Spomenka Amorij over de Stimulansz kennisbank

“Je voelt je als gemeente én als gedetacheerde altijd gesteund door een professioneel en objectief advies.”

“Ik werk als gedetacheerde voor verschillende Limburgse gemeenten, zoals Landgraaf, Beek, Leudal en Stein. Gemiddeld zit ik daar zo’n 6 maanden tot een jaar. Momenteel werk ik als Beweegmakelaar en kwaliteitsmedewerker Wmo voor de 2e keer bij de gemeente Vaals. Voor mij is de aanwezigheid van een kennisbank bijna een randvoorwaarde om mijn werk goed te kunnen doen. Want als je je snel wilt inwerken, is het wel zo handig als de informatie die je zoekt direct voorhanden is en niet alleen maar in de hoofden van mensen zit. Daarbij maakt het ook nog uit hoe de gemeente de kennisbank heeft ingekocht. Er zijn gemeenten die alleen het minimale hebben ingekocht, zodat je bijvoorbeeld alleen wat zoektermen kunt invoeren en that’s it. Maar ik werk ook voor gemeenten die eigen werkinstructies en werkdocumenten aan de kennisbank gekoppeld hebben waardoor je de landelijke jurisprudentie en lokale informatie kunt bundelen.

In Vaals maak ik gebruik van de kennisbank van Stimulansz. In mijn functie als Beweegmakelaar gebruik ik de module Wmo. Die functie combineer ik met die van kwaliteitsmedewerker, en daarvoor maak ik gebruik van de modules Wmo en Jeugd. Bij deze gemeente is er namelijk een hele nauwe samenwerking tussen deze 2 wetsgebieden en dus zijn ze continu op zoek naar de raakvlakken en welke informatie waar onder valt.

Inmiddels kan ik ‘lezen en schrijven’ met de kennisbank van Stimulansz. Ik vind het ook echt een gemis als een gemeente dit systeem niet heeft. Je krijgt continu updates over jurisprudentie waardoor je de landelijke ontwikkelingen direct in de praktijk kunt brengen. De informatie is ook overzichtelijk per thema gebundeld. Zo heb je alles wat je nodig hebt bij elkaar. Van daaruit kun je met je casus of beleidsstukken aan de slag.

Verder lees ik regelmatig de nieuwsbrieven Wmo en Jeugd. Als kwaliteitsmedewerker zie ik het belang ervan om up-to-date te blijven en niet steeds het wiel uit te hoeven vinden. Met name “Vraag en antwoord” en de jurisprudentie vind ik interessant.

Ik ben ook vaste klant van de helpdesk. Daar zit bij Stimulansz heel veel kennis en know how achter. Dat merk je aan alles. Soms weet ik iets gewoon niet. En dan vind ik het een pluspunt dat ik niet uren hoef te zoeken. Nu heb ik bijvoorbeeld een beschikking en zit ik met de vraag of ik aan alle voorwaarden voldoe. In Vaals is er geen aparte juridische afdeling die specifiek ondersteunt op Wmo en Jeugd. Zo’n vraag stuur ik dan gewoon even naar de helpdesk van Stimulansz, ideaal! Je voelt je als gemeente én als gedetacheerde zo altijd gesteund door een professioneel en objectief advies.”

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Cassandra Bosters helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Fris en fruitig in roerige tijden: Kan dat?

In mijn vorige column stelde ik de vraag of je politiek onafhankelijk kan zijn in roerige tijden. De vervolgvraag is hoe je zelf fris en fruitig blijft in roerige tijden. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) luidt de noodklok en stelt dat we in een ‘hypernerveuze samenleving’ leven en adviseert om op de rem te trappen.

Evert Jan Slootweg nieuw lid Raad van Toezicht Stimulansz

Evert Jan Slootweg is voorgedragen als lid van de Raad van Toezicht van Stimulansz. Hij neemt de portefeuille Financiën en risicomanagement op zich. Slootweg is wethouder van de gemeente West Maas en Waal. Eerder was hij procesmanager bij Divosa, Tweede Kamerlid voor het CDA en strategisch adviseur. Over zijn motivatie, zijn ambities en de ideale gemeente.

Een klant wil het gesprek opnemen; kan een klantmanager dit weigeren?

Het verzoek van een inwoner om een geluidsopname te maken, moet een klantmanager in beginsel inwilligen. Dit is alleen anders als er zwaarwegende redenen zijn om opname te verbieden. Bijvoorbeeld als er zeer gevoelige informatie wordt gedeeld.