5 tips voor telefonisch indiceren bij Wmo-meldingen in tijden van coronacrisis
5 tips voor telefonisch indiceren bij Wmo-meldingen in tijden van coronacrisis
5 tips voor telefonisch indiceren bij Wmo-meldingen in tijden van coronacrisis
Door Anitra Vink
Normaliter gaat u als Wmo-consulent bij de meeste meldingen op huisbezoek en voert u een (keukentafel)gesprek. Zo’n persoonlijk gesprek en huisbezoek is bij nieuwe cliënten eigenlijk onmisbaar. Maar vanwege de coronamaatregelen kan dat nu niet en zult u meer telefonisch af moeten handelen. In een normale situatie is een goede vraagverheldering al best moeilijk, maar bij telefonisch indiceren helemáál.
Doordat u niet aan de keukentafel bij uw cliënt zit, kunt u snel informatie missen. De gezichtsuitdrukking of lichaamshouding van de cliënt zeggen veel over hoe hij of zij iets bedoelt en wat hij of zij werkelijk voelt. U ziet de woning niet en hoe de cliënt daarin beweegt. Zo kunt u bijvoorbeeld informatie missen over hoe schoon de woning is of hoe de woning is ingedeeld. Als u geen huisgenoten of mantelzorgers ziet of spreekt, mist u hun informatie. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u telefonisch toch de informatie krijgt die u nodig heeft, zonder op huisbezoek te gaan? Hieronder geef ik u 5 tips:
Mocht u in deze verwarrende coronatijden nog meer vragen hebben over de Wmo, indicatiestelling of andere zaken? Dan kunt u mailen met onze helpdesk Inzicht Sociaal Domein. Bent u nog geen abonnee? Ontdek alle voordelen.