Sociaal raadsvrouw Zakia Alla over de Stimulansz kennisbank

Zakia Alla werkt als sociaal raadsvrouw voor De Sociale Basis, onderdeel van MEEVivenz. Ze houdt spreekuur in Dordrecht en Ridderkerk en helpt daar cliënten met juridische vragen. Ook is ze vraagbaak voor startende collega’s. En Zakia zelf? Zij vertrouwt op de Stimulansz kennisbank.

Gebruik het als Google

“Ik ga naar de kennisbank als ik het niet weet of als ik iets wil checken, als ik denk: hoe zat dat ook alweer? Laatst had ik bijvoorbeeld een vraag over de verzend- en ontvangsttheorie bij gemeenten. Een cliënt betwistte dat een besluit was aangekomen. Ik zoek dan in de Stimulansz kennisbank op hoe dat precies zit.”

Zakia doet het werk al 16 jaar met veel plezier. Ze heeft rechten gestudeerd en kon tijdens haar studie al aan de slag bij De Sociale Basis als bijbaantje. Na haar studie vroeg de manager: ‘wil je hier niet blijven?’ Dat deed ze, met het idee om na een paar jaar weer verder te gaan, maar ‘even knipperen met je ogen en je bent 10 jaar verder. Zo loopt dat soms in het leven’, verzucht Zakia met een lach waaruit blijkt dat ze dat helemaal prima vindt en het nog steeds naar haar zin heeft. Ze maakt vooral gebruik van de module Werk en participatie. Dit zijn de rechtsgebieden waar ze het meeste vragen over krijgen.

Ze maakt zelden gebruik van de helpdesk van de kennisbank. Zakia is een doorgewinterd raadsvrouw met veel ervaring, het meeste is haar wel bekend. Ze moedigt wel startende collega’s aan de helpdesk te raadplegen of de Stimulansz trainingen te volgen. Meestal kiezen ze daarbij voor een incompanytraining omdat het niveau en de materie dan op maat is afgestemd op De Sociale Basis waardoor het rendement groter is. Ze heeft net weer 2 collega’s ingewerkt, zo vertelt ze. “Tegen hen zei ik: ‘loop je ergens op vast, ga naar de Stimulansz kennisbank en begin daar te lezen. Daar vind je alles, van heel algemeen tot heel verdiepend. En je kunt ook direct doorlinken naar de jurisprudentie. Gebruik het als Google!”  

De Sociale Basis

AI en de menselijke maat

“Met de komst van AI en Chat GPT wordt alles anders. Dan is informatie helemaal overal te vinden”, zegt Zakia. Maar voegt ze daaraan toe: “niet alle informatie is betrouwbaar. Hoe belangrijk is dan een kennisbank, wetend dat je daar betrouwbare informatie vindt.” Ze heeft Chat GPT al even zelf uitgeprobeerd op de casuïstiek van cliënten en zag ook meteen dat verhalen van cliënten niet zomaar te ‘vangen’ zijn door een taalmodel, omdat het altijd net iets anders ligt, of omdat je net een stukje informatie mist dat ook heel belangrijk is. Dus haar conclusie is: “het is het net niet. Nog niet, want hoe het zich verder ontwikkelt moeten we natuurlijk afwachten.” Bang om haar baan te verliezen door AI is ze niet. In haar werk blijft toch het menselijk contact en de menselijke maat van doorslaggevend belang. “Ik hoor en zie dingen die relevant zijn voor mijn advies en de afwegingen die ik maak. En soms zijn 2 zaken vrijwel identiek op één significant detail na, waardoor de uitkomst heel anders kan zijn.”

Interesse in een proefabonnement voor de Kennisbank van Stimulansz?

Bent u werkzaam bij een gemeente, gemeentelijk samenwerkingsverband of andere organisatie binnen het sociaal domein? En bent u benieuwd naar onze Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Neem dan contact met ons op

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Cassandra Bosters helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”