“Met micro-leren ontwikkel jij je team zonder extra werkdruk”

Met het online leerplatform Curieusz leren zowel beginnende als gevorderde consulenten in het sociaal domein op de werkplek. In kleine stukjes van enkele minuten: micro-leren. “De lesstof heeft de kwaliteit en diepgang die je van Stimulansz mag verwachten. Je ontwikkelt daarmee je team zonder extra werkdruk”, verzekert opleidingsadviseur en trainer Silke Jones-van Alphen.
“Met micro-leren ontwikkel je je team zonder extra werkdruk”

Curieusz is een dienst in abonnementsvorm, waarbij een afdeling in het sociaal domein tegen een vaste jaarlijkse prijs onbeperkt toegang heeft tot de bibliotheek van micro-learnings. Het is vergelijkbaar met het Netflix-model. Silke is kartrekker van het platform, samen met productontwikkelaar Maarten Simons. “Vaak wordt gedacht dat de aandachtspanne van de mens tegenwoordig korter is”, legt ze uit. “Dat blijkt niet zo te zijn. Wel is het belangrijk dat de lesstof uitdagend en leuk is. We hebben dus gekozen voor een helder design zonder afleiding. De lesblokken bestaan uit vragen, opdrachten, foto’s en video. Bij elk blok staat hoeveel minuten het duurt, wat consulenten stimuleert om te beginnen en door te gaan.”

Op je eigen niveau en in eigen tempo

De ontwikkelaars breiden Curieusz stap voor stap uit, te beginnen met de Participatiewet, onderdeel Inkomen. Er zijn nu leerlijnen over onder meer de aanvraag, de hoogte van de bijstand, rechten en plichten, voorliggende voorzieningen en handhaving. Uiteindelijk komen er leerlijnen voor alle wetten. “We ontwikkelen logische leerlijnen, waarmee we mensen verleiden om de e-learning te doen en niet af te haken. Daarbij komt mijn kennis van gedrag en gedragsverandering goed van pas. Maarten heeft veel ervaring in het ontwikkelen van digitale oplossingen voor het sociaal domein.”

 

Micro-leren heeft veel voordelen, weet Silke. “Je houdt de regie op wat en wanneer je leert. Je leert op je eigen niveau en in eigen tempo: in de trein, thuis op de bank of voordat de werkdag begint. Het is laagdrempelig en geeft geen extra werkdruk. En omdat het korte, afgebakende leermodules zijn, leer je snel en effectief wat jij nodig hebt. In elk lesblok maken we de vertaling naar de praktijk.”

Pure kennisoverdracht

Ook teammanagers hebben er baat bij, want zij hoeven niet alle consulenten uit het werkproces te halen voor een trainingsdag. Silke: “Niet elke consulent heeft hetzelfde basisniveau. Als je jaarlijks vijf tot tien nieuwe collega’s krijgt, kun je niet steeds een nieuwe groep gaan trainen.” Curieusz is volgens Silke een goede aanvulling op de traditionele trainingen van Stimulansz. “De pure kennisoverdracht gaat via Curieusz en in de trainingen focussen we op vaardigheden, zoals gesprekstechnieken. Het is dus een efficiëntere en effectievere manier om je tijd en opleidingsbudget te besteden. Bovendien blijft de e-learning als naslagwerk beschikbaar.”

Basis en Verdiepend

Curieusz biedt micro-learnings en leerlijnen op de niveaus Basis en Verdiepend. Basis is voor beginnende consulenten. Je leert bijvoorbeeld hoe je een aanvraag beoordeelt, welke besluiten je kunt nemen en wat er gebeurt als iemand een herhaalde aanvraag doet of de aanvraag intrek. Het niveau Verdiepend – voor gevorderde consulenten – behandelt uitzonderlijke en minder vaak voorkomende zaken. En met het niveau Bijblijven houden consulenten de ontwikkelingen, jurisprudentie en wetswijzigingen bij.

 

Consulenten kunnen altijd weer teruggrijpen op de leerlijnen, benadrukt Silke. “Bijvoorbeeld als je ineens veel te maken krijgt met de doelgroep jongeren.” Eind van het jaar kunnen consulenten een Actualiteitentoets doen. Zo ontdekken ze of ze alle veranderingen goed hebben meegekregen. “Als teammanager zou ik het belangrijk vinden dat alle consulenten de toets elk jaar doen. Ik stel me voor dat collega’s elkaar aansteken om een goed cijfer te halen.” Glimlachend: “Ik word superblij van de gedachte dat het op die manier gaat leven en een gespreksonderwerp wordt. Dat is ook waarom we hebben gekozen voor de naam Curieusz: opmerkelijk, nieuwsgierig en onderzoekend.”

Kwaliteit & ontwikkeling

De eerste gemeenten gaan in 2025 werken met Curieusz. Ze krijgen een eigen subdomein en omgeving, desgewenst in eigen look en feel. Stimulansz voegt de leerlijnen en medewerkers toe en adviseert over de implementatie. Silke: “Het mooist is als Curieusz bij een gemeente een plek krijgt tussen de andere leeractiviteiten, gekoppeld aan kwaliteit & ontwikkeling. Bespreek het in ontwikkelgesprekken en houd als kwaliteitsmedewerker de veelvoorkomende fouten bij. Zodra we in Curieusz leerlijnen hebben voor het hele sociaal domein, is het platform ook nuttig als medewerkers zich willen ontwikkelen in een ander vakgebied of een bredere rol willen.”

Meld je aan voor de gratis demo

Bekijk de video voor een korte introductie tot het online leerplatform Curieusz. Ontdek hoe je het platform optimaal benut voor jouw leerproces. Van handige navigatietips tot het vinden van de juiste leerpaden.

Aanmelden gratis demo

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Anitra Vink: ‘Word concreet bij Wmo-indicatie voor begeleiding’

Bijstand en gokken: quitte of niet?

Als consulent binnen de Participatiewet krijg je regelmatig te maken met complexe situaties, waarin inwoners financiële problemen hebben. Soms speelt gokken een rol, een factor die meer impact kan hebben dan op het eerste gezicht lijkt. Gokken kan een onschuldig tijdverdrijf zijn, maar ook uitmonden in problematisch gedrag, met verstrekkende gevolgen voor inkomen, mentale gezondheid en sociale relaties.

Praktische Psychologie in de spreekkamer: “Je leert mensen echt beter begrijpen.”

Hilal Asa, consulent zelfstandigen bij de gemeente Rotterdam, volgde onlangs de training ‘Praktische psychologie voor de spreekkamer’ van Stimulansz. Hilal vertelt hoe de training haar helpt effectievere gesprekken met ondernemers te voeren en over haar werk en de uitdagingen die zij daarbij tegenkomt.