Begrafenispolis contant maken bij schuldhulpverlening?

Bij de helpdesk van Stimulansz komen wekelijks veel vragen binnen van beleidsinhoudelijke of juridische aard over schuldhulpverlening. Deze week geeft expert Corinne Berhitu antwoord op een vraag over het contant maken van een begrafenispolis.

Vraag

Een ouder echtpaar (70 en 65 jaar oud) komt in aanmerking voor schuldhulpverlening. Alles wat vermogenswaarde heeft, moet contant worden gemaakt om de schuld te doen verminderen. Het echtpaar heeft een begrafenispolis. Moeten we deze contant maken? Welke afwegingen kunnen we maken?

Antwoord

De begrafenisverzekering kan een verzekering in natura zijn of een verzekering waarbij je vermogen opbouwt (soort levensverzekering).
Bij een verzekering in natura bouwt de verzekerde geen vermogen op, die kan de klant dus niet afkopen. Maar de klant kan deze verzekering  wel premievrij maken. De kosten van de premie drukken dan niet meer op het bestedingsbudget.
Het afkopen van een verzekering waarbij vermogen wordt opgebouwd, kent twee nadelen:

  • Er zitten fiscale consequenties aan. De klant moet er meestal belasting over betalen.
  • De klant moet er vaak een boete over betalen.

In de geschetste situatie zal premievrij maken een betere keuze zijn.
De kosten van een uitvaart zijn bovendien een kostenpost voor de nabestaanden, niet voor de overledene zelf. Het is hier natuurlijk wel een lastige situatie dat het om een echtpaar gaat. Als één van beiden eerder overlijdt, moet de ander dus die kosten dragen. En dat gaat niet, dus dan moet de gemeente bijzondere bijstand betalen. Daarmee draait de gemeente straks op voor de schulden van dit echtpaar en dat geeft natuurlijk een wonderlijke situatie.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Corinne Berhitu helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Rechtsstatelijk kompas: Betekenis van de Staatscommissie rechtsstaat

In de komende weken reflecteer ik in mijn columns op enkele aanbevelingen van het rapport ‘De gebroken belofte van de rechtsstaat’ van de Staatscommissie rechtsstaat. In dat rapport concludeert de Staatscommissie dat de belofte van de rechtsstaat voor een aanzienlijke groep burgers niet wordt ingelost. Eerder heb ik een algemene reflectie gegeven en gereflecteerd op aanbeveling 1. Deze column gaat over aanbeveling 2.

Pw in balans: In welke situaties gaan gemeenten met terugwerkende kracht bijstand verlenen?

Een van de wijzigingen door Pw in balans wordt het nieuwe artikel 44 lid 5 Pw. Hierdoor kan de gemeente vanaf 3 maanden voor de meldingsdatum bijstand verlenen als individuele omstandigheden dat noodzakelijk maken.

Toolkit + handreiking: Participatiewet in balans

Niet de regels, maar de mens centraal. Menselijke maat, vertrouwen en eenvoud, dat zijn de uitgangspunten van het wetsvoorstel Participatiewet in balans. Met 23 wetswijzigingen worden concrete stappen gezet om de door uitkeringsgerechtigden én uitvoerenden ervaren hardheden weg te nemen, de rechtszekerheid van uitkeringsgerechtigden te vergroten en de professionals voldoende ruimte te geven om hen daarbij te helpen.