Energietoeslag en BerekenUwRecht, een goede combinatie?

Lees nu hoe de tool BerekenUwRecht uw gemeente kan helpen bij het toekennen van de energietoeslag.

Help uw inwoners een handje met BerekenUwRecht

Met BerekenUwRecht kunt u een handje helpen. Met deze tool komt iemand snel te weten of hij recht heeft op de energietoeslag. Én of hij recht heeft op andere minimaregelingen. BerekenUwRecht is ontwikkeld om te voorkomen dat inwoners toeslagen en vergoedingen mislopen. Het leven is al duur genoeg. Denk aan schoolkosten, een sportabonnement of de vervanging van een kapotte koelkast. Om goed te budgetteren kunnen veel huishoudens het zich niet permitteren om inkomensondersteuning mis te lopen.

Inwoners koppelen aan de juiste regeling kan moeilijk zijn. BerekenUwRecht neemt die drempels weg. Zo blijkt keer op keer dat alleen al het kernbegrip ‘mijn inkomen’ tot misverstanden leidt bij mensen die niet zo zijn ingelezen in de sociale zekerheid. Combinatiekorting? De omzet van een zelfstandige? Kinderalimentatie? De boodschappen die mijn moeder voor mij doet? De krantenwijk van zoonlief? Wat hoort hiervan nou wel bij mijn inkomen en wat niet? Voor de fijnproever verwijs ik naar de artikelen 31, 32 en 33 van de Participatiewet.

Omdat ook de energietoeslag een toegang kent op basis van inkomen en een percentage van de geldende bijstandsnorm, past deze regeling goed in BerekenUwRecht. Stel vragen die een zelfstandige, iemand met een werkloosheidsuitkering of iemand in loondienst kan beantwoorden en laat de koppeling met het inkomensbegrip, zoals die voor de regeling geldt, achter de schermen plaatsvinden.

Bied uw inwoners meer dan alleen de energietoeslag

Maar dat is niet het enige waarin BerekenUwRecht betekenis heeft. Toegegeven, de gestegen energielasten zijn als een brand waar de energietoeslag, hopelijk, als bluswater dient. Er hangt dus veel urgentie rond de energietoeslag en er moet snel geschakeld worden. Daarom juist is het belangrijk om rust te bewaren; als het goed is, gaat uw gemeente veel inwoners met een laag inkomen op bezoek krijgen voor die energietoeslag van € 800. Ook de mensen die niet in de bijstand zitten, maar die wel horen tot de inkomensgroep van 100% tot 120% van de bijstandsnorm; werkende armen, zelfstandigen, inwoners met andere uitkeringen. Het zijn juist die groepen die ook voor het merendeel van de andere minimaregelingen in aanmerking  kunnen komen. Dat is de kracht van BerekenUwRecht. Weet BerekenUwRecht dat iemand recht heeft op de energietoeslag? Dan is nog maar op enkele vragen antwoord nodig om iemand ook  te wijzen op een kindpakket, een meedoenregeling, kwijtschelding gemeentelijke belastingen of bijzondere bijstand. Met één klik kan die inwoner dan door naar aanvraagformulier of contactpersoon. Dat zou voor de armoedepreventie op langere termijn wel eens belangrijker kunnen zijn dan die eenmalige energietoeslag!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

John Nuyten helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

“Armoedebeleid door de jaren heen: we weten allang wat werkt”

Leven in armoede is hard werken, en armoedebestrijding is complex. Als je weet hoe dit zich door de jaren heeft ontwikkeld, kan je dat helpen in de ondersteuning van inwoners, stelt Wilma Kuiper. “Het is allang duidelijk wat werkt en niet werkt.”

Eén loket voor elke vraag: van het ‘wie’ naar het ‘hoe’

Ik loop al sinds 2004 mee in het sociaal domein. Het is de kunst om dan professioneel nieuwsgierig te blijven en met een open blik te kijken naar hoe we dingen doen zonder die als vanzelfsprekend te beschouwen. Juist door anders te kijken ontstaat ruimte voor verwondering en verwondering geeft ruimte voor verbetering. Een van die zaken waar ik me over verwonder is de vraag ‘wie moet iets oplossen’.

Kan een inburgeraar na 1,5 jaar nog van leerroute wisselen?

Gemeenten krijgen regelmatig te maken met inburgeraars voor wie de gekozen leerroute toch niet passend blijkt. Wat als die mismatch pas na 1,5 jaar aan het licht komt? In deze blog laten Renée van der Burg en mr. Petra Gerritsen zien welke ruimte gemeenten hebben om alsnog te schakelen.