0
Webinar

Het persoonsgeboden budget in de Jeugdwet

3 uur
30 deelnemers
150,-

Het persoonsgebonden budget (pgb) is een heel nuttig middel om een jongere of meestal zijn of haar ouders in staat te stellen zelf de regie te voeren over de jeugdhulp die hij of zij ontvangt. Toch gaat er regelmatig het nodige mis bij het verstrekken van deze pgb’s. Tijdens dit webinar leert u hoe het pgb in de Jeugdwet is geregeld, aan welke voorwaarden voldaan moet worden om een pgb te kunnen krijgen, wat het begrip gebruikelijke hulp betekent en hoe dit toegepast kan worden in de Jeugdwet.

Overzicht

Resultaat

  • U kent de ontstaansgeschiedenis van het pgb
  • U bent op de hoogte van de regelgeving en jurisprudentie
  • U weet hoe u het begrip gebruikelijke hulp uit de Wmo 2015 kunt toepassen bij de Jeugdwet
  • U kunt aan de hand van het stappenplan van de Centrale Raad van Beroep tot een zorgvuldig besluit komen rond de te verstrekken voorziening en het pgb

Voor wie

  • Beleidsmedewerkers
  • Jeugd Consulenten
  • Wijkteam medewerkers

Zo ziet de webinar eruit

Het is een online webinar van 3 uur waarin we u op een interactieve manier alles vertellen over het pgb binnen de Jeugdwet.

Dit gaat u leren

Binnen de Jeugdwet gaan de meeste pgb’s gaan naar de jeugdhulpvoorziening begeleiding, waarbij de jeugdhulp regelmatig door één van de ouders wordt geboden. Hierdoor gaat het dan ook regelmatig mis bij het verstrekken van pgb’s. Ouders en gemeenten denken vaak nog dat er een keuzevrijheid bestaat voor een pgb. De wettekst van de Jeugdwet is echter duidelijk: een cliënt komt alleen maar voor een pgb in aanmerking als er aan een aantal voorwaarden is voldaan.

Een ander punt waar het met een pgb mis gaat is bij de hulp die door ouders of andere huisgenoten wordt geboden vanuit een pgb. Vanuit de oude AWBZ-indicaties zijn veel cliënten gewend om voor de hulp die ze nodig hebben één van hun ouders of een huisgenoot in te huren. Maar de Jeugdwet heeft op dat punt totaal andere uitgangspunten als die de AWBZ had. De Jeugdwet gaat uit van de eigen mogelijkheden van de ouders. Dat betekent dat pgb’s voor ouders of andere huisgenoten daardoor ook in een ander daglicht komen te staan.

Tijdens deze webinar gaan we dieper in op hoe het pgb in de Jeugdwet is geregeld, aan welke voorwaarden voldaan moet worden om een pgb te kunnen krijgen, wat het begrip gebruikelijke hulp betekent en hoe dit toegepast kan worden in de Jeugdwet. Tot slot bent u op de hoogte van alle relevante jurisprudentie.

  • De ontstaansgeschiedenis van het pgb en de manier waarop het pgb zich in de AWBZ heeft ontwikkeld
  • De regelgeving in de Jeugdwet, inclusief toelichtingen uit de Memorie van Toelichting.
  • De jurisprudentie sinds 2015 inclusief het begrip gewaarborgde hulp
  • Het Wmo 2015-begrip gebruikelijke hulp, de betekenis hiervan en hoe dit begrip in te vullen aan de hand van jurisprudentie van de CRvB
  • De mogelijkheden van de Jeugdwet op het Wmo-begrip gebruikelijke hulp, omdat dit begrip in de Jeugdwet niet voorkomt
  • Aan de hand van het stappenplan van de CRvB bespreken we een casus waarin zowel het pgb beoordeeld wordt als rekening wordt gehouden met gebruikelijke hulp

Data & Locatie

Lesdag en tijd

do 20 april 2023
9.30 - 12.30

Locatie

Online via Teams

Lesdag en tijd

di 10 oktober 2023
9.30 - 12.30

Locatie

Online via Teams

Trainer(s)

Wim Peters

Juridisch adviseur Wmo, trainer en specialist Wlz. Ook ervaren in beroepszaken voor de CRvB.

06 55 70 09 98
Anitra Vink

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in de Wmo.

06 57 96 97 04

Incompany

Wij bieden deze webinar ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Wanneer op onze website wordt vermeld dat een training fysiek wordt gegeven, dan doen we ons uiterste best om dit mogelijk te maken. Echter, de maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maken dat we soms de keuze moeten maken om de training online aan te bieden.

Onze trainers zijn uitstekend toegerust om online trainingen te verzorgen. U heeft daardoor dezelfde leeropbrengst als wanneer u een fysieke training zou volgen.

Annuleren is uiteraard mogelijk. Hiervoor gelden onze algemene voorwaarden: u kunt tot 15 werkdagen voorafgaand aan de training kosteloos annuleren.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Anitra Vink helpt u graag verder.