Blauwe knop voor schulden

Eén herkenbare oplossing

Op dit moment biedt een aantal gemeenten en uitvoeringsorganisaties al de mogelijkheid om sommige persoonlijke gegevens te downloaden. Alleen doet iedere organisatie dat op haar eigen manier. De gegevens zijn niet altijd compleet en vergelijkbaar gestandaardiseerd. Daarom hebben een aantal gemeenten en uitvoeringsorganisaties nu één herkenbare oplossing: de Blauwe Knop. Een oplossing waarmee mensen persoonlijke gegevens kunnen downloaden in een digitaal ondertekend document. Deze gegevens zijn daarna door mensen te gebruiken, bijvoorbeeld bij het aanvragen van schuldhulpverlening. De Blauwe Knop van de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel biedt een overzicht van de schulden bij de gemeente.

De Blauwe Knop biedt overzicht en inzicht

In Nederland zijn er 2,6 miljoen gezinnen die moeilijk kunnen rondkomen, 1,5 miljoen gezinnen hebben betalingsproblemen, waarvan 710.000 gezinnen ernstig. Vaak is de grootste schuldeiser van mensen in de schuldhulpverlening is de overheid. De colleges van beiden gemeenten geven aan: “Effectieve schuldhulpverlening begint met inzicht in je schulden. Dit is een veel voorkomend struikelblok bij huishoudens. Het verzamelen van gegevens is voor veel mensen een hoge drempel. De Blauwe Knop is daarom een heel belangrijk hulpmiddel. We zijn blij dat we inwoners hiermee regie kunnen geven op hun eigen gegevens. Mensen hebben recht op toegang tot hun persoonlijke data.”

Binnenkort komen er nog meer mogelijkheden

In de proef van dit moment biedt de gemeente een overzicht van de gegevens uit de eigen organisatie. Voor de schuldhulpverlening zou één overzicht van alle schulden van een inwoner een hele stap vooruit zijn. Het proces van de intake voor hulp wordt hiermee veel korter. Dat is een doelstelling die het initiatief De Blauwe Knop op termijn ook voor ogen heeft.
De aanpak van schulden is een van de belangrijkste punten van de Rijksoverheid en gemeenten. Daaronder vallen veel verschillende initiatieven. De Blauwe Knop is één van deze initiatieven, die door VNG verbonden worden, zodat ze niet op zichzelf staan.
Dit bericht is eerder gepubliceerd op de website van de gemeente Boxtel.

Dat kan met onze kennisbank Inzicht Sociaal Domein

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Fawzi Salih helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”

Eén loket voor elke vraag: van het ‘wie’ naar het ‘hoe’

Ik loop al sinds 2004 mee in het sociaal domein. Het is de kunst om dan professioneel nieuwsgierig te blijven en met een open blik te kijken naar hoe we dingen doen zonder die als vanzelfsprekend te beschouwen. Juist door anders te kijken ontstaat ruimte voor verwondering en verwondering geeft ruimte voor verbetering. Een van die zaken waar ik me over verwonder is de vraag ‘wie moet iets oplossen’.

Kan een inburgeraar na 1,5 jaar nog van leerroute wisselen?

Gemeenten krijgen regelmatig te maken met inburgeraars voor wie de gekozen leerroute toch niet passend blijkt. Wat als die mismatch pas na 1,5 jaar aan het licht komt? In deze blog laten Renée van der Burg en mr. Petra Gerritsen zien welke ruimte gemeenten hebben om alsnog te schakelen.