0
Training

Risicogestuurde IC en de rechtmatigheidsverklaring

3 dagen
8 - 12 deelnemers
1.299,-

In 2021 verandert de wijze waarop gemeenten financiële verantwoording afleggen. Het ambtelijke apparaat moet het college gaan ondersteunen bij het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring aan de gemeenteraad. Dat betekent dat u als interne controleur meer expertise nodig heeft. U kunt namelijk niet meer terugvallen op de sturende rol van de accountant. In deze training bereiden we u voor op uw nieuwe rol.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U bent in staat om systematisch risico’s voor uw organisatie te identificeren
  • U weet hoe u deze risico’s kunt vertalen in een controleaanpak
  • U kunt deze risico’s verwerken in uw jaarlijkse rechtmatigheidsverklaring

Voor wie

  • Intern controleurs
  • Concerncontrollers
  • Kwaliteitscontroleurs

Zo ziet de training eruit

Deze driedaagse training bestaat uit drie modules die zeer praktisch zijn van opzet. Dit betekent dat u ook zaken kunt inbrengen vanuit uw eigen organisatie.

Dit gaat u leren

Tijdens deze driedaagse training gaan we op een praktijkgerichte manier in op de wetswijziging. Dit betekent dat er veel ruimte is voor zaken uit uw eigen organisatie. Zo bekijken we risico’s die in uw organisatie (kunnen) spelen en staan we stil bij de impact van deze risico’s op uw opmars naar de rechtmatigheidsverklaring. Bovendien nodigen we gastspreker(s) uit om te zorgen voor een praktische blik op de controlepraktijk.

Drie modules

De training bestaat uit 3 modules. De inhoud van deze modules is:

  • Risico’s die voorkomen in de praktijk en het sociaal domein
  • Soorten risico’s die voorkomen in de praktijk: van imagoschade tot financiële fout
  • Methodiek voor het uitvoeren van uw eigen risico analyse
  • De weging van risico’s
  • Wat is interessant voor de gemeenteraad en de accountant

  • Risicobewustzijn creëren in uw organisatie
  • Risico’s agenderen in uw organisatie
  • De vertaling van risico’s naar controleactiviteiten
  • Borgen van verbeteracties in een PDCA cyclus

  • Hoe benoemt u risico’s in uw rechtmatigheidsverklaring
  • Welke risico’s wel te benoemen en welke risico’s niet
  • Hoe neem ik het college en de raad mee in nieuwe wijze van verantwoorden
  • Hoe laat ik verbeteracties uit mijn PDCA terugkomen in de uitvoeringspraktijk

Trainer(s)

Onze hoofdtrainer is Michel Gooijer. Daarnaast zijn er een aantal gastsprekers

Mr. Michel Gooijer

Adviseur kwaliteit en bedrijfsvoering met veel ervaring in accountantsorganisaties.

06 12 57 00 64

Incompany

We bieden de Training risicogestuurde IC en de rechtmatigheidsverklaring per 2021 ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Gerrit van Romunde helpt u graag verder.