Spomenka Amorij over de Stimulansz kennisbank

“Je voelt je als gemeente én als gedetacheerde altijd gesteund door een professioneel en objectief advies.”

hero afbeelding Spomenka Amorij over de Stimulansz kennisbank
19 juni 2023

“Ik werk als gedetacheerde voor verschillende Limburgse gemeenten, zoals Landgraaf, Beek, Leudal en Stein. Gemiddeld zit ik daar zo’n 6 maanden tot een jaar. Momenteel werk ik als Beweegmakelaar en kwaliteitsmedewerker Wmo voor de 2e keer bij de gemeente Vaals. Voor mij is de aanwezigheid van een kennisbank bijna een randvoorwaarde om mijn werk goed te kunnen doen. Want als je je snel wilt inwerken, is het wel zo handig als de informatie die je zoekt direct voorhanden is en niet alleen maar in de hoofden van mensen zit. Daarbij maakt het ook nog uit hoe de gemeente de kennisbank heeft ingekocht. Er zijn gemeenten die alleen het minimale hebben ingekocht, zodat je bijvoorbeeld alleen wat zoektermen kunt invoeren en that’s it. Maar ik werk ook voor gemeenten die eigen werkinstructies en werkdocumenten aan de kennisbank gekoppeld hebben waardoor je de landelijke jurisprudentie en lokale informatie kunt bundelen.

In Vaals maak ik gebruik van de kennisbank van Stimulansz. In mijn functie als Beweegmakelaar gebruik ik de module Wmo. Die functie combineer ik met die van kwaliteitsmedewerker, en daarvoor maak ik gebruik van de modules Wmo en Jeugd. Bij deze gemeente is er namelijk een hele nauwe samenwerking tussen deze 2 wetsgebieden en dus zijn ze continu op zoek naar de raakvlakken en welke informatie waar onder valt.

Inmiddels kan ik ‘lezen en schrijven’ met de kennisbank van Stimulansz. Ik vind het ook echt een gemis als een gemeente dit systeem niet heeft. Je krijgt continu updates over jurisprudentie waardoor je de landelijke ontwikkelingen direct in de praktijk kunt brengen. De informatie is ook overzichtelijk per thema gebundeld. Zo heb je alles wat je nodig hebt bij elkaar. Van daaruit kun je met je casus of beleidsstukken aan de slag.

Verder lees ik regelmatig de nieuwsbrieven Wmo en Jeugd. Als kwaliteitsmedewerker zie ik het belang ervan om up-to-date te blijven en niet steeds het wiel uit te hoeven vinden. Met name “Vraag en antwoord” en de jurisprudentie vind ik interessant.

Ik ben ook vaste klant van de helpdesk. Daar zit bij Stimulansz heel veel kennis en know how achter. Dat merk je aan alles. Soms weet ik iets gewoon niet. En dan vind ik het een pluspunt dat ik niet uren hoef te zoeken. Nu heb ik bijvoorbeeld een beschikking en zit ik met de vraag of ik aan alle voorwaarden voldoe. In Vaals is er geen aparte juridische afdeling die specifiek ondersteunt op Wmo en Jeugd. Zo’n vraag stuur ik dan gewoon even naar de helpdesk van Stimulansz, ideaal! Je voelt je als gemeente én als gedetacheerde zo altijd gesteund door een professioneel en objectief advies.”

Anderen bekeken ook