De onttovering van AI, van Marc Jacobs en Ronald Meester
Interessant boek waarin de vraag of artificial intelligence (AI) de mens gaat overnemen wordt omgedraaid. De vraag die centraal staat of de mens zich over láát nemen. Oftewel, laten we menselijke intuïtie en gezond verstand vervangen door algoritmes? Belangrijk is, zo betogen de schrijvers, dat je de uitkomsten van AI altijd moet kunnen toetsen. Je kunt het dus rustig gebruiken, maar zorg dat je begrijpt waar AI mee komt en dat je kunt nagaan of het klopt. De eerste stap daarin is begrijpen hoe AI werkt en daar heeft dit boek mij zeker bij geholpen!
En nee, Ronald Meester is geen familie voor zover ik weet.
Waarom, van Victor Lamme
Nadat ik Victor Lamme als spreker had gezien op de ‘schaal je impact’-conferentie, heb ik zijn boek onmiddellijk gekocht. Victor Lamme onderzoekt in zijn boek de diepere drijfveren achter menselijk gedrag. Hij stelt dat ons handelen gedreven wordt door 3 fundamentele factoren: angst, hebzucht en kuddegedrag. Nu zijn er veel boeken die de drijfveren achter menselijk gedrag beschrijven en overal zijn dat andere drijfveren. Ik heb geen idee wie er gelijk heeft en of er één waarheid bestaat omtrent dit vraagstuk, maar het is hoe dan ook heel verhelderend (al is het niet erg opbeurend, dat je een angstig, hebzuchtig kuddedier blijkt te zijn)
Verslaafd aan ons eigen gelijk, van Lammert Kamphuis
Lammert Kamphuis startte ooit met de opleiding theologie en ging daarna ook filosofie studeren. Als filosoof leerde hij het vanzelfsprekende in twijfel te trekken. Daardoor maakte hij zich los uit zijn streng religieuze milieu in de verwachting daarbuiten de nuance en de grijstinten aan te treffen. Dat bleek in de praktijk toch anders. Ook buiten de kerk bleek het wij-zij denken sterk te zijn. Ook daar waren weinig mensen bereid om hun eigen overtuigingen in twijfel te trekken. In dit boek daagt Kamphuis ons uit om leniger te denken en zo open te staan voor andersdenkenden, vanuit nieuwsgierigheid.
Polarisatie, van Bart Brandsma
Eerlijk is eerlijk, dit boek heb ik nog niet uit, maar nu al staat het zonder twijfel op de leeslijst. Dit is zo passend in deze tijd! Brandsma doet al jarenlang onderzoek naar polarisatie. Hij geeft in dit boek inzicht in de dynamiek van polarisatie en laat zien welke rollen er in polarisatie ingenomen kunnen worden. En ja, door (bewust of onbewust) geen rol in te nemen, neem je er ook een in, namelijk die van het stille midden. Ook heel fijn, polarisatie hebben we nodig. Zonder mensen die de extremen opzoeken (de pushers) maakt de wereld geen ontwikkeling door.
Nudge, van Richard Thaler en Cass Sunstein
Nudge is gewoon een heerlijk boek. Onmisbaar voor elke marketeer, te leuk om niet te lezen voor alle andere mensen. Hoe kun je met zachte hand mensen naar betere keuzes leiden zonder dat je ze beperkt in hun keuzevrijheid? Van bekende voorbeelden als de vlieg in de toiletpot, tot minder bekende rondom betrokkenheid bij pensioenen. Met kleine wijzigingen in beleid of door een kleine praktische aanpassing, kun je mensen een andere richting op krijgen. Als we ons daar allemaal door laten leiden, zou dat kuddegedrag waar Victor Lamme het over heeft dan toch kloppen?
Heb je ook een leestip voor mij? Ik hoor het graag!