Uit onderzoek blijkt dat praten over geldzaken positieve invloed heeft op verantwoord financieel gedrag. Met het thema van dit jaar wil Wijzer in geldzaken gesprekken tussen kinderen en jongeren onderling en de gesprekken met hun ouders en leerkrachten stimuleren.
Het thema ‘Goed omgaan met geld is goud waard’ staat voor: Leren = investeren in je toekomst. Goed omgaan met geld betekent: goed nadenken, bewust kiezen en ook de weg weten naar informatie of mensen die je daarbij kunnen helpen. Bekijk de themavideo waarin kinderen samen praten over geldzaken en hun ‘gouden geldtips’ geven.
Wie goed met geld kan omgaan, heeft meer kans uit de schulden te blijven. Veel gemeenten zoeken naar een manier om preventie vorm te geven. De Week van het geld met alle informatie en activiteiten geeft hiervoor concrete initiatieven.
Maar de Week van het geld biedt schuldhulpverleners ook een handvat om met ouders de financiële opvoeding van hun kinderen te bespreken. Bijvoorbeeld door ze te wijzen op de site Eurowijs Kids, de leukste website over geld. Deze informatieve website is voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Sparen, pinnen, uitgeven, banken en boeven: je kunt van alles over deze en andere onderwerpen op de site vinden. Ook staan er meer dan 20 educatieve en aansprekende filmpjes op de site over onder meer iDeal betalen, reclame, phishing en pinnen.
Financiële opvoeding is belangrijk omdat hiermee het financiële inzicht en de financiële vaardigheden van kinderen worden vergroot, zodat ze nu en later bewuste financiële keuzes kunnen maken. Kinderen die leren omgaan met geld hebben daar de rest van hun leven plezier van. Ouders spelen daar een belangrijke rol in, want jong geleerd is oud gedaan!
Hoe leer je je kind sparen? Maak gebruik van de checklist om kind(eren) te leren omgaan met geld. Sparen is daar een belangrijk onderdeel van.
Op de site van de Week van het Geld vindt u ook de gratis downloadbare lesmethode voor onder meer schuldpreventiemedewerkers. Deze methode is geschikt voor jongeren, met name MBO-leerlingen, in de leeftijdscategorie 17-21 jaar.
De lesmethode laat jongeren ervaren hoe complex financiële problemen en schulden zijn en hoe deze problemen verbonden zijn met allerlei andere problemen in het leven (bijvoorbeeld rond studie of werk, relaties, woonsituatie of gezondheid). De zoektocht naar een eigen (financiële) onafhankelijkheid en identiteit door jongeren wordt in de dossiers op een open en licht humoristische manier behandeld.
De lesmethode maakt inzichtelijk dat er niet één ultieme oplossing is voor de complexe problemen. De jongeren gaan samen uitzoeken wat de problemen zijn, welke prioriteit deze hebben en waar ze binnen de eigen gemeente hulp kunnen inschakelen voor die bewuste problemen. Gemeenten kunnen lessen bijvoorbeeld inzetten als preventie-activiteit.
De gemeente Utrecht heeft met de actieagenda ‘Utrechters schuldenvrij’ de financiële educatie hoog op de agenda staan. Daarom heeft de gemeente vanaf 2020 de krachten gebundeld met 7 Utrechtse partijen (maatschappelijk en privaat) voor een speciaal Utrechts aanbod van geldlessen. Dit stellen ze beschikbaar aan alle Utrechtse scholieren, studenten én hun ouders zodat iedereen meer te weten kan komen over goed omgaan met geld, geldzaken en geldproblemen. De ambitie is om alle Utrechtse leerlingen in gesprek te laten gaan over geld, niet alleen in de Week van het geld, maar door het hele jaar heen.Dat kan met onze juridische kennisbank Inzicht Sociaal Domein