Overzicht
Uw resultaat:
- U weet de vraag van de cliënt snel te verduidelijken en verbreden
- U kunt het doel en effect zo formuleren dat de cliënt zich ervoor wil inzetten
- U weet hoe u de cliënt (meer) kunt betrekken bij het oplossen van zijn vraag
- U kunt de verwachtingen van de cliënt effectief managen
Voor wie
De training ‘Van vraag naar effect’ is voor iedereen die (keukentafel)gesprekken voert met cliënten die zich bij de gemeente melden met een vraag. Denk aan:
- Wijkteammedewerkers
- Wmo-consulenten
- Klantmanagers
- Jeugdconsulenten
- Inkomensconsulenten
Zo ziet de training eruit
In deze praktijkgerichte training verbetert u in één dag uw vaardigheden voor een effectief gesprek.
Dit ga je leren
U leert hoe u samen met de cliënt het gewenste doel en effect formuleert. Vaak speelt er meer dan uw cliënt direct vertelt. Het boven tafel krijgen van deze punten vraagt veel van uw gespreksvaardigheden. In de training bieden we u de handvatten om een effectief en prettig gesprek te voeren.
Programma
- Omgekeerd denken: niet de regels, maar het effect voorop
- Gespreksvaardigheden
- Samen met de cliënt het effect formuleren (hoofd- en subdoelen)
- Verwachtingen managen van de cliënt
- Vraagverheldering binnen uw werkveld