5 tips om samenwerking tussen gemeenten en bewindvoerders te versterken

In de tweede blog haalde ik kort het belang van samenwerking tussen beschermingsbewindvoerders en gemeenten aan. De samenwerking tussen gemeenten en bewindvoerders verloopt hedendaags bij sommige gemeenten nog stroef. Dit komt omdat de contacten tussen beide partijen gebaseerd zijn op de zakelijke betalingsrelatie ten behoeve van de bijzondere bijstand voor de kosten van het beschermingsbewind. Daar zit gelijk ook het pijnpunt voor gemeenten, deze kosten (blijven) stijgen.
Daarom willen steeds meer gemeenten alternatieven aanbieden voor het beschermingsbewind, in de hoop meer grip op de kosten te kunnen krijgen. Zoals in de vorige blog geconcludeerd is, betekent dit niet dat de banen van de bewindvoerders zomaar overgenomen kunnen worden. Er is wel aanbevolen om met elkaar, gemeenten en bewindvoerders, een goede samenwerking op te zoeken. Hieronder worden vijf tips gegeven om de samenwerking tussen gemeenten en bewindvoerders te versterken.

1. Zorg voor ontmoeting

De eerste stap naar een goede samenwerking is het ontmoeten van elkaar. Wees als gemeente daarin gastvrij. Nodig de lokale bewindvoerders uit en leer elkaar kennen. Creëer een ontmoeting waarbij er plaats is voor openheid, transparantie en bereidheid tot samenwerking. Op dit fundament kan dan vervolgens gezamenlijk voortgebouwd worden.

2. Verander van perspectief

Als het goed is, staan zowel de gemeente als de bewindvoerders eigenlijk in dienst van de cliënt. Vanuit dit oogpunt is er een gezamenlijk doel: de klant de best mogelijke dienstverlening aanbieden. Desondanks zijn er ook verschillende belangen bij de partijen te vinden. De een betaalt en de ander ontvangt. Om een brug te slaan tussen deze beide belangen, is het goed om eens te veranderen van perspectief. Hoe zou je handelen als je een bewindvoerder was of hoe zou je denken als je in de schoenen van een gemeenteambtenaar stond? Hierdoor zal het begrip voor elkaar in korte tijd toenemen, dat leidt tot nieuwe inzichten.

3. Wissel (ervaringen) uit

Ook is het voor beide partijen heel verrijkend om ervaringen uit te wisselen. Hoe benut je als bewindvoerder de uren die gegeven worden voor het toewerken naar zelfredzaamheid met de klant? Wanneer durft de bewindvoerder het aan om de klant meer verantwoordelijkheden terug te geven? Wat voor afwegingen worden er door de gemeente gemaakt om passende alternatieven aan te bieden voor cliënten? Dit soort kwesties kunnen door beide partijen uitgewisseld worden. Daarnaast kan het ook heel mooi zijn om daadwerkelijk elkaar uit te wisselen. Laat eens een bewindvoerder een dagje kijken in de ‘keuken’ van de gemeente – en andersom.

4. Vul elkaar aan

De opgedane ervaringen en mogelijkheden bieden op hun beurt weer een nieuw perspectief. Wat heeft de een wat de ander niet heeft? Hoe kan dit gezamenlijk versterkt worden? Een voorbeeld uit de praktijk: In een gemeente hebben de wederzijdse ontmoetingen geleid tot het gezamenlijk aanpassen van de werkprocessen omtrent de bijzondere bijstand voor de kosten van het beschermingsbewind. De bewindvoerders kunnen hierdoor op een eenvoudige wijze de aanvraag indienen en de gemeente kan het werkproces hierdoor sneller afhandelen. Deze aanvulling bevordert het gehele proces van aanvraag tot het aanbieden van de dienstverlening voor de klant. Kortom, ontdek wat gezamenlijk mogelijk is en  vul elkaar hierin aan.

5. Blijf investeren

De laatste, maar misschien wel de belangrijkste tip: blijf in elkaar investeren. Indien men spreekt over samenwerking wordt er ook wel gesproken over een samenwerkingsrelatie. Een relatie betekent soms hard werken, vallen en weer opstaan. Dat geldt ook hier. Blijf daarom in elkaar investeren. Neem de tijd voor elkaar, blijf open in gesprekken met elkaar en wissel op zijn tijd ervaringen uit. Als blijkt dat de samenwerking om wat voor reden dan ook (nog) niet versterkt is, neem dan de voorgaande tips nogmaals ter harte.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Wie zijn er anders: zij of wij?

Ken je dat vers van Annie M.G. Schmidt ‘de geit van dokter Sanders’ van vroeger? Mocht je het niet (meer) kennen, ik kan het echt aanraden om eens op te zoeken. Net als bij veel van haar andere versjes zit er een mooie wijsheid in verscholen. In dit geval is het probleem dat de geit van dokter Sanders, anders is dan de geit van dokter Snel. De beide dokters wringen in hun handen en huilen en besluiten om de geiten te ruilen. Helaas, het probleem blijkt niet opgelost. De geit van dokter Sanders is nog steeds anders….

Duurzame uitstroom begint bij goed intakemodel

Veel gemeenten worstelen met ermee: hoe kunnen we mensen die langdurig in de bijstand zitten, duurzaam laten uitstromen? Makkelijk is dat niet, erkent Tom Mushota. Maar er is meer mogelijk dan vaak wordt gedacht. “Het begint bij een goed model voor de intake.”

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”