Incassokosten zijn een probleem, wat is de oplossing?

Voor mensen met problematische schulden maken de incassokosten de schuldenlast alleen maar groter. Door de beperkte afloscapaciteit brengen de incassokosten een betaling van de schuld niet dichterbij.

Voorkomen van onnodige schuldenoploop

De regering is zich hiervan bewust en wil met de Rijksincassovisie het probleem aanpakken. Een van de doelen van de Rijksincassovisie is het voorkomen van onnodige schuldenoploop. Een van de voorgestelde acties is realisatie van vereenvoudiging van de beslagvrije voet. Als de beslagvrije voet correct is vastgesteld kunnen schuldeisers beter inschatten of het doorzetten van hun incassomaatregelen zinvol is.

Nationale Ombudsman

Is dit inderdaad een oplossing? In het rapport Een onbemind probleem lees ik: ‘De incassoapparaten van publiekrechtelijke crediteuren op verschillende niveaus zijn nu gewend aan het bijna eindeloos voortzeulen met vorderingen, ook als het kennelijk gaat om het tevergeefs plukken van kale kippen. Het lijkt verstandig, dat iedere publiekrechtelijke crediteur een beleidslijn vaststelt om op gepaste wijze tijdig oninbare vorderingen af te schrijven. Voor het Rijk is dit thans niet het geval. Dit zou de incassoapparaten aanzienlijk ontlasten.’ De Nationale ombudsman pleit voor maatregelen die snel te nemen zijn: afschaffing van de ‘krankzinnige bestuurlijke boetes’, griffiekosten en incassokosten.

Autoriteit Financiële Markten

Aan de kant van privaatrechtelijke schulden en incassotrajecten roert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zich. De AFM maakt zich sterk voor een duurzaam financieel welzijn van consumenten en richt zich hierbij op de meest kwetsbare klantgroepen. Consumenten met (problematische) schulden zijn hiervan een voorbeeld. De AFM heeft een leidraad opgesteld met aanbevelingen hoe kredietgevers om moeten gaan met deze kwetsbare consumenten. Betalingsachterstanden leiden tot hogere kosten en niet tot een oplossing van de betalingsproblemen.

Belangrijke voorwaarden

Er gelden belangrijke voorwaarden om tot een goede oplossing bij betalingsachterstand te komen.
Klanten die graag aan hun betalingsverplichtingen voldoen en emotioneel moeite hebben met achterstanden, kunnen onrealistisch zijn over de bestedingsruimte die ze denken te hebben. De kredietaanbieder moet daarom het gesprek met de klant aangaan en doorvragen om meer inzicht te krijgen in de situatie van de consument. Pas als een kredietaanbieder voldoende inzicht heeft, kan een goede oplossing worden bepaald. De kredietaanbieder moet ervoor zorgen dat de consument voldoende middelen overhoudt om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Geen oplossing

Het opzeggen van de krediet is meestal geen oplossing. Als de consument de rente of aflossingsverplichtingen al niet kon betalen, kan hij zeker niet de gehele schuld, plus rente en eventuele boetes in één keer aflossen. Dit brengt de consument alleen maar verder in de problemen.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Corinne Berhitu helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Praktische Psychologie in de spreekkamer: “Je leert mensen echt beter begrijpen.”

Hilal Asa, consulent zelfstandigen bij de gemeente Rotterdam, volgde onlangs de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ van Stimulansz. Hilal vertelt hoe de training haar helpt effectievere gesprekken met ondernemers te voeren en over haar werk en de uitdagingen die zij daarbij tegenkomt.

Een gezonde leefstijl, een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Zorg is een van de grootste zorgenkindjes in het sociaal domein. De kosten rijzen de pan uit , personeel is moeilijk te vinden en een slechte gezondheid heeft een negatieve invloed op andere leefgebieden en omgekeerd. Dat preventie om die redenen een goed idee is, weten we allemaal. Maar waar begin je? Als het vraagstuk te groot is om in een keer te behappen, doe het dan hapje voor hapje. Of om met Herman Tjeenk Willink te spreken: Groter denken, kleiner doen.

“Met micro-leren ontwikkel jij je team zonder extra werkdruk”

Met het online leerplatform Curieusz leren zowel beginnende als gevorderde consulenten in het sociaal domein op de werkplek. In kleine stukjes van enkele minuten: micro-leren. “De lesstof heeft de kwaliteit en diepgang die je van Stimulansz mag verwachten. Je ontwikkelt daarmee je team zonder extra werkdruk”, verzekert opleidingsadviseur en trainer Silke Jones-van Alphen.