Karien: Van vraag naar effect

De vraag van Karien

Op aanraden van een medewerkster van de school van dochter Maaike komt Karien bij de gemeente met een noodkreet: “Help me, ik zie door de bomen het bos niet meer!!”. Nu komt het erop aan dat u als medewerker van de gemeente een goed gesprek heeft met Karien. Want goede hulp inzetten begint met een goed gesprek! Een gesprek waarin u alle zaken die relevant zijn boven water krijgt. Een gesprek waarin u helder krijgt wat Karien wil, wat zij wil bereiken. Want dat is wat bedoeld wordt met de bedoeling: de cliënt centraal zetten en vanuit haar vragen op zoek gaan naar het beste effect. Idealiter met Karien aan het roer zodat zij de regie houdt over haar situatie. Maar hoe voert u dat goede gesprek? Hoe duikt u onder de gestelde vraag en komt u achter het te bereiken effect? In de training van vraag naar effect leert u hoe u dat doet.

Tips

Een aantal tips om alvast mee aan de slag te gaan zijn:

  • Wees oprecht geïnteresseerd in Karien. Dat klinkt misschien als een open deur maar het is essentieel om haar vertrouwen te winnen en om zo de diepte in te kunnen en mogen gaan.
  • Zorg voor een rustige en veilige omgeving.
  • Neem de tijd. Niemand gaat vrijuit spreken als de gesprekspartner op het horloge zit te kijken.

Het effect

Uit het gesprek met Karien blijkt dat er veel in haar leven speelt. In eerste instantie is het belangrijk om haar situatie in kaart te brengen. Door open vragen te stellen, te luisteren en door te vragen krijgt u een beeld van alle problemen die spelen. Zo heeft Karien beperkingen door reuma, geeft het huishouden problemen, spelen er forse schulden, kan Karien niet werken door de pijnklachten, is ze eenzaam en zijn er opvoedproblemen met 2 kinderen. Dit alles is te veel voor haar om te overzien. Door samen met Karien zogenoemde ‘wondervragen’ te onderzoeken, komt u achter haar wensen: wat wil ze echt? Hoe zou ze kunnen bereiken wat ze wil? Wat is daar voor nodig? Samen met haar kunt u nu een prioriteitenlijst maken: eerst dit oppakken en dan dat. Dit overzicht geeft Karien rust: het wordt duidelijk wat er moet gebeuren om weer enigszins op de rit te komen. Op de korte termijn en op de lange termijn. En daarmee is een heel gezin geholpen!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Anitra Vink helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Wie zijn er anders: zij of wij?

Ken je dat vers van Annie M.G. Schmidt ‘de geit van dokter Sanders’ van vroeger? Mocht je het niet (meer) kennen, ik kan het echt aanraden om eens op te zoeken. Net als bij veel van haar andere versjes zit er een mooie wijsheid in verscholen. In dit geval is het probleem dat de geit van dokter Sanders, anders is dan de geit van dokter Snel. De beide dokters wringen in hun handen en huilen en besluiten om de geiten te ruilen. Helaas, het probleem blijkt niet opgelost. De geit van dokter Sanders is nog steeds anders….

Duurzame uitstroom begint bij goed intakemodel

Veel gemeenten worstelen met ermee: hoe kunnen we mensen die langdurig in de bijstand zitten, duurzaam laten uitstromen? Makkelijk is dat niet, erkent Tom Mushota. Maar er is meer mogelijk dan vaak wordt gedacht. “Het begint bij een goed model voor de intake.”

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”