De Rabobank lijkt met een charmeoffensief naar mensen met een beperking begonnen te zijn: in veel advertenties en spotjes laat de Rabobank manieren zien om mensen met een beperking te helpen met hun bankzaken. Zou het VN-verdrag gehandicapten hier iets mee te maken hebben?

Hulpmiddelen

Zo is er de Rabo Card Puller, die helpt je pas uit de pinautomaat te halen als je daar moeite mee hebt door bijvoorbeeld reuma. Leuk, maar als je in een rolstoel zit kun je dat wel vergeten: de pinautomaat zit te hoog om te gebruiken.
Er is een sprekende Random Reader Comfort die ook grotere toetsen en letters heeft. Een goed hulpmiddel voor eenieder die slechtziend of blind is. De Rabo Geld Express brengt je het geld thuis als je dat zelf niet kunt opnemen bij de geldautomaat. Een goede zaak maar beter zou zijn als ook de geldautomaat aangepast is zodat wie het zelf kan doen, dat ook zelf kán doen. Verder is er ook nog een mogelijkheid geld op te nemen waarbij een medewerker van de bank voor je pint. Je pincode blijft geheim. Beter is als je zelf kunt pinnen, maar als dat niet mogelijk is, kan dit een nuttig hulpmiddel zijn.

Inclusiviteit

Het VN-Verdrag staat evenwel voor inclusiviteit. Inclusief betekent dat alle diensten van in dit geval de Rabobank ook beschikbaar en bruikbaar zijn voor mensen met een beperking. Dat begint uiteraard met de geldautomaat. Want de rest kan je via internet doen en ook daar biedt de Rabobank een cursus voor aan. Die geldautomaat is niet goed toegankelijk. Daar is nog het nodige aan te verbeteren, om te beginnen de hoogte. Voor veel mensen met een beperking is een hoge geldautomaat een onneembare hindernis, vooral als zij geen stamoment meer hebben. Terwijl een lage geldautomaat voor bijna alle mensen goed te gebruiken is, ook voor mensen die gewoon kunnen lopen. Je even bukken doe je zo vaak, gedurende de hele dag. Overigens: zelfs een in hoogte verstelbare geldautomaat lijkt mij niet een onmogelijke opgave. En daar behoort inclusiviteit te beginnen: eerst alles doen wat mogelijk is om inclusief te werken.

Rabobank inclusief

De Rabobank heeft nog niet bekend gemaakt dat ze werken aan inclusieve geldautomaten. Maar ze maakten wel alternatieve mogelijkheden bekend: de Rabo Geld Express. Dat lijkt heel sympathiek; ik hoop maar dat dit ook zo is. Dat ze niet stiekem denken op deze manier de toegankelijke geldautomaat niet te hoeven realiseren. Want mij lijkt dat soort oplossingen onwenselijk.

Kamervragen

Recent heeft Staatssecretaris van Rijn antwoord gegeven op Kamervragen onder de kop: “ING helpt John niet meer bij het pinnen.” De staatssecretaris verwijst na een uitleg over hoe ons pinsysteem werkt (lijkt me nuttig bij een Kamerlid!) naar het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Die werkt dit moment aan een “bereikbaarheidsmonitor” die op 29 november a.s. besproken zal worden. Daarna zal dit op de website van De Nederlandse Bank worden gepubliceerd, zo is beloofd!

Brievenbus

Maar de bank is niet de enige organisatie die problemen heeft met toegankelijkheid. Neem nu de brievenbus. Toegegeven, wie e-mails stuurt, heeft geen brievenbus meer nodig. Veel brievenbussen zijn al weggehaald. Maar zonder kunnen we nog niet. En als er dan nog maar een beperkt aantal brievenbussen is, waarom dat niet op een voor ook rolstoelers geschikte hoogte? Ze zijn er geweest, maar ook weer verdwenen: een in stilte geëindigde proef. Het meest gehoorde argument tegen was: dan gaan kinderen er van alles in gooien. Maar zijn daar ooit gegevens over bekend gemaakt? Of is het een argument, zo maar een argument geweest?

Inclusief, alsjeblief

De wereld van mensen zonder beperking (het merendeel van de mensen, dus) zal er aan moeten wennen dat de wereld voor mensen met een beperking ook geschikt moet zijn. Niet onhandig daar vandaag mee te beginnen: er komen steeds meer ouderen, die ouderen worden steeds ouder en als je ouder wordt neemt het aantal beperkingen toe. Dat betekent dat iedere Nederlander, om ons daar maar toe te beperken, zich moet afvragen (als privépersoon, als overheidsfunctionaris en als vertegenwoordiger van het bedrijfsleven): is datgene wat ik ga doen inclusief als het gaat om mensen met een beperking? Kunnen die er ook gebruik van maken? Want zelf doen is nummer een: iedereen wil graag zelfstandig zijn.

Geselecteerd op basis van dit onderwerp

Deel deze pagina