Voormalig sociaal raadsvrouw: “Nooit zaten wachtkamers zo vol”

Een grote groep mensen heeft moeite met rondkomen. Vaak weten ze niet precies welke regelingen op hen van toepassing zijn en waar ze gebruik van kunnen maken. Niet zo gek als je kijkt naar hoeveel regelingen er zijn en hoeveel verschillende voorwaarden er worden gehanteerd. “De wachtkamers waren nog nooit zo vol”, vertelt Lieke van Rootselaar, die 17 jaar sociaal raadsvrouw was bij de stedelijke welzijnsorganisatie U-Centraal in Utrecht.

Nog steeds zit Lieke van Rootselaar dicht op de praktijk van het sociaal domein, maar nu als adviseur Bestaanszekerheid bij kennisinstituut Stimulansz.

Nieuwe groep op het spreekuur

Bijstandsgerechtigden waren al redelijk goed in beeld bij instanties die ondersteuning bieden. De energietoeslag bracht daarnaast een nieuwe groep in beeld waaronder mensen met een inkomen net boven het sociaal minimum en ouderen met AOW en een klein pensioen. “In de gemeente Utrecht was de regeling voor de energietoeslag voor een ruimere groep dan de bestaande minimaregelingen. Daardoor kwamen er ineens inwoners op het spreekuur die eerder niet in beeld waren.”

Meer financiële ondersteuning

Voor de raadslieden een mooie gelegenheid om te onderzoeken of er voor deze groep wellicht meer financiële ondersteuning in het vat zit. “Veel mensen denken dat ze geen recht hebben op landelijke of gemeentelijke ondersteuning of zijn huiverig om het aan te vragen, omdat ze niet precies weten welke voorwaarden van toepassing zijn. “Voor een nauwkeurige berekening maken sociaal raadlieden gebruik van rekentools. Lieke gebruikte daarvoor BerekenUwRecht, ontwikkeld door Stimulansz samen met het Nibud. De tool ondersteunt gemeenten in het centraliseren van minimaregelingen en maakt die toegankelijker voor inwoners. Het helpt de inwoners te begrijpen welke regelingen voor hen van toepassing zijn en welke voorwaarden daarvoor gelden. BerekenUwRecht kan zowel door professionals als door vrijwilligers en inwoners (zelfstandig) worden gebruikt. De tool helpt bij het verlichten van de financiële zorgen van veel Utrechters. “En dat is veel waard”, vertelt Lieke. “Weten dat je een bedrag gaat krijgen, geeft echt veel financiële rust.”

Wirwar aan minimaregelingen

Lieke tempert de verwachtingen die bestaan over de zelfredzaamheid van inwoners. “Mensen die leven op bijstandsniveau of mensen met een migratieachtergrond hebben vaak echt de hulp nodig van het maatschappelijk middenveld, vrijwilligers, familie of vrienden. Zelfs voor vrijwilligers die aardig thuis zijn in de materie is het nog een hele kluif door de wirwar aan minimaregelingen en wisselende voorwaarden”, aldus Lieke. “Dit vraagt veel specifieke kennis van professionals en vrijwilligers. Verschillende gemeenten schrijven op hun website ‘U moet een laag inkomen hebben’. Ja, wat is dat dan, ‘laag’? Zo kan een gemeente voorzieningen toekennen tot 110% van het sociaal minimum, terwijl voor andere regelingen bij diezelfde gemeente een maximum van 130% van het sociaal minimum geldt. Bij de ene regeling mag je vermogen hebben, bij de andere niet. Een hulpmiddel zoals BerekenUwRecht is dan onmisbaar om alles te overzien.”

Geen vrijwilliger wil dat inwoners moeten terugbetalen!

In haar rol van sociaal raadsvrouw kon Lieke de regels en voorzieningen bijna uit haar hoofd opdreunen. “Maar voor de vrijwilligers van een financieel café of formulierenbrigade zijn regelingen, uitzonderingen en wijzigingen nauwelijks bij te houden.” Gelukkig kunnen vrijwilligers met BerekenUwRecht snel en gemakkelijk nagaan op welke ondersteuningsregelingen iemand recht heeft, zonder dat zij allerlei regels en voorwaarden moeten doorzoeken. Met alles gebundeld op één plek kunnen zij mensen gericht helpen bij het vinden van passende financiële hulp, zoals minimaregelingen en toeslagen. Dat vergroot de kans dat mensen de ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben. De tool bevat actuele gegevens over regelingen, waardoor vrijwilligers zeker weten dat ze mensen voorzien van betrouwbare informatie. Met BerekenUwRecht hoeven ze alleen enkele financiële gegevens van de cliënt in te voeren. De applicatie berekent de rest precies. Deze werkwijze zorgt ervoor dat mensen weten waar ze recht op hebben en voorkomt dat er onnodig aanvragen gedaan worden.

Meer weten?

Wil je als gemeente de efficiëntie van jouw sociaal raadslieden en andere intermediairs vergroten? Ontdek hoe BerekenUwRecht jouw gemeente kan helpen bij het bieden van gerichte en effectieve financiële ondersteuning aan inwoners. Bezoek onze website voor meer informatie over de aanschaf en implementatie van de applicatie. Neem contact op met ons team voor een vrijblijvende demo en zet de volgende stap naar een zorgvuldiger en toegankelijker sociaal beleid!

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Lieke van Rootselaar helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”