Zo maakt u beleidsregels voor bijzondere bijstand in begrijpelijke taal

Onze juridisch adviseurs ontwikkelden een model voor beleidsregels bijzondere bijstand in duidelijk taal. We spreken daarover met Wim Eiselin, juridisch adviseur Participatiewet.

Waarom is begrijpelijke taal in beleidsregels voor bijzondere bijstand zo belangrijk?

Beleidsregels bieden een praktisch kader voor de uitvoering van de bijzondere bijstand en geven antwoord op vragen als: Heeft deze inwoners wel of geen recht op een vergoeding voor de babyuitzet? Hoe zit het met de toekenning van bijstand voor medische kosten? Welk inkomen telt mee voor het berekenen van de draagkracht van een inwoner? De beleidsregels zijn in iedere gemeente weer anders, omdat de Participatiewet het college van Burgemeester & Wethouders de vrijheid geeft om haar eigen accenten te leggen in de uitvoering. Om voor een glasheldere uitvoering te zorgen, is het cruciaal dat zowel klantmanagers als inwoners uit de voeten kunnen met de beleidsregels. Het opstellen van de regels in voor iedereen begrijpelijke taal helpt hierbij.

Wat maakt het Stimulansz-model voor de beleidsregels bijzondere bijstand anders?

Als juridisch adviseur Participatiewet is het mij opgevallen dat heel veel beleidsregels onnodig complex zijn opgesteld. Hierdoor is het voor klantmanagers zo nu en dan een uitdaging om maatwerk aan de inwoners te geven. In het Stimulansz-model hebben wij ervoor gekozen om de beleidsregel en de toelichting bij elkaar te plaatsen, waardoor de klantmanager en inwoners de ‘regel’ en het ‘waarom’ tegelijk lezen. Dit voorkomt onnodige misverstanden. Verder is ons model uniek, omdat we alle teksten op B2-niveau hebben geschreven, zodat de gemiddelde lezer snapt wat de bedoeling is.

Heb je nog een tip voor gemeenten die ermee aan de slag willen?

Abonnees van de module Inkomen van de Stimulansz kennisbank Inzicht Sociaal Domein kunnen het model gratis en exclusief downloaden en er zelf mee aan de slag gaan. Voor juridische ondersteuning bij het opstellen van de beleidsregels in begrijpelijke taal kan een beroep op Stimulansz worden gedaan. Gemeenten kunnen hun oude beleidsregels en werkinstructies naar ons toesturen. Wij gaan dan in overleg met de gemeente aan het werk om de beleidsregels in duidelijke taal op te schrijven. Onze ervaring is wel dat een goede processturing nodig is om te voorkomen dat de fase van interne discussie bij de gemeente te veel tijd gaat vergen. Als dat goed georganiseerd kan worden, duurt dit proces tussen de 2 en 3 maanden.Wmo-consulent

“De beleidsregels van de gemeente Uithoorn waren verouderd. Vanuit het koersplan is de wens gekomen voor een mensgerichte benadering. Er moesten beleidsregels komen die voor inwoners begrijpelijk zijn en voor de uitvoering werkbaar. We hebben voor Stimulansz gekozen, omdat we positieve ervaringen hebben gehad met Stimulansz experts in eerdere opdrachten. Naar verwachting worden de beleidsregels na het zomerreces vastgesteld.”

Laura Müller & Doenja Peeters
Duo+

Interesse

Wilt u meer weten over het opstellen van beleidsregels voor bijzondere bijstand in begrijpelijke taal? Onze juridisch adviseur Wim Eiselin vertelt u graag meer over mogelijkheden. Bent u nog geen abonnee van Inzicht Sociaal Domein? Neem contact op met Canan Caliskan-Kantar.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Wim Eiselin helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”