Overzicht
Na deze training…
herken je stress en schaarste bij inwoners en weet je wat dit betekent voor gedrag en motivatie;
kun je jouw aanpak aanpassen om stress te verlagen en beter contact op te bouwen;
beschik je over praktische handvatten om lastige gesprekken rustiger en effectiever te voeren;
- pas je de opgedane kennis direct toe binnen jouw organisatie.
Voor wie?
Deze training is voor iedereen die direct met inwoners te maken heeft. Deze basiskennis uit deze training helpt in elke situatie waarin samenwerking en communicatie tussen mensen centraal staan, zoals:
- klantmanagers
- beleidsmakers
- programmamanagers
- teamleiders
Zo ziet de training eruit
De eendaagse training ‘Effectief omgaan met stress in het sociaal domein’ combineert theorie met praktische voorbeelden. Je werkt bovendien aan je eigen aanpak voor stress-sensitief werken met behulp van concrete bouwstenen.
Vragen of advies nodig?
Jaqueline Clemens helpt je graag verder.
Dit ga je leren
Langdurige stress kan mensen ontregelen. Ze reageren boos of emotioneel, zijn vergeetachtig of lijken ongevoelig voor advies. In zo’n situatie is het een uitdaging om afspraken te maken of iemand goed te helpen. Werk je dagelijks met klanten die onder stress staan? Dan weet je hoe lastig dit kan zijn.
Deze praktische basistraining geeft dienstverleners in het sociaal domein inzicht in de gevolgen van chronische stress en schaarste. Je leert hoe je hier effectief en ‘stress-sensitief’ mee omgaat, zodat je klanten beter kunt ondersteunen.
Wat is stress-sensitief werken?
Stress-sensitief werken draait niet om extra gevoelig zijn voor andermans leed, maar om weten wat wél werkt. Het betekent werken vanuit realistische verwachtingen en toewerken naar duurzame verbetering. Veel professionals in het sociaal domein weten dat stress een enorme impact heeft op mensen, maar vinden het lastig om die kennis praktisch toe te passen. In deze training leer je hoe je dat doet.
Onze aanpak
Stimulansz heeft een stress-sensitieve aanpak ontwikkeld die aansluit bij ‘omgekeerd denken’. Niet de regels, maar het gewenste effect staat centraal: wat wil je bereiken voor je klant? Hierbij spelen kernwaarden zoals waardering voor de eigenheid van de inwoner, werken vanuit wederzijds vertrouwen en het zoeken naar haalbare oplossingen voor alle partijen een grote rol.
De training wordt gegeven door twee ervaren trainers met ruime, internationale praktijkervaring in stressproblematiek.
Programma
Hoe werkt stress (positief en negatief) in de hersenen en welk effect heeft dit op het gedrag van u en de inwoner?
Wat zijn de effecten van stress-sensitief werken?
De invloed van ons eigen denksysteem op ons contact met de inwoner
Uitgangspunten van stress-sensitief werken.
Bouwstenen van het stress-sensitief werken
geen stress toevoegen/stress verlagen
gebruik maken van instrumenten
stress bespreekbaar maken/normaliseren
voorzien in geldrust
motiveren en coachen
Borging; nadenken wat in het team en/of het werkproces nodig is om iedere inwoner stress sensitief en vanuit vertrouwen en te benaderen.