“De teksten in de Kennisbank zijn heel begrijpelijk en toegankelijk geschreven”

Wendy van de Bosch is klantmanager bij de gemeente Voorne aan Zee en vertelt over haar ervaring met de Kennisbank van Stimulansz

Wendy werkt al ruim 20 jaar bij de gemeente Hellevoetsluis. Sinds begin 2023 is die gemeente samen met Brielle en Westvoorne verdergegaan onder de naam Voorne aan Zee. Ze begon er als receptioniste Sociale zaken, werd daarna klantmanager, vervolgens kwaliteitsmedewerker, maar miste het werken met mensen en is sinds kort weer terug op haar oude plek. “Het fijne aan mijn werk als klantmanager vind ik dat het een kop en een staart heeft. En dat je iemand helpt. Wat ik doe, doet ertoe. Dat geeft me enorm veel energie. Er zijn mensen die in de uitkering zitten omdat ze echt niets anders kunnen. En er zijn mensen die in de uitkering zitten omdat het echt even niet goed gaat met hun leven. En om dan iets te kunnen betekenen in iemands leven, dat ‘ie na een half jaar of een jaar hupsakee weer aan de slag kan en zijn of haar eigen broek kan ophouden, daar geniet ik van. “

Bij de gemeente Hellevoetsluis werkte Wendy vanuit haar functie als kwaliteitsmedewerker al met de kennisbank van Stimulansz. Ze was toen al enthousiast over de voorbeeldbrieven en beschikkingen die voor 90% aansloten bij de schrijfstijl van Hellevoetsluis. Dus als ze nu een rapportage of beschikking moet schrijven kijkt ze dan ook steevast eerst even in de kennisbank voor inspiratie. ”De teksten zijn heel begrijpelijk en toegankelijk geschreven, bijna Jip-en-Janneke-stijl. Dat is fijn, want uiteindelijk gaat het erom dat mijn klanten begrijpen wat er staat, ik moet het aan hen op een laagdrempelige manier kunnen uitleggen. En dan helpt dit enorm.”  

Wendy is zelf nogal van ‘what you see is what you get’. Kordaat en to-the-point ook. En dat herkent ze in het contact met Stimulansz:  “Ik vind het gewoon makkelijk praten met Stimulansz. Er zit geen verkooppraatje aan, er is ook altijd 1 contactpersoon, en er wordt snel gereageerd en meegedacht. Wat ik zelf niet weet, vraag ik aan de helpdesk. Dan zit ik niet te wachten op een mening, die heb ik zelf wel. Ik wil gewoon de feiten en een zinnig antwoord op mijn vraag. Bij Stimulansz snappen ze dat. Vaak binnen een uur heb ik een reactie en afspraken worden nagekomen. Zo zit ik zelf ook in elkaar.”

Meer weten over onze Kennisbank Inzicht Sociaal Domein?

Onze juridische kennisbank is de meest complete online kennisbank met juridische en praktische informatie voor professionals in het sociaal domein.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Cassandra Bosters helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Test je kennis! Hoe goed ben jij voorbereid op de Participatiewet in Balans?

De Participatiewet staat aan de vooravond van grote veranderingen. Nieuwe uitgangspunten, verschuivende verantwoordelijkheden en een andere manier van denken over maatwerk: er komt veel op uitvoerders af. Maar… hoe goed ben jij al op de hoogte van wat er verandert?

Ethiek is meer dan regeltjes

Het loopt weer tegen het einde van het jaar; een mooie tijd voor reflectie en voor leestips (het is altijd een mooie tijd voor leestips). Dit keer het boek ‘Ethiek: emoties & argumenten’ van Rob van Es. De titel klinkt zwaar, maar dat is het boek niet. Het is helder, to the point en luchtig om te lezen. De eerste les die ik uit het boek gehaald heb? Ethiek is een werkwoord (oké, dat staat er niet letterlijk). Het is een vorm van interactie tussen 2 zaken die gezamenlijk tot resultaat kunnen leiden: een morele dialoog over de onderlinge relaties en een moreel debat over de inhoud.

Een brief die staat als een huis

Gemeenten verbinden zich aan duidelijke communicatie met inwoners; essentieel zijn helderheid, structuur en begrijpelijke taal.