Congres Bestaanszekerheid als prioriteit

Hoe kunnen gemeenten bestaanszekerheid waarborgen voor al hun inwoners, ondanks knellende wetgeving en financiële uitdagingen? Binnenlands Bestuur organiseert in samenwerking met onder andere Stimulansz het congres ‘Bestaanszekerheid als prioriteit’. We gaan in op de strategieën en uitdagingen waarmee gemeenten te maken hebben rondom bestaanszekerheid. Ben jij erbij?

Gemeenten staan aan de frontlinie als het gaat om het waarborgen van de bestaanszekerheid. Het financieel stutten en steunen van inwoners vraagt volop rugdekking van Den Haag, maar juist het rijk komt met knellende wetgeving en bezuinigingen op het gemeentefonds. Slimme strategieën zijn nodig zodat iedereen kan meedoen en ook gemeenten financieel gezond blijven.

Na de toeslagenaffaire blijft de belangrijke vraag: wie durft nog inkomensondersteuning en andere minimaregelingen aan te vragen? Veel gemeenten werken aan een creatieve aanpak om het wantrouwen weg te nemen en het armoedebeleid voor inwoners te vereenvoudigen. Maar hoe maak je het grotere gebruik betaalbaar? Sommige gemeenten zoeken de grenzen van de Participatiewet op. Ze rekken het minimabeleid op met ruimere regels rondom verrekeningen, giften en schuldhulp. Zijn hierbij lokale verschillen acceptabel? Of is bestaanszekerheid hiervoor te belangrijk en te urgent? 


Op donderdag 7 november wordt tijdens het congres ‘Bestaanszekerheid als prioriteit’ van Binnenlands Bestuur het thema wantrouwen belicht, en zullen uiteenlopende lokale keuzes rondom bestaanszekerheid worden besproken. Met aandacht voor inkomen, werk, schulden en participatie. En we duiken de wijken in, naar plekken en projecten waar met creativiteit en lef successen worden geboekt en mensen in kwetsbare situaties weer zijn gaan meedoen. 

Wanneer?

Donderdag 7 november 2024

Waar?
Cultuur- en congrescentrum Antropia, Driebergen

Relaties van Stimulansz krijgen 50% korting!

Wil jij op donderdag 7 november naar het Binnenlands Bestuur congres Bestaanszekerheid als prioriteit? Als relatie van Stimulansz krijg je 50% korting! 

Registreer je rechtstreeks via Stimulansz door een e-mail te sturen naar info@stimulansz.nl. Vermeld in je bericht je naam, e-mailadres, organisatie en de workshop waarvoor jij je wilt aanmelden. 
Let op: de korting geldt niet wanneer je je aanmeldt via de congreswebsite. 

Deelsessies van Stimulansz

Onderbenutte mogelijkheden van de Participatiewet

Gemeenten ervaren de Participatiewet vaak als een ontoereikend instrument in het bieden van bestaanszekerheid aan hun burgers. Maar is dat wel terecht? Die vraag staat centraal. Stimulansz schetst een 3-tal oplossingen binnen de Participatiewet.
We bespreken de individuele inkomenstoeslag, de premies, en het maatwerk. Voor wie geen zicht heeft op inkomensverbetering kijken we naar de individuele inkomenstoeslag. Voor wie wel arbeidskansen heeft is inkomensverbetering mogelijk door de vrijlatingen en de premie. En wat te doen met de overblijvende groep? Biedt alleen maatwerk hier uitkomst? Je hoort het op onze deelsessie die wordt gegeven door Wim Eiselin, Sam van Grinsven en Karin van Nuland van Stimulansz.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Canan Caliskan-Kantar helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”