Overzicht
Uw resultaat
- U kent de wettelijke kaders rond vroegsignalering en u weet welke verschillende manieren er zijn om inwoners te benaderen met een hulpaanbod
- U kunt gesprekstechnieken toepassen om een ingang bij de inwoner te creëren
- U kunt een hulpaanbod formuleren dat past bij de inwoner
- U weet om te gaan met weerstanden en de inwoner aan te zetten tot actie
- U heeft ideeën over andere manieren waarop uw dienstverlening onder de aandacht van de inwoners gebracht kan worden
Voor wie
- schuldhulpverleners
- wijkteam consulenten
- maatschappelijk werkers die vroegsignalering uitvoeren
Zo ziet de training eruit
De training vroegsignalering met effect is een training van 1 dag waarbij theorie over menselijk gedrag, beïnvloeding en gespreksvoering wordt afgewisseld met praktische oefeningen en voorbeelden. Tijdens de training besteden we vooral aandacht aan het in beweging krijgen van de inwoner.
Vragen of advies nodig?
Jaqueline Clemens helpt u graag verder.
Dit ga je leren
We starten de training met de wettelijke kaders en de bedoeling van vroegsignalering.
Daarna duiken we in de belevingswereld van de inwoner. Hoe werkt menselijk gedrag en hoe worden mensen beïnvloed? Maar ook, welke gevolgen hebben schaarste en stress op het handelen van inwoners? U kunt pas iets ‘verkopen’ als u weet aan te sluiten op de belevingswereld en behoefte van de inwoner.
Tijdens deze training gaan we veel oefenen met gesprekstechnieken, zodat u het contact kunt maken met de inwoner, kunt omgaan met weerstand en echt gaat luisteren naar de behoefte van de inwoner.
Door deze training gaat u meer plezier beleven in de uitvoering van vroegsignalering.
Programma
Blok 1: Wettelijke kaders
- Wet- en regelgeving en het product vroegsignalering dat u te bieden heeft
- Waarom is vroegsignalering zo’n mooi product?
- Waarom zou u dit aan zoveel mogelijk mensen willen verkopen?
Blok 2: Belevingswereld van de inwoner
- Duik in de belevingswereld van de inwoner!
- Theorie over gedrag, beïnvloeding en de invloed van schaarste en stress
Blok 3: Gesprekstechnieken
- Het gesprek zelf. Pitchen en de eerste afspraak maken
- Omgaan met weerstanden
- Het behoefteonderzoek
- De inwoner in beweging krijgen
Blok 4: Hoe nu verder?
- Wat kunt u nog meer doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken?
- Hoe kunt u de effecten van uw werk meten en het plezier vergroten?