0
Opleiding

Beleidsadviseur sociaal domein

6 dagen
14 deelnemers
2.809,-

Als beleidsadviseur sociaal domein hebt u uitdagend werk. Want het is aan u om het sociaal beleid van uw gemeente integraal vorm te geven. Op zo’n manier dat de visie van de gemeente wordt gerealiseerd. De opleiding ‘Beleidsadviseur sociaal domein’ helpt u hier bij. Na deze opleiding hebt u de kennis en de vaardigheden om een goed beleidsvoorstel te maken.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U ontwikkelt beleid dat aansluit op de vraag uit de samenleving
  • U ontwikkelt beleid dat aansluit op de relatie tussen burger en overheid
  • U ontwikkelt beleid dat past bij uw organisatie en netwerk
  • U ontwikkelt beleid dat draagvlak heeft en praktisch uitvoerbaar is

Voor wie

  • gemeentelijke beleidsmedewerkers
  • beleidsadviseurs werkzaam in het sociaal domein

Met belangstellenden die zich willen aanmelden en die zelf nog geen beleidsmedewerker zijn, zal vooraf contact worden opgenomen om te kijken of deze training voor hen het meest geschikt is.

Certificaat

Aan het eind van de training ontvangt u een certificaat als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Zo ziet de opleiding eruit

De opleiding Beleidsadviseur sociaal domein is een meerdaagse opleiding met in totaal 6 bijeenkomsten. Na de eerste bijeenkomst bent u gemiddeld 2-3 uur voorbereidingstijd kwijt voor de volgende bijeenkomst.

Dit gaat u leren

Gemeenten hebben voortaan meer mogelijkheden én meer verantwoordelijkheden om het sociale beleid naar eigen inzicht vorm te geven. De beleidsadviseur sociaal domein speelt een belangrijke rol in dit veranderingsproces. Dat vraagt nogal wat van u. Hoe geeft u invulling aan integraal werken, burgerparticipatie, ontschotting van aanbod en financiën, de regierol van de gemeente en regelluw beleid? En hoe zet u al uw ideeën om in een stevig beleidsvoorstel dat uw doelen onderstreept en waar iedereen ‘ja’ tegen zegt? Het komt allemaal aan bod in de opleiding ‘Beleidsadviseur sociaal domein’.
Deze opleiding wordt u aangeboden door Stimulansz i.s.m. Divosa.
De opleiding ‘Beleidsadviseur sociaal domein’ bestaat uit de volgende 4 onderdelen:

Van visie naar organisatie

U leert meer over alle veranderingen in het sociaal domein. Ook ontdekt u hoe u de vertaalslag maakt naar uw gemeentelijke organisatie.

  • Gevolgen van de transformatie voor uw gemeentelijke organisatie
  • Effectief samenwerken in het sociaal domein
  • Beleidsontwikkeling in historisch perspectief
  • Relatie tussen politiek en bestuur en de rol van de bestuursadviseur
  • Wat we kunnen vragen van de zelfredzame burger?
  • Omgekeerd denken: niet de regels, maar het effect voorop
  • Inwoners en cliëntenraden betrekken bij het vormen van beleid

Wetskennis

Bij dit onderdeel gaan we in op de actualiteit. En op de onderlinge samenwerking tussen de diverse wetsterreinen.

  • Participatiewet, Awb, Wmo, Jeugdwet en schuldhulpverlening
  • De omgekeerde verordening
  • Relatie tussen dagbesteding, beschut werk, Wsw en baan-afspraakbanen
  • Problematiek van jongeren die 18 jaar worden
  • Afstemming tussen dienstverlening Wmo en Participatiewet voor de UWV-doelgroep
  • De aansluiting tussen Jeugdzorg, voortijdige schoolverlaters (RMC) en Participatiewet
  • Armoedebeleid als rode draad door het sociaal domein
  • De rol van de privacywetgeving op diverse wetsterreinen

Financiering en inkoop

Hoe passen we de ontschotte budgetten toe in de nog verkokerde organisaties? En wat zijn de mogelijkheden om financieel te sturen in het sociaal domein?

  • Overzicht van budgetten, reikwijdte en grenzen
  • Alternatieve financieringsmogelijkheden
  • Voor- en nadelen van diverse bekostigingsmethodieken
  • Sluitende verantwoording sociaal domein
  • Mogelijkheden van resultaatbeïnvloeding
  • Inkoop en bekostiging

Effectief beleid ontwikkelen en uitvoeren

Als beleidsadviseur sociaal domein hebt u dagelijks te maken met het spanningsveld tussen management, bestuur en uitvoering. Tegelijkertijd moet uw beleid in lijn zijn met de gemeentelijke belangen. Hoe gaat u hiermee om? Wat hebt u nodig om een beleidsplan te maken dat brede steun krijgt van alle stakeholders? En welke professionele vaardigheden hebt u nodig om dit traject tot een bevredigend resultaat te kunnen brengen? Dit en meer komt aan bod in het vierde onderdeel.

  • Effectief beleid ontwikkelen
  • Informatiebehoefte bepalen
  • Probleemanalyse maken
  • Indicatoren om het effect van het beleid te meten
  • De balans tussen politieke, maatschappelijke en individuele belangen
  • Het vergroten van uw persoonlijke effectiviteit
  • Doelmatig communiceren
  • Pitchen voor verschillende doelgroepen
  • Welke benadering voor welke doelgroepen?
  • Uitbreiding van uw netwerk en relatiebeheer

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

do 13 januari 2022
9.30 -16.30
do 27 januari 2022
9.30 -16.30
do 10 februari 2022
9.30 -16.30
do 24 februari 2022
9.30 -16.30
do 10 maart 2022
9.30 -16.30
do 24 maart 2022
9.30 -16.30

Locatie

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

Lesdagen en tijden

do 7 april 2022
9.30 - 16.30
do 21 april 2022
9.30 - 16.30
do 12 mei 2022
9.30 - 16.30
do 2 juni 2022
9.30 - 16.30
do 23 juni 2022
9.30 - 16.30
do 30 juni 2022
9.30 - 16.30

Locatie

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

Ervaringen van deelnemers

Deelnemers geven onze trainingen een

8,5

Trainer(s)

De opleiding wordt gegeven door Frans Kuiper (Stimulansz) en Chris Wallis (Divosa).

Frans Kuiper

Adviseur en trainer Participatiewet en expert arbeidsmarktbeleid.

06 83 17 17 87

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt u graag verder.