0

Siyabend Coskun en Gieneke Desain zijn tegelijk bij Stimulansz aan de slag gegaan. Grotere tegenpolen zijn bijna niet denkbaar. Siyabend is 27, van Turks-Koerdische afkomst en heeft keurig gestudeerd. Gieneke is de 50 gepasseerd en heeft een bak aan werk- en levenservaring opgedaan in uiteenlopende beroepen. Een kordate vrouw, echt een familiemens, Rotterdamse tongval, een gulle lach en een echte doorpakker. Gieneke spreekt lovend over haar nieuwe collega, “zo’n leuke, slimme jongen”. Ze heeft ‘m voor een eerste kennismaking meteen maar even met de auto opgepikt in Rotterdam en samen zijn ze naar Stimulansz gereden, met mondkapje uiteraard. Ze praatten over van alles, zoals je dat doet met iemand die je nog moet leren kennen. Maar vooral ook over de nieuwe uitdaging waar ze beiden voor staan.

Selfmade woman

Gieneke heeft alles aangepakt in haar werkend leven. Ooit begon ze als schoonheidsspecialiste, tot een allergie roet in het eten gooide, en ze noodgedwongen iets anders moest gaan doen. Zo’n 23 jaar geleden kwam ze toevallig terecht bij de gemeente Lansingerland, onder de rook van Rotterdam en sinds 2007 een fusiegemeente. En dat beviel goed. Ze kreeg de kans om tal van opleidingen en trainingen te volgen, sprong in ieder gat dat zich aandiende en klom zo op van medewerker uitkeringsadministratie, klantmanager en bezwaarmedewerker tot juridisch medewerker bezwaar en beroep. In de laatste functie was ze vraagbaak voor het team van kwaliteitsmedewerkers en procedeerde ze namens de gemeente in bezwaar- en beroepszaken. Op zoek naar nieuwe uitdagingen kreeg ze de kans om, naast haar fulltime baan, via een particuliere organisatie voor andere gemeenten bezwaarzaken met de focus op handhaving af te handelen.

Alles goed doen vanaf het begin

In de loop der jaren werd Lansingerland met haar Vinexwijken in rap tempo groter. Het gevolg was dat de gemeentelijke organisatie meegroeide. Gieneke klom steeds hoger op de carrièreladder en kwam daarmee verder op afstand te staan van het primaire proces. En bij dat primaire proces – het contact van de klantmanager met de burger – lag nu juist haar hart. “Kijk, het was heus leuk werk hoor wat ik deed, bij de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep staan en als een ‘praatkanon’ proberen die rechters te overtuigen van het goede besluit van het College, maar eigenlijk wilde ik bij de rechtbank staan en bij wijze van spreken helemaal niets meer hoeven zeggen omdat het onderzoek en het besluit voor zichzelf spraken, als je snapt wat ik bedoel. Bij bezwaar en beroep zit je als het ware aan het eind van de pijplijn, bij een burger die niet blij is met het besluit en daartegen bezwaar maakt. Ik wilde terug naar het begin, aan tafel bij de klantmanager, het primaire proces verbeteren. Zodat klantmanagers weten wat ze moeten doen om het juiste besluit te nemen en denken in termen van ‘wat kan wel’ in plaats van ‘dat kan niet’ ”. Het omgekeerd denken van Stimulansz is mij dan ook op het lijf geschreven”, zo stelt ze.

Van alle markten thuis

Als juridisch medewerker bij de gemeente deed Gieneke bezwaar en beroep op alle wetten van het sociaal domein. Ze is dus breed georiënteerd. Bij Stimulansz werkt ze op de Kennisbank Inzicht Sociaal Domein aan de modules Naleving en Bezwaar en Beroep. Ze bespreekt jurisprudentie voor de nieuwsbrieven, schrijft mee aan teksten en beantwoordt vragen voor de helpdesk. Ze is blij met de begrijpelijke teksten in de kennisbank omdat het klantmanagers echt helpt om zaken duidelijk te onderbouwen voor inwoners. “Gewone mensen snappen al die juridische taal niet. Dus zei ik bij de gemeente ook vaak: ‘Is dit besluit geschreven voor een advocaat? Nee? Schrijf het dan alsjeblieft zo op dat Truus van om de hoek ook snapt wat er staat, dan gaat ze misschien niet in beroep’.” Zelf schreef ze teksten die ze dan vervolgens aan willekeurige medewerkers van een heel ander team liet lezen. Als zij begrepen wat er stond was haar doel bereikt. Haar ‘drive’ is via de kennisbank van Stimulansz de dienstverlening van klantmanagers te verbeteren. Ze wil klantmanagers laten zien wat er mogelijk is, ze een ander inzicht geven. Daarom vindt ze het werken op de helpdesk ook zo leuk. Vooral als er spannende vragen komen. “Kijk, die ‘P-wet kanjers’ hebben geen kaas gegeten van de Wmo. En omgekeerd. Ze hebben een specialisme en kijken vaak niet over de grenzen van hun eigen werkveld heen. En dat is begrijpelijk want ze moeten ook productie draaien”. Ze benadrukt in haar antwoorden voor de helpdesk dan ook keer op keer dat het goed is intern de verbinding te zoeken. Ze spoort klantmanagers aan eerst precies te onderzoeken wat precies het probleem is, en vanuit welke hoek je dat het beste kunt aanpakken, voordat ze met een besluit komen. “Gelukkig komt de Wams (Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) eraan”, aldus Gieneke. “Daar kan ik me echt op verheugen. Dat is iets waar mijn hart ligt. Daar liggen kansen voor gemeenten!”

Terug naar Siyabend. De vermeende tegenpool van Gieneke. Siyabend was inkomensconsulent jongerenloket bij de gemeente Rotterdam voordat hij bij Stimulansz kwam. “Hij was een klantmanager waarmee ik geweldig had kunnen samenwerken. Gelukkig zit ‘ie nu bij Stimulansz”, zegt Gieneke met een grijns. “Hier gebeurt het. Hier zitten mensen met kennis en visie die Nederland vooruit kunnen helpen.”

Lees ook het interview met Siyabend Coskun

Ook onze Stimulansz Kennisbank ontdekken?

Bekijk het filmpje op onze site en lees hoe klanten onze kennisbank ervaren. Mail of bel met Canan.Kantar@Stimulansz.nl (06 82 60 59 42) en vraag een demo aan.

Geselecteerd op basis van dit onderwerp