De Staat van de Uitvoering

‘De Staat van de Uitvoering’ is een periodieke rapportage voor de Tweede Kamer waarin te lezen is hoe het staat met de uitvoeringspraktijk van de overheid. Knelpunten en verbeterpunten worden in kaart gebracht en er wordt teruggeblikt op de stand van zaken van eerdere benoemde knelpunten. Het hele rapport is interessant om te lezen, maar voor geïnteresseerde-lezer-met-weinig-tijd hierbij de hoofdlijnen zoals die van belang zijn voor het sociaal domein.
Staat van de uitvoering

Terugblik en belangrijkste knelpunten

De Staat van de Uitvoering start met een terugblik op een aantal oproepen uit de Staat van Uitvoering van 2022. Dat ging om:

  • Reduceer complexiteit
  • Betrek uitvoering vanaf allerprilste begin van beleidsvorming
  • Breng gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners echt op gang
  • Ontwikkel samen een beeld van trends en dilemma’s in publieke dienstverlening

Bovendien is in kaart gebracht wat de belangrijkste knelpunten zijn in 2024. Die zitten in de complexiteit van wet- en regelgeving en de te beperkte gegevensuitwisseling.

Wat betekent dat voor het sociaal domein?

Het goede nieuws is dat veel knelpunten binnen organisaties voortvarend worden opgepakt. Het slechte nieuws is dat dit nog niet het gewenste resultaat oplevert, omdat organisatie- en beleidsterrein-overstijgende problemen niet worden opgelost. En juist als organisaties (of afdelingen binnen organisaties) moeten samenwerken omdat verschillende wetten een rol spelen, kunnen problemen ontstaan. In het sociaal domein zien we dat er knelpunten zijn voor inwoners die te maken hebben met een veelheid aan inkomensregelingen. Juist die combinatie van aanspraken op regelingen uit verschillende wetten en uitgevoerd door verschillende instanties maakt het moeilijk om goed in beeld te krijgen hoeveel je onderaan de streep overhoudt als je meer gaat werken. Dat geldt voor inwoners, maar óók voor de organisaties die deze regelingen uitvoeren. En dat kan één organisatie niet alleen oplossen.

Oproep vanuit de Staat van de Uitvoering

Gelukkig worden niet alleen knelpunten benoemd, maar ook oplossingen. Een van die oplossingen is de oproep om de slag te maken van het principe ‘je gaat erover of niet’ naar ‘je draagt bij waar je nodig bent’. Met name voor belangrijke en complexe dossiers zoals inkomensondersteuning zou dat helpen. Dat vraagt om een andere cultuur en werkwijze, met minder nadruk op autonomie. Je eigen rol als uitvoerder wordt ondergeschikt aan het maatschappelijke vraagstuk. Daarnaast is de oproep vanuit de Staat van de Uitvoering aan de politiek om bij de totstandkoming van nieuw beleid meer te kijken naar de effectiviteit van beleid als geheel, naar de interactie tussen wetten, regels, uitvoering en mensen en naar de vraag of de beoogde maatschappelijke doelen wel worden bereikt.

Omgekeerd werken als tussenstap

Het is zeker geen oplossing voor alle knelpunten, maar wel een tussenstap in afwachting van de gevraagde vereenvoudiging en eenheid: Omgekeerde Werken. Bij de omgekeerde beleidscyclus wordt eerst vastgesteld welk effect bereikt moet worden, daarna gekeken hoe de uitvoering daar aan bij kan dragen. Dat is de basis voor beleid dat door bestuur en uitvoering gedragen, wenselijk en uitvoerbaar geacht wordt. Als het gaat om inkomensondersteuning kun je denken aan het waarborgen van bestaanszekerheid en het lonend maken van werk. Vanuit die gewenste effecten kun je kijken hoe jouw organisatie als geheel daaraan bij kan dragen. Ook de uitvoering kan dit als leidraad gebruiken bij het nemen van individuele besluiten. Zo wordt het gewenste effect doorvertaald naar concrete acties op de werkvloer, die – en dat moet wel gecheckt worden – op hun beurt echt bijdragen aan het behalen van dat gewenste effect.

Praktische instrumenten

Tot slot: het lost het probleem niet op, maar met BerekenUwRecht kunnen mensen wel eenvoudig zien op welke regelingen ze recht hebben. En gaat iemand werken vanuit de uitkering? Met WerkloonT wordt inzichtelijk wat dat betekent voor het besteedbaar inkomen. Tot slot kan BeleidloonT bijdragen om inzicht te krijgen in hoeverre het gemeentelijk minimabeleid bijdraagt aan het behalen van de eigen doelen. En inzicht is een eerste stap naar de oplossing. 

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Mr. Evelien Meester helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Wie zijn er anders: zij of wij?

Ken je dat vers van Annie M.G. Schmidt ‘de geit van dokter Sanders’ van vroeger? Mocht je het niet (meer) kennen, ik kan het echt aanraden om eens op te zoeken. Net als bij veel van haar andere versjes zit er een mooie wijsheid in verscholen. In dit geval is het probleem dat de geit van dokter Sanders, anders is dan de geit van dokter Snel. De beide dokters wringen in hun handen en huilen en besluiten om de geiten te ruilen. Helaas, het probleem blijkt niet opgelost. De geit van dokter Sanders is nog steeds anders….

Duurzame uitstroom begint bij goed intakemodel

Veel gemeenten worstelen met ermee: hoe kunnen we mensen die langdurig in de bijstand zitten, duurzaam laten uitstromen? Makkelijk is dat niet, erkent Tom Mushota. Maar er is meer mogelijk dan vaak wordt gedacht. “Het begint bij een goed model voor de intake.”

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”