Opleiding

Beleidsadviseur sociaal domein

Ben je beleidsmedewerker of -adviseur in het sociaal domein? Dan heb jij de uitdagende taak om beleid te maken dat praktisch uitvoerbaar is, en van toepassing is op het brede sociaal domein. Wat draagvlak heeft binnen jouw organisatie, en het brede maatschappelijke veld waarmee je te maken hebt, en de maatschappij. Door anders te kijken (perspectief voor wie je het doet/wie heb je tegenover je/hoe integraal is je onderwerp) naar de ontwikkelingen die spelen heb je meer effect met het beleid wat je ontwikkelt. Deze opleiding geeft je alle kennis en vaardigheden die je daarvoor nodig hebt.

Alles rustig nog eens nalezen?

Start van de opleiding

Donderdag,
16 januari 2025
9:30 - 16:30

Pagina delen op socials

Wat levert deze opleiding je op?

 
  • Je maakt beleid dat past bij de inwoners en bij jouw organisatie.
  • Jouw beleid is praktisch uitvoerbaar en heeft draagvlak.
  • Je hebt kennis van de wetten in het sociaal domein en je kent je samenhang.
  • Je hebt kennis gemaakt met de Omgekeerde Verordening (Stimulansz).

Voor wie is deze opleiding?

Deze opleiding is voor iedereen die…

  • al werkt als gemeentelijk beleidsmedewerker;
  • of al werkt als beleidsadviseur in het sociaal domein.
  • of concrete ambitie heeft om beleidsadviseur te worden en in staat zijn om huiswerkopdrachten uit te voeren (bv. gesprek met wethouder, financieel manager, beleidsanalyse te maken)

Per gemeente is ruimte voor maximaal 2 deelnemers. Ben je geïnteresseerd in deze opleiding, maar heb je nog geen ervaring als beleidsmedewerker? Dan nemen we eerst even contact met je op om te kijken of deze training geschikt is voor jou.

 

Hoe ziet de opleiding eruit?

  • De opleiding bestaat uit 4 onderdelen.
  • Deze onderdelen zijn verdeeld over 6 trainingsdagen.
  • Voorbereidingstijd: gemiddeld 2-3 uur per opleidingsdag.
  • Je ontvangt een certificaat bij succesvolle deelname en minimale aanwezigheid (80%).
blog card header

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt je graag verder.

Dit ga je leren

Tijdens de opleiding Beleidsadviseur sociaal domein gaan we in op alle facetten en verantwoordelijkheden die horen bij het werk van een beleidsadviseur. We behandelen integraal werken, burgerparticipatie, ontschotting van aanbod en financiën, de regierol van de gemeente en regelluw beleid. Daarnaast weet je aan het einde van deze opleiding hoe je al jouw ideeën om kan zetten in een stevig beleidsvoorstel dat jouw doelen onderstreept en waar iedereen ‘ja’ tegen zegt.

beleidsadviseur sociaal domein

Anders kijken
is meer bereiken

Hoe ziet het programma eruit?

Je leert meer over alle veranderingen in het sociaal domein. Ook ontdek je hoe je de vertaalslag maakt naar jouw gemeentelijke organisatie.

  • Gevolgen van de transformatie voor uw gemeentelijke organisatie
  • Effectief samenwerken in het sociaal domein
  • Professionele communicatie
  • Beleidsontwikkeling in historisch perspectief
  • Relatie tussen politiek en bestuur en de rol van de beleidsadviseur
  • Omgekeerd denken: niet de regels, maar het effect voorop
  • Probleemanalyse, stakeholderanalyse, politieke analyse en een advies

Bij dit onderdeel gaan we in op de actualiteit. En op de onderlinge samenwerking tussen de diverse wetsterreinen.

  • Participatiewet 
  • Wmo 
  • Jeugdwet 
  • Schuldhulp- en armoedebeleid
  • De omgekeerde verordening
  • Relatie tussen dagbesteding, beschut werk, Wsw en baan-afspraakbanen
  • Problematiek van jongeren die 18 jaar worden
  • Afstemming tussen dienstverlening Wmo en Participatiewet voor de UWV-doelgroep
  • De aansluiting tussen Jeugdzorg, voortijdige schoolverlaters (RMC) en Participatiewet
  • Armoedebeleid als rode draad door het sociaal domein
  • De rol van de privacywetgeving op diverse wetsterreinen

Hoe passen we de ontschotte budgetten toe in de nog verkokerde organisaties? En wat zijn de mogelijkheden om financieel te sturen in het sociaal domein?

  • Overzicht van budgetten, reikwijdte en grenzen
  • Alternatieve financieringsmogelijkheden
  • Voor- en nadelen van diverse bekostigingsmethodieken
  • Sluitende verantwoording sociaal domein
  • Mogelijkheden van resultaatbeïnvloeding
  • Inkoop en bekostiging

Als beleidsadviseur sociaal domein heb je dagelijks te maken met het spanningsveld tussen management, bestuur en uitvoering. Tegelijkertijd moet jouw beleid in lijn zijn met de gemeentelijke belangen. Hoe ga je hiermee om? Wat heb je nodig om een beleidsplan te maken dat brede steun krijgt van alle stakeholders? En welke professionele vaardigheden heb je nodig om dit traject tot een bevredigend resultaat te kunnen brengen? Dit en meer komt aan bod in het vierde onderdeel.

  • Effectief beleid ontwikkelen
  • Informatiebehoefte bepalen
  • Probleemanalyse maken
  • Indicatoren om het effect van het beleid te meten
  • De balans tussen politieke, maatschappelijke en individuele belangen
  • Het vergroten van jouw persoonlijke effectiviteit en balans
  • Doelmatig communiceren
  • Pitchen voor verschillende doelgroepen
  • Welke benadering voor welke doelgroepen?
  • Uitbreiding van jouw netwerk en relatiebeheer

Waar en wanneer kan je meedoen?

Starten op do 16 januari 2025

+ Bekijk dagen en locatie – Verberg dagen en locatie
Aanmelden

Lesdagen en tijden

  • Donderdag, 16 januari 2025
    09:30 – 16:30
  • Donderdag, 30 januari 2025
    09:30 – 16:30
  • Donderdag, 13 februari 2025
    09:30 – 16:30
  • Donderdag, 6 maart 2025
    09:30 – 16:30
  • Donderdag, 20 maart 2025
    09:30 – 16:30
  • Donderdag, 10 april 2025
    09:30 – 16:30

Locatie

U bent van harte welkom bij:

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

De

  

wordt gegeven door...

Chris Wallis – Divosa

Procesmanager Werk, participatie en arbeidsmarkt

Amanda Bruns – VNG

Adviseur Werk VNG Realisatie

Laurens Bouw

Opleidings- en organisatieadviseur, trainer en e-learning specialist.

Mr. Michel Gooijer

Adviseur kwaliteit en bedrijfsvoering met veel ervaring in accountantsorganisaties.

Wim Peters

Juridisch adviseur Wmo, trainer en specialist Wlz. Ook ervaren in beroepszaken voor de CRvB.

Andries Terpstra

Adviseur kwaliteit en bedrijfsvoering met focus op de administratieve organisatie en interne controle.

Veelgestelde vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Als je je inschrijft via onze website, is je inschrijving definitief. Als je contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor je te reserveren. Je kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

Je kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. Je stuurt je annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in jouw plaats. Geef je de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

Een week voor de start van de training krijg je een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Nee, een inschrijving is persoonlijk en geeft alleen jou toegang tot het webinar. Dit zorgt ervoor dat alle deelnemers een optimale ervaring hebben.

Je ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als je een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvang je een certificaat aan het eind van de training als je aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we je dat zo snel mogelijk weten.

Als je je inschrijft kunt je eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met jouw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvang je een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij jou op locatie. Wij denken graag met je mee over het beste leertraject voor jouw organisatie. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in jouw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Je ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heb je 3 werkdagen na je inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt je gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met je mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor je de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkel je praktische vaardigheden (houding en gedrag).

 

Via onze platforms kun je samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Ben je abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag ben je weer helemaal bij.

 

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met jouw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in jouw gemeente. Je kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat je de kennis kunt vertalen naar jouw dagelijkse werk.

Andere bekeken ook

Praktisch omgaan met privacy in het sociaal domein

Weet wat je mag delen: privacy in de praktijk.

Kwaliteitscoach

Basisopleiding van kwaliteitsmedewerker als controleur naar kwaliteitscoach

Wet banenafspraak

De Wet banenafspraak biedt kansen voor werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen, maar in de praktijk blijkt dat de doelgroep nog steeds moeilijk te plaatsen is. In deze training leer je hoe je de Wet banenafspraak succesvol kunt toepassen, met concrete tips om plaatsing te bevorderen en regionale verschillen te overbruggen.