De menselijke maat

De menselijke maat

Mensen met schulden komen door de overheid vaak dieper in de problemen. Dit was – alweer – de schokkende conclusie van de Nationale Ombudsman in zijn nieuwe rapport. De problemen zijn al jarenlang bekend. Onze systemen waarin mensen met schulden bediend worden zijn te ingewikkeld, moeilijk toegankelijk, onbegrijpelijk, niet op elkaar afgestemd, geen maatwerk en mensen worden niet ‘behoorlijk’ behandeld. Dat is geen malse kritiek. Het naarste van alles is natuurlijk dat de mensen die het betreft daar het meest van te lijden hebben.

Systemen aanpassen duurt lang

Het streven is dat onze systemen passende voorzieningen bieden waar de burger behoefte aan heeft. Zodat het voor die burger een logische weg is om hulp en ondersteuning te vragen en te krijgen. Dat begint bij een laagdrempelige toegang en bij dienstverlening die mensen de weg uit de problemen wijst. De moeizame weg om de systemen adequaat te laten werken is ook voor dienstverleners een hele opgave. Daar wordt echt hard aan gewerkt, maar voordat het allemaal geregeld is, zijn we jaren verder.

Ken je klant

Toch is er één aspect dat een wereld van verschil maakt en dat u vandaag al kunt inzetten: de menselijke maat! Cliënten geven aan wat hen de meeste steun geeft: het gevoel dat iemand luistert en naast je staat om mee te helpen jouw problemen op te lossen. Dat gaat niet om meehuilen, maar wel om snappen hoe shit de situatie van mensen is en hoe weinig grip iemand nog op het leven heeft. Om goed te kunnen aansluiten bij klanten is het noodzakelijk te begrijpen wat mensen in armoede meemaken en hoe ze hun situatie beleven. Want daar zit de crux, ken je klant! Herken algemene armoedemechanismen en overlevingspatronen. En hoe verschillend die kunnen zijn: de ene arme is de andere niet.
In de training Armoede ontrafeld staan we stil bij overlevingsgedrag van mensen in armoede en schulden, de achtergronden daarvan en leren we deze patronen te herkennen. Naast het inzoomen op de (be)leefwereld van mensen wordt ook aandacht besteed aan het praktisch toepassen van die inzichten voor de dienstverlening in de systeemwereld. (Zelfs zeer ervaren dienstverleners vinden deze training leerzaam en zeer informatief).

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Wilma Kuiper helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Wie zijn er anders: zij of wij?

Ken je dat vers van Annie M.G. Schmidt ‘de geit van dokter Sanders’ van vroeger? Mocht je het niet (meer) kennen, ik kan het echt aanraden om eens op te zoeken. Net als bij veel van haar andere versjes zit er een mooie wijsheid in verscholen. In dit geval is het probleem dat de geit van dokter Sanders, anders is dan de geit van dokter Snel. De beide dokters wringen in hun handen en huilen en besluiten om de geiten te ruilen. Helaas, het probleem blijkt niet opgelost. De geit van dokter Sanders is nog steeds anders….

Duurzame uitstroom begint bij goed intakemodel

Veel gemeenten worstelen met ermee: hoe kunnen we mensen die langdurig in de bijstand zitten, duurzaam laten uitstromen? Makkelijk is dat niet, erkent Tom Mushota. Maar er is meer mogelijk dan vaak wordt gedacht. “Het begint bij een goed model voor de intake.”

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”