Wat doe je als gezinsbijstand toekennen betekent dat 1 partner Nederland moet verlaten?

Deze week geeft Participatiewet-expert Hanneke Willemsen antwoord op de vraag of een partner buiten beschouwing kan worden gelaten bij een aanvraag voor gezinsbijstand. Als toekennen betekent dat 1 partner Nederland moet verlaten.

Vraag

Wat doe je als gezinsbijstand toekennen betekent dat 1 partner Nederland moet verlaten?

Een klant vraagt een bijstandsuitkering aan voor haarzelf, haar partner en haar kinderen (gezinsbijstand). Haar partner heeft code 29 in de basisregistratie personen (BRP). Wij moeten bij toekenning van de uitkering een melding doen bij de IND.  De klant heeft al telefonisch contact gehad met de IND. De IND geeft aan dat de partner zijn verblijfsrecht zal verliezen na toekenning van de uitkering.  De klant vraagt nu of zij de aanvraag toch kan doen en dat wij dan de partner buiten beschouwing laten. Is hier een mogelijkheid voor? Bijvoorbeeld dat de klant een aanvraag doet met een ‘niet-rechthebbende partner’?

Antwoord

De voorgestelde oplossing van de klant, is wel begrijpelijk maar niet juist. U kunt hier niet aan meewerken. Het doorkruist rijksbeleid (koppelingswet) en artikel 11, 4e lid PW (het recht op bijstand komt de echtgenoten gezamenlijk toe, tenzij een van de echtgenoten geen recht op bijstand heeft). De partner heeft nú namelijk nog wel recht.

Wat te doen? Het moet een gezamenlijke aanvraag worden. Na de toekenning doet u een melding aan de IND. De IND kan het wel aan de telefoon gezegd hebben, maar moet het nog wel echt toetsen (misschien behoudt de partner verblijfsrecht). Hier gaat in ieder geval tijd overheen en zolang ontvangen ze de volledige gehuwdennorm. In deze tijd kan 1 van de partners ook nog werk vinden, waardoor er geen beroep op bijstand meer hoeft te worden gedaan en zo het verblijfsrecht behouden kan blijven. Als het verblijfsrecht wel echt ingetrokken wordt, moet u ook de gezinsbijstand intrekken (na het 1e rechtsmiddel). Dan krijgt de rechthebbende partner nog 50% van de gehuwdennorm (art. 24 PW). Dit kunt u  wel al individualiserend verhogen wanneer dit een schrijnende situatie (bijvoorbeeld met het oog op de kinderen) gaat opleveren en belanghebbenden die schrijnende omstandigheden ook aanvoeren. De eventuele verhoging is maatwerk, afgestemd op de situatie en kan dus niet ambtshalve verstrekt worden.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Hanneke Willemsen helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Politiek onafhankelijk in roerige tijden: Kan dat nog?

In een wereld die steeds meer gepolariseerd lijkt en waar de maatschappelijke debatten soms verharden, rijst de vraag: Kan een organisatie nog écht politiek onafhankelijk zijn? Bij Stimulansz is het antwoord al jaren een volmondig ja. ‘Onafhankelijk’ is nadrukkelijk niet hetzelfde als ‘onverschillig’. Dat onderscheid is cruciaal.

Waarom een goede inkomensconsulent verder kijkt dan de regels

Een inkomensconsulent heeft niet alleen kennis nodig van de Participatiewet, maar ook empathie en gespreksvaardigheden. Eva Labrujère weet uit eigen ervaring hoe waardevol het werk kan zijn voor een inwoner. “Je draagt bij aan een stabiel inkomen.”

Afscheid van te weinig verstrekken

Bij het bestrijden van armoede in Nederland keert steeds weer de vraag terug: hoe zorgen we dat mensen die te weinig geld hebben om rond te komen, de voorzieningen krijgen die voor hen beschikbaar zijn? De Commissie Sociaal Minimum heeft uitgebreid onderzocht dat de mensen met lage inkomens feitelijk geld te kort komen. Maar de praktijk is dat een fors deel van de groep voor wie de regelingen bedoeld zijn er niet om vraagt.