Webinar

Integraal werken met de Omgekeerde Toets

  • 1,5 uur
  • 50 deelnemers
  • 75,-

Stelt u zich de volgende situatie voor: een gezin komt vanwege opvoedproblemen in beeld bij de gemeente. Een jeugdconsulent voert gesprekken met de ouders vanwege de opvoedvragen en al snel blijkt er meer aan de hand te zijn. Zo heeft vader zijn baan verloren, moeder heeft lichamelijke klachten en er zijn schulden. Als de consulent deze casus niet breed uitrolt binnen de gemeente wordt het gezin waarschijnlijk minder goed geholpen en krijgt het met veel schotten te maken. Het is dus zaak om met een integrale bril naar deze casus te kijken. De Omgekeerde Toets is een bruikbaar instrument om met meerdere partijen samen met het gezin te werken aan de beoogde effecten.

Start van het webinar

Donderdag,
13 juni 2024
11:00 - 12:30 uur
Aanmelden
Bekijk alle data

Overzicht

Uw resultaat

Na dit webinar:

  • bent u in staat om in casuïstiek een gezamenlijk effect te formuleren, met de inwoner.
  • kunt u op basis van stap 2 van de Omgekeerde Toets inschatten welke collega’s van welke wetten aangehaakt kunnen worden.
  • heeft u inzicht in de waarde van het met een integrale bril kijken naar de effecten die een inwoner wil bereiken –  samen met collega’s van andere wetten. 
  • heeft u op hoofdlijnen kennisgemaakt met de stappen van de Omgekeerde Toets.
  • heeft u deze kennis opgefrist wanneer u al ervaring heeft met de Omgekeerde Toets.

Voor wie

Het webinar is met name geschikt voor uitvoerenden in het sociaal domein: mensen die gesprekken voeren met de inwoner die zich met problemen meldt bij de gemeente. Zij kunnen vanuit de methodiek van de Omgekeerde Toets met een brede blik collega’s van andere domeinen en wetten aanhaken als de situatie daarom vraagt. Ook zonder kennis van de Omgekeerde Toets kunt u het webinar bijwonen.

  • Beleidsmedewerker
  • Consulent
  • Handhaver
  • Jurist
  • Kwaliteitsmedewerker
  • Manager
  • Sociaal juridisch dienstverlener
  • Wijkteammedewerker

Zo ziet het webinar eruit

Het is een online webinar via MS Teams van 1,5 uur waarin we interactief werken met de Omgekeerde Toets.

blog card header

Vragen of advies nodig?

Leonie Ramaker helpt u graag verder.

Dit gaat u leren

U maakt vanuit de casus van het gezin kennis met de stappen van de Omgekeerde Toets. We kijken naar de Omgekeerde Toets als praktisch toepasbaar instrument tijdens integrale casusbesprekingen.

Vraagstukken als wie voert de regie of welke partijen moet ik betrekken komen aan bod. Ook als u de stappen al wel kent, is het opfrissen van belang om de vraagstukken op uw werk met een integrale blik te (blijven) benaderen.

De volgende onderwerpen komen aan bod

  • Kennismaking met de casus.
  • Doorlopen van de 4 stappen in vogelvlucht.
  • Doorlopen van de stappen op casusniveau.
  • Hoog-over kijken naar de Omgekeerde Toets als instrument voor integrale besprekingen.

Data & Locatie(s)

Donderdag 13 juni 2024

+ Bekijk dagen en locatie – Verberg dagen en locatie
Aanmelden

Lesdag & Tijd

  • Donderdag, 13 juni 2024
    11:00 – 12:30

Locatie

Online via Teams

Ervaringen

Bekijk hieronder de ervaringen van eerdere deelnemers van deze training:

Deelnemers geven onze trainingen een 8,5

foto van Integraal werken met de Omgekeerde Toets

Veelgestelde Vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen.

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag).

Via onze platforms kunt u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Bent u abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar u aan kunt deelnemen.

Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.