3 redenen om te blijven leren

In een wereld die voortdurend verandert, is het vermogen om nieuwe dingen te leren essentiëler dan ooit. Of het nu gaat om het ontdekken van een onbekende hobby, het aanleren van een nieuwe vaardigheid voor werk, of simpelweg het uitbreiden van ons begrip van de wereld om ons heen, leren is de sleutel tot persoonlijke groei en ontwikkeling.

Als u nieuwe dingen leert, maakt u in uw hersenen nieuwe verbindingen aan. Hoe meer verbindingen, hoe makkelijker u nieuwe dingen leert, hoe meer verbindingen u maakt en hoe meer u weer leert. Ofwel, u komt in een positieve spiraal waarbij u steeds meer leert. En waarom zou ik dat willen, hoor ik u denken. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik geef u mijn top 3 van redenen waarom ik nieuwe dingen wil leren. Heeft u een andere top 3? Ik hoor het graag!

1.  Je blik op de wereld verandert

Een beroemd citaat van Socrates is: “Ik weet slechts één ding: dat ik niets weet”. Nu is dat misschien ook wat overdreven, maar ik begrijp wel waar het vandaan komt. Elke keer dat ik iets nieuws leer ontdek ik dat hetgeen ik daarvoor zeker dacht te weten, toch in twijfel trek. Ooit was de wereld heel overzichtelijk en duidelijk, ik kon op basis van wat ik geleerd had alles keurig in hokjes plaatsen. Toen ik begon met werken bij een gemeentelijke sociale dienst had ik heel veel kennis van de bijstandswetgeving. En met die kennis beoordeelde ik alle vragen van inwoners. Later verdiepte ik me onder meer in gedragswetenschap en kwam ik tot de ontdekking dat wat ik dacht zeker te weten maar een heel klein stukje van de puzzel was. Wel waar, maar niet volledig. Sindsdien probeer ik me zoveel mogelijk kennis eigen te maken. Het verruimt mijn blik en plaatst heel veel zaken in een heel ander perspectief.

2.  Je kunt de juiste interventie op het juiste moment toepassen

Pas als je iets heel goed beheerst kun je hier flexibel mee omgaan. Als je net iets geleerd hebt, een vakgebied of een theorie, dan is dat de waarheid en eigenlijk ook de enige waarheid. Niet bewust, maar als ik dát onderdeel begrijp, dan geeft dat heel veel houvast. En daar houden wij mensen van! Leer je er dan nog een theorie bij, dan ontdek je dat de waarheid toch iets complexer is dan waar de theorie van uit gaat. Je maakt je het onderwerp steeds meer eigen en kunt steeds beter boven de stof hangen en écht begrijpen hoe het zit. En hoe verder je komt, hoe meer je in staat bent om al die kennis samen te voegen en tot iets nieuws te kneden op basis van de situatie waar je een oplossing voor zoekt.

3. Je helpt je klant / collega / inwoner veel beter

Het is misschien een open deur, maar hoe meer je weet, kunt en toepast, hoe beter je je werk doet. En daar is je klant, collega, inwoner van afhankelijk. Dit is natuurlijk altijd belangrijk, en zeker in het sociaal domein. Ons werk in het sociaal domein heeft grote invloed op het leven van mensen, in positieve en negatieve zin. Dat betekent dat we ons werk heel serieus moeten nemen en alles moeten doen wat binnen ons vermogen ligt om onszelf continu te ontwikkelen en ons werk zo nog beter te kunnen doen.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Dit klinkt natuurlijk heel abstract, daarom illustreer ik dit graag met een voorbeeld. Ik heb geleerd dat mensen arbeidsverplichtingen hebben en die na moeten komen. Doen ze dat niet, dan wijzen we ze op de consequenties en gaan ze het vanzelf doen. Pas later heb ik door alles wat ik heb geleerd het inzicht gekregen dat er factoren zijn die mensen belemmeren om te doen wat ze moeten en misschien zelfs willen doen. Stress als gevolg van schaarste, gebrek aan doenvermogen, of misschien sloot mijn uitleg niet aan bij de belevingswereld. En inmiddels is me ook duidelijk dat ook de maatschappelijke sentimenten rondom de bijstand hier een rol van betekenis spelen. Hoe de samenleving naar bijstandsgerechtigden kijkt, doet iets met hun eigenwaarde en zelfvertrouwen en kan daarmee invloed hebben op hun mogelijkheden om werk te zoeken en te vinden.

Met al die kennis in mijn hoofd kan ik per individu, per situatie een passend pakketje samenstellen om iemand verder te helpen. Op maat gemaakt, precies passend bij wat deze persoon op dat moment nodig heeft.

Bekijk al onze trainingen en opleidingen

Onze kennis- en vaardigheidstrainingen behoren tot de beste van het land. Naast incompany trainingen bieden we ook open trainingen en online trainingen. En allerlei andere evenementen voor het vergroten van uw kennis.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

De omgekeerde verordening invoeren? Begin bij de basis

Wil je de hulpvraag van de inwoner écht centraal stellen in de verordening? Steeds meer gemeenten werken met de omgekeerde modelverordening. Eén integraal voorschrift voor het sociaal domein. Hoe implementeer je die het best? Waar moet je op letten? Strategisch adviseur sociaal domein Gerrit van Romunde legt het uit.

Alles over de eindejaarsuitkering en bijstand

Als consulent inkomen sta je vaak voor de uitdaging om complexe regels helder uit te leggen. Een veelgestelde vraag is waarom de eindejaarsuitkering (EJU) wordt gekort op de bijstandsuitkering. Hoe zit dit precies, en wat kun je ermee?

Nataschja Stolker: “De impact van mijn werk bij Stimulansz inspireert me dagelijks”

In een openhartig interview deelt Nataschja Stolker haar ervaringen als inside sales medewerker bij Stimulansz. Ze spreekt over de inspiratie die ze haalt uit haar werk, de dynamiek van haar werkweek, haar trots op persoonlijke groei en de balans tussen werk en privé.