Stimulansz top bar
Kennis & advies over werk en inkomen, welzijn en gezondheid
Onderdelen
U bent hier: Home / Evenementen / Evenementenkalender / Juridisch kwaliteitscoach

Juridisch kwaliteitscoach

Details van agenda item

Wanneer

05-09-2017
van 09:30 tot 16:30

Waar

Utrecht

Voeg agenda item toe aan kalender

Van kwaliteitsmedewerker naar kwaliteitscoach. In veel gemeenten nemen kwaliteitsmedewerkers nog steeds de beslissing over aanvragen om bijstand, Wmo-voorzieningen en schulddienstverlening. De consulenten/klantmanagers geven dan slechts een advies. Veel gemeenten willen deze werkwijze veranderen. De consulent/klantmanager wordt zelf eindverantwoordelijk en neemt voortaan zelf de beslissing. De kwaliteitscoach ondersteunt hem of haar daarin. Hierdoor kan sneller en efficiënter gewerkt worden. Deze verandering gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. De kwaliteitsmedewerker moet een nieuwe, coachende rol onder de knie krijgen. Deze training helpt de deelnemer om een goede kwaliteitscoach te worden en zijn/haar plek te vinden in een sterk veranderende werkomgeving (integraal dienstverlenen, 1e lijn o.a. sociale wijkteams, 2e lijn expertise).

Er verandert meer voor de kwaliteitscoach. Steeds meer gemeenten werken vanuit de bedoeling van de wet. Dat wil zeggen dat ze werken naar de geest en niet zozeer naar de letter van de wet. Individueel maatwerk wordt hierbij steeds meer leidend op basis van de grondwaarden van de wet. Stimulansz heeft hiervoor de nieuwe training Omgekeerde toets ontwikkeld, die door steeds meer gemeenten omarmd wordt. Daarnaast werken gemeenten en sociale wijkteams ook steeds meer integraal; een verzoek van de burger vereist een integrale aanpak en de wet is juridisch dienend. Hoe ga je daar als kwaliteitscoach nu mee om? Een andere ingrijpende ontwikkeling is, dat van klantmanagers steeds nadrukkelijker een effectieve en professionele uitvoering wordt verwacht (o.a. bewezen effectief en methodisch werken); binnen de Beroepsvereniging van Klantmanagers is de discussie volop gaande of het beroep van klantmanager niet geregistreerd moet worden. Wat betekent die ontwikkeling voor de kwaliteitscoach. Kortom, het beroep van klantmanager is volop in beweging. Alle reden om u te laten informeren over de laatste ontwikkelingen.

De training is sterk praktijkgericht. Naast theoretische uitleg krijgt de deelnemer veel praktische oefeningen en huiswerkopdrachten. Hij of zij bouwt een eigen leerdossier op waar hij na de training mee aan de slag kan. Na afloop krijgt de deelnemer een persoonlijk leeradvies van de trainer en een deelnamecertificaat mee. Wij bieden deze training ook incompany aan.

Voor wie?
Voor kwaliteitsmedewerkers/beslissers van de Participatiewet, Wmo 2015, Jeugd en schulddienstverlening en voor juridisch medewerkers van UWV Werkbedrijf.

Wat komt aan bod?

  • Leerdoelen en uitgangspunten.
  • Visie, missie en organisatie kwaliteitsketen.
  • Wat is kwaliteit en verstaan wij eronder?
  • Een kwaliteitsplan; hebben wij dat?
  • Functieprofiel, competenties en eigen leerplan opstellen en bewaken.
  • Van juridisch beoordelaar naar ondersteunend coach.
  • NLP; een methode van communiceren en samenwerken.
  • Vooronderstellingen en waarnemen!
  • Coachen, wat is dat en wat kun je ermee?
  • Randvoorwaarden voor effectief coachen.
  • De rol van coach en kwaliteitsbewaker.
  • De positie van de kwaliteitscoach in een sterk veranderende werkomgeving.
  • Individuele, resultaatgerichte coaching (7 stappenmodel), opzetten, uitvoeren en afronden; is het beoogde resultaat bereikt?
  • Analyse van het coachingsproces.
  • Leermethoden en coachingsstijlen.
  • Feedback geven en ontvangen.
  • Interventies in coaching; hoe doe je dat?
  • Herkennen van en omgaan met weerstand.
  • Het bieden van veiligheid en vertrouwen.
  • Het coachen op kwaliteit; aandachtspunten.
  • Het 7–stappenplan en groepscoaching; evaluatie (wat neemt men nu mee?
  • Het uitnodigen, activeren en stimuleren van het leerproces (‘dynamisch coachen’).
  • Het geleerde omzetten in ervaring.
  • Groepscoaching (o.a. instructies/training) en individuele coaching.
  • Afsluiting coachingsproces.; wat neem je mee?

Duur
14 dagdelen
Trainingsdata: 5 en 12 september, 3 en 10 oktober, 7, 14 en 28 november 2017

aanmelden

Prijzen

Stimulansz Werk en Inkomen abonnees en abonnees Wmo-verstrekkingen betalen
€ 2609,00, niet-abonnees € 3131,00.

Eerstvolgende activiteiten
07-09-2017
07-12-2017