0
Actualiteiten

SJD Algemene Wet Bestuursrecht en Participatiewet

1 dagdeel
20 deelnemers
250,-

Deze bijeenkomst is speciaal voor sociaal juridisch dienstverleners die meer willen weten over hoe de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Participatiewet tot elkaar in verhouding staan. Daarnaast worden ontwikkelingen in de wet- en regelgeving en actuele jurisprudentie besproken.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U kent de eisen die de Algemene wet bestuursrecht (Awb) aan de uitvoering stelt
  • U kent de relatie tussen de Awb en de wettelijke bepalingen van de Participatiewet
  • U weet de eisen waaraan een besluit van de gemeente moet voldoen
  • U bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en recente jurisprudentie

Voor wie

  • Sociaal juridisch dienstverleners

Zo ziet de bijeenkomst eruit

U wordt in één dagdeel bijgepraat over de relatie tussen de Awb en de Participatiewet. Daarnaast bespreken we alle actualiteiten en ontwikkelingen in de Awb en de Participatiewet.

Registerpunten

Voor het volgen van deze bijeenkomst kunt u 3 registerpunten krijgen via het Registerplein.

Programma

Tijdens de dagelijkse uitvoering van de Participatiewet loopt de Awb als een rode draad door het handelen van de gemeente. Daarom is het voor u als sociaal juridisch dienstverlener belangrijk dat u op de hoogte bent van alle procedures, de relevantie en de gevolgen hiervan.

  • De relatie Awb en Participatiewet
  • Inleiding in het recht: het onderscheid tussen een procedurele en een inhoudelijke benadering van het recht op bijstand
  • De kernbegrippen van het recht op bijstand en de Awb
  • De Awb-kernbegrippen: aanvraag, bestuursorgaan, besluit en beschikking, mandaat
  • Het belang van algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de samenhang met de fasen van een besluit op aanvraag en een ambtshalve besluit
  • De onderzoekplicht van het college versus de aantoonplicht van de klant in samenhang met de aanvraag-, onderzoeks- en besluitfase van een Participatiewet-beschikking
  • De beoordelingsperiode van een besluit en de onderzoek verplichting van het college (zorgvuldigheidsvereisten)
  • Advies van derden (bijvoorbeeld een belastbaarheidsonderzoek)
  • De onderzoekverplichting en het onderscheid tussen vrije en gebonden college-bevoegdheden
  • De motiveringsplicht van het college en de Participatiewet-beschikking
  • De beslistermijn van een besluit en de Wet dwangsom
  • Beschikkingsluw besluiten, wat is mogelijk?
  • Recente jurisprudentie

Trainer(s)

De bijeenkomst wordt verzorgd door Erwin Zweypfenning, een ervaren trainer bij Stimulansz. Erwin is specialist Awb en PW.

Incompany

We bieden de Actualiteiten Algemene Wet Bestuursrecht en Participatiewet ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt u graag verder.