Ook in de transformatie van het sociaal domein. Zo is in Chesterfield, Missouri, het eerste virtuele ziekenhuis ter wereld opgericht: het Mercy Virtual Care Center, worlds first facility dedicated to telehealth.

Het is een ziekenhuis zonder patiënten maar met toch driehonderd werknemers. Wat ze bereiken is een lager sterftecijfer op de spoedeisende hulp, eerdere en betere diagnostiek en – niet onbelangrijk – een kostenbesparing van tientallen miljoenen dollars. De medische professionals zien geen patiënten, maar bewaken achter hun computerschermen de zorg voor patiënten in 28 ziekenhuizen en zeven staten. Alle patiënten worden gegarandeerd binnen dertig minuten via een e-consult te woord gestaan. Steeds meer ziekenhuizen in Amerika sluiten contracten af met dit soort gespecialiseerde bedrijven in ‘telegeneeskunde’.

Vooruitstrevend? Het kan nog gekker. Want aan de universiteit van Zuid-Californië wordt hard gewerkt aan een applicatie om op nog grotere afstand zorg te bieden met een levensechte avatar van jouw eigen arts. De avatar kan niet alleen emoties herkennen en empathie tonen, maar heeft ook de basiskennis om symptomen te herkennen en een oplossing te bieden.

Waar blijft de virtuele ambtenaar? Snelle gegarandeerde dienstverlening, empathisch en met altijd een antwoord op je vraag? Dat moet voor 80 procent van de vragen van burgers kunnen. Als alle gemeenten van Nederland hun ICT-budget samenvoegen moet het toch mogelijk zijn om sneller dan nu door te ontwikkelen en echt te transformeren. De besparing die dat oplevert stoppen we in maatwerk, persoonlijke zorg en aandacht. Dan kost het niks meer, maar doen we het beter.

Geselecteerd op basis van dit onderwerp

Deel deze pagina