Het beeld in dit artikel is in grote lijnen geschetst, de werkelijkheid is genuanceerd. Dit artikel nodigt u uit om in de spiegel te kijken; hoe staat het er in uw gemeente en bij uw adviesraad voor? Het helpt om de verschillen te duiden en te begrijpen, zodat u er beter op kunt inspelen.
Sinds de decentralisaties in 2015 zoeken de gemeenten naar wegen om integraal werken in het sociaal domein vorm te geven. Gemeenten en uitvoerende organisaties zijn veelal gaan samenwerken in sociale teams. Het doel is vooral om zo dichter bij de burger betere (en goedkopere) diensten te verlenen.
Ook de verschillende adviesraden voor de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet moeten nu meer samenwerken. De vraag is vooral: hoe?
De trend is dat in steeds meer gemeenten verschillende adviesraden samengaan in één adviesraad sociaal domein. Dat heeft een aantal voordelen:
Hoe een brede adviesraad in de praktijk georganiseerd wordt, is afhankelijk van de lokale situatie en setting. We zien een divers beeld. Zo zijn er gemeenten waarin de adviesraden fuseren tot één raad en gemeenten waarin de raden Wmo en Jeugd wel samengevoegd worden, maar doelbewust gescheiden blijven van de cliëntenadviesraad werk en inkomen. En er zijn gemeenten waarin tussenvormen ontwikkeld worden, met deelraden en/of gezamenlijk overleg.
In veel gevallen is en blijft het zoeken naar de rol en positie van de adviesraad in het algemeen, en naar die van cliëntenparticipatie op het onderwerp werk en inkomen in het bijzonder.
Het sociaal domein wordt gevormd door verschillende speelvelden, die elk ook hun eigen wet als basis hebben. De 3 hoofdwetten zijn de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Dicht daarnaast liggen de Wet op de Gemeentelijke Schuldhulpverlening, de Leerplichtwet en het Passend Onderwijs, de Wet langdurige zorg en de Zorgverzekeringswet.
Elk speelveld is op zich al redelijk complex. Het vraagt specialistische kennis om te weten hoe wet en uitvoering in elkaar zitten, wat er speelt in gemeenteland en wat cliënten tegenkomen. En men moet zich bewust zijn van de grote verschillen tussen de speelvelden:
Adviesraden sociaal domein komen vaak voort uit de oude Wmo-raden. De samenstelling is divers. We zien veel (hoogopgeleide) vertegenwoordigers van mensen die zorg nodig hebben en, in iets mindere mate, inwoners die zelf in een kwetsbare positie zitten. De focus van de adviesraad ligt op het beïnvloeden van beleid en het gesprek met de gemeente daarover wordt gevoerd op beleidsniveau.
Cliëntenadviesraden werk en inkomen hebben van oudsher meer bezetting vanuit de doelgroep zelf en houden zich als vanzelf bezig met de ervaringen van cliënten met de uitvoering. Hun gesprek met de gemeente gaat dus vaker over de uitvoering van het beleid en de gevolgen voor cliënten. Dit is een ander niveau dan het beleidsniveau.
Als deze twee raden samengevoegd worden is de praktijk dat er meer aandacht besteed wordt aan Wmo en jeugdzaken, dan aan werk en inkomen. En meer aan beleid, dan aan uitvoering en cliëntervaringen. Daarvoor is een aantal oorzaken aan te wijzen:
Dit alles draagt er aan bij dat het thema werk en inkomen makkelijk ondersneeuwt.
De bovengenoemde punten legitimeren de meerwaarde van een (aparte) cliëntenadviesraad werk en inkomen. Hiermee krijgt dit thema expliciete aandacht. Dat is belangrijk, alleen al omdat er heel veel gebeurt op het gebied van re-integratie en toeleiding van mensen met een arbeidsbeperking naar de arbeidsmarkt.
De leden van een aparte cliëntenadviesraad werk en inkomen kunnen zich focussen op dit thema. Zij spreken vaak ‘dezelfde taal’ als cliënten, waardoor een gesprek mét cliënten (over bijvoorbeeld de uitvoering) vaak al anders verloopt. De interesse en de beschikbaarheid van meer tijd voor één speelveld maakt het makkelijker om het onderwerp aandacht te geven.
Het onderwerp werk is complexer dan het onderwerp Inkomen (armoede en schulden). En het is moeilijk om zicht te krijgen op de wijze waarop de gemeente dat in de arbeidsmarktregio vormgeeft. Gesprekken met uitkeringsgerechtigden die werk (moeten) zoeken kunnen hierbij veel informatie opleveren. Luistert de gemeente naar wat mensen willen en kunnen? Levert de gemeente maatwerk? En hoe worden werkzoekenden begeleid, gemotiveerd en gestimuleerd?
Is dit artikel dan een pleidooi om aparte cliëntenadviesraden werk en inkomen in stand te houden? Niet per definitie. Het is wel een pleidooi om te zorgen dat dit thema de aandacht krijgt die het nodig heeft. En dat zal het beste gaan in een aparte adviesraad, of in aparte deelraden of werkgroepen werk en inkomen. En het is een pleidooi om te zorgen voor een goede afstemming en gezamenlijk overleg op de onderwerpen die sociaal domein-breed gelden.
Want er zijn wel degelijk gezamenlijke belangen in de verschillende speelvelden in het sociaal domein:
Genoeg argumenten dus om nauw samen te werken. Of dit nu gebeurt vanuit een zelfstandige cliëntenadviesraad, een deelraad of een werkgroep is niet het grootste vraagstuk. Als het lokaal maar een werkbare structuur is met duidelijke opdrachten en taakverdeling. En dat er in de adviesraad of tussen de (deel)raden onderling vertrouwen, goede verstandhoudingen, een breed netwerk èn korte lijnen zijn.
Cliëntenparticipatie blijft immers altijd mensenwerk!
Ongeacht het onderwerp waarop een adviesraad zich focust is er een algemeen principe. De meerwaarde ligt in het bij de gemeente kenbaar maken van ervaringen, meningen en inzichten van cliënten. Elke adviesraad moet zien te voorkomen dat ze als een ‘superambtenaar’ de beleidsstukken van de gemeente gaat becommentariëren. Het verschil dat adviesraden kunnen maken is de gemeente duidelijk maken wat in de dagelijkse praktijk de hobbels, de teleurstellingen en de moeizame weg van cliënten is. Daar hebben beleidsmakers vaak weinig zicht op. Of aangeven wat juist heel goed werkt en goed ontvangen wordt. Dát stuurt en dat geldt voor elk thema.
Hoe kunnen we het onderwerp werk en iInkomen niet laten ondersneeuwen?:
Tot slot nog een paar praktische tips:
Dit artikel is geschreven door Wilma Kuiper van Stimulansz in opdracht van de Koepel Adviesraden Sociaal Domein.
U kunt bij de Koepel terecht voor ondersteuning en trainingen.