“De Digitale Grote Almanak helpt anderen; dáár doe ik het voor”

Coördinerend redacteur mr. Marie-Claire Freijser vertelt over haar werk voor de Digitale Grote Almanak.

De Digitale Grote Almanak (DGA) is hét naslagwerk voor sociaal raadslieden en sociaal juridische dienstverleners. Het wordt samengesteld en bijgehouden door een team van redacteuren, onder wie mr. Marie-Claire Freijser. Wat drijft haar al 30 jaar? “Zorgen dat mensen die het nodig hebben goeie adviezen krijgen; dáár doe ik het voor.”

Marie-Claire maakte bij de Sociaal Raadslieden in Utrecht kennis met wat toen nog een boek en een losbladig documentatiesysteem was van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW). “Superhandig bij spreekuren. Altijd alle informatie bij de hand.” Daarna werd ze zelf redacteur van dit documentatiesysteem. Sinds 2007 is de DGA een uitgave van Stimulansz.

Regelingen en voorzieningen

De DGA bevat onder meer informatie over uitkeringen, belastingen, toeslagen, arbeidsrecht, consumentenrecht, huurrecht en regelingen op het gebied van zorg. Ook vind je er informatie over vrijwilligerswerk, naturalisatie en ouderlijk gezag en overlijden. Elk hoofdstuk biedt complete informatie over wetten, regelingen en voorzieningen die sociaal raadslieden en sociaal juridische dienstverleners nodig hebben in hun werk voor inwoners. “En er komt regelmatig informatie bij over nieuwe wetten, en regelingen en voorzieningen, met handige verwijzingen.”

Toegankelijkheid enorm verbeterd

Voorheen verscheen het boek De Grote Almanak 2 keer per jaar. Tegenwoordig nog 1 keer per jaar, met daarnaast de digitale versie voor abonnees van de kennisbank Inzicht Sociaal Domein. “Met de komst van de Digitale Grote Almanak is de toegankelijkheid van de informatie enorm verbeterd”, vindt Marie-Claire. “Groot voordeel is ook dat de abonnees gewijzigde teksten direct kunnen raadplegen.”

Actueel houden

De redacteuren werken vrijwel dagelijks aan het actueel houden van de informatie in de almanak. “Ik kijk naar wetsvoorstellen, wetswijzigingen en jurisprudentie over diverse onderwerpen. Vanuit onze ervaring bepalen we wat belangrijk is voor het werkveld. Daar hoort ook informatie bij over regelingen die op termijn gaan veranderen. Denk aan een wetsvoorstel waarover binnenkort moet worden gestemd door de Eerste of Tweede Kamer. Daar schrijven we dan al iets over.”

Als coördinerend redacteur krijgt Marie-Claire ook wijzigingen binnen van collega-redacteurs. “Die pas ik in de tekst in. Abonnees moeten ervan op aan kunnen dat de informatie in de DGA klopt en nuttig is voor hun werk. Goed inzicht in de gebruikers van onze almanak is voor ons dus leidend.”

Onmisbare bron

De DGA is een onmisbare bron van informatie voor professionals in het sociaal domein. “Zonder dit naslagwerk zou hun werk een stuk ingewikkelder zijn, want je kunt niet van álles op de hoogte zijn. Ook omdat gemeenten steeds meer op hun bordje krijgen. Je kunt proberen zelf documentatie aan te leggen en te onderhouden. Maar dat wringt al gauw, want je doet het er niet even naast. Wij stellen de documentatie die mensen nodig hebben al jaren samen, dus waarom zou je dat zelf doen?”

Je kunt de informatie ook gewoon opzoeken op Google, toch? Marie-Claire glimlacht: “Dat kan inderdaad, mits je de juiste bronnen raadpleegt. Maar wanneer ga je googelen? Googelen kost tijd en levert vaak onvolledige informatie op. Dus je vertrouwt voor een groot deel op parate kennis. Maar het kan zo zijn dat je dénkt iets zeker te weten en zit je er toch naast, bijvoorbeeld omdat er iets is veranderd. En in de DGA vind je samenhangende informatie, zodat je ook andere mogelijkheden ziet. Zo blijft je kennis op peil. Het beste is dat je altijd de DGA raadpleegt voordat je aan de slag gaat. En met onze tweewekelijkse nieuwsbrief ontvang je actualiteiten die relevant zijn voor je werk.”

Aard van het beestje

Terugkijkend is Marie-Claire trots op het informatiesysteem dat ze samen met de andere redacteuren maakt en onderhoudt. “Er staat zó veel in. Het is letterlijk een kennisbank.” Begin 2025 gaat ze met pensioen, daarna nemen anderen het over. “Maar ik denk dat ik daarna aan de slag ga in de vrijwillige advisering. Het is de aard van het beestje.”

Update: Digitale Grote Almanak heeft nu eigen website

De laatste editie van De Grote Almanak in boekvorm is voorjaar 2024 verschenen. De Digitale Grote Almanak is begin 2024 losgetrokken van de kennisbank Inzicht Sociaal Domein van Stimulansz. 

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Een open deur naar bestaanszekerheid

In mijn vorige blog over bestaanszekerheid heb ik stilgestaan bij het goed faciliteren van mensen zodat zij duidelijkheid hebben over de financiële regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. Weten wat mogelijk is, dat is echter pas de eerste stap. De volgende stap is zorgen dat zij gemakkelijk gebruik kunnen maken van die regelingen. Dat vraagt namelijk best wat van mensen. Gelukkig zit de Wet proactieve dienstverlening in de pijplijn en die kan hier een mooie bijdrage aan leveren. Tot die wet van kracht is kunnen we al heel wat stappen zetten.

Een praktische doener in het jeugdrecht: mr. Moniek Toonen-Hamerlinck

Hoe bepaal je welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor jeugdhulp? Wat valt wel of niet onder de Jeugdwet? En hoe beoordeel je de eigen kracht van ouders en jeugdigen? Dit zijn slechts enkele van de vragen die dagelijks binnenkomen bij de helpdesk van Inzicht Sociaal Domein.

Stimulansz Zomerschool 2025

Van 5 tot en met 26 juni 2025 organiseert Stimulansz de jaarlijkse online Zomerschool voor professionals in het sociaal domein. Met 7 praktijkgerichte webinars biedt deze editie een unieke kans om actuele ontwikkelingen te verkennen en praktische inzichten op te doen.