Heronderzoek in de participatiewet?

Bij de helpdesk van Inzicht sociaal domein komen wekelijks veel vragen binnen van beleidsinhoudelijke of juridische aard. Deze keer beantwoordt expert Andries Terpstra een vraag over heronderzoek in de Participatiewet.

Bij de helpdesk van Inzicht sociaal domein komen wekelijks veel vragen binnen van beleidsinhoudelijke of juridische aard. Deze keer beantwoordt expert Andries Terpstra een vraag over heronderzoek in de Participatiewet.

Vraag

Sinds de invoering van de Wet werk en bijstand in 2004 en daarmee de afschaffing van de Regeling Administratieve Uitvoeringsvoorschriften (RAU) zijn gemeenten niet meer verplicht om heronderzoeken uit te voeren. Nagenoeg elke gemeente ziet daar dan ook van af. Is dat verstandig?

Antwoord

Geen heronderzoeken (lees: gesprekken) betekent geen contact met cliënten en daarmee (te) weinig informatie over wat cliënten doen en wat hen beweegt. Daar ligt dan ook een risico op fraude. Bestuurskundige Menno Fenger heeft daar een uitgesproken mening over en zegt: “Probeer als gemeente je cliënt echt te kennen.” Hij is voorstander van meerdere gesprekken per jaar.

Cliënten vaker zien heeft drie effecten:

  1. Potentiële fraudeurs worden afgeschrikt als ze regelmatig op gesprek moeten komen.
  2. Cliënten worden tijdig ingelicht en fraudesignalen komen in een vroeg stadium aan het licht.
  3. Cliënten kunnen door vaker en regelmatiger contact gemakkelijker ondersteund of geactiveerd worden om werk te zoeken of vrijwilligerswerk te doen.

Wilt u meer inzicht in de Participatiewet?

Raadpleeg Inzicht sociaal domein. Heeft u nog geen toegang? Vraag een gratis proefabonnement aan.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Andries Terpstra helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Vroegsignalering: een effectief hulpaanbod met een effectieve flyer

De Wgs biedt kansen om geldzorgen aan te pakken. Flyers zijn een effectieve manier om hulp aan te bieden. Een flyer sturen is een relatief goedkope manier om het hulpaanbod te doen en lijkt in de praktijk goed te werken. Ook kan het achterlaten van een flyer na een huisbezoek ertoe leiden dat de inwoner alsnog contact opneemt.

Politiek onafhankelijk in roerige tijden: Kan dat nog?

In een wereld die steeds meer gepolariseerd lijkt en waar de maatschappelijke debatten soms verharden, rijst de vraag: Kan een organisatie nog écht politiek onafhankelijk zijn? Bij Stimulansz is het antwoord al jaren een volmondig ja. ‘Onafhankelijk’ is nadrukkelijk niet hetzelfde als ‘onverschillig’. Dat onderscheid is cruciaal.

Waarom een goede inkomensconsulent verder kijkt dan de regels

Een inkomensconsulent heeft niet alleen kennis nodig van de Participatiewet, maar ook empathie en gespreksvaardigheden. Eva Labrujère weet uit eigen ervaring hoe waardevol het werk kan zijn voor een inwoner. “Je draagt bij aan een stabiel inkomen.”