Overzicht
Na deze opleiding…
- kun je de overstap maken van een controlerende of toetsende rol naar een coachende rol;
- herken je de leerstijlen en het gedrag van je collega’s, en pas je jouw aanpak hierop aan;
- ben je in staat om een coachingsplan op te stellen en succesvol uit te voeren;
- kun je een gedegen probleemanalyse maken;
- gebruik je effectief de aangereikte coachingstools bij het begeleiden en ondersteunen van medewerkers.
Voor wie?
- kwaliteitsmedewerkers
- juridisch medewerkers
Hoe ziet de opleiding eruit?
- de opleiding bestaat uit 3 onderdelen;
- deze onderdelen zijn verspreid over 5 opleidingsdagen;
- tijdens de opleiding oefenen we de vaardigheden met verschillende oefenvormen;
- zelfstudie: tussen de bijeenkomsten door ga je oefenen met je nieuw geleerde kennis en vaardigheden door een zelfgekozen coachee te begeleiden;
- eindopdracht: je laat zien hoe je eigen leerproces eruit heeft gezien en hoe het proces met de coachee eruit heeft gezien;
- je ontvangt een certificaat bij succesvolle deelname en minimale aanwezigheid (80%).
Onze trainingen krijgen een 8,5
Dit zeggen onze deelnemers over deze bijeenkomst:
Andor Pouw
Consulent minimaregelingen bij de gemeente Amstelveen
“Het is een intensieve opleiding. Elke lesdag kregen we andere gesprekstechnieken, die we onderling oefenden. Zo leerden we hoe de ander aankeek tegen bepaalde vraagstukken. Heel interactief. Dat gaf steeds nieuwe inzichten. Ik dacht op een gegeven moment wel: hoe valt dit allemaal samen? Maar bij de eindopdracht viel alles op zijn plek. Dat was een presentatie over hoe jij elk onderdeel van de opleiding in praktijk hebt gebracht en wat je ervan hebt geleerd.”
Ineke Bakker
Consulent Wmo | Krachtteam Sociaal Domein
“Onwijs boeiende opleiding en enthousiaste trainers. Na een fusie moest ik nieuwe teammedewerkers inwerken en begeleiden bij de brede uitvraag zoals wij die toepassen. Met deze kennis sta ik steviger in mijn schoenen.”
Petra Visser
Senior medewerker gemeente Almere
“Voor mijn nieuwe functie moest ik een coachingsopleiding volgen. Ik heb voor de opleiding Kwaliteitscoach van Stimulansz gekozen, omdat collega’s deze eerder hadden gevolgd en hierover positief waren. De opleiding zat goed in elkaar en werd verzorgd door verschillende docenten. Ik vond de afwisseling tussen theorie en praktijkonderdelen prettig. Als resultaat van de opleiding Kwaliteitscoach ben ik nu beter in staat om collega’s aan te spreken, te motiveren en te begeleiden. De opleiding is aan te bevelen voor professionals die op zoek zijn naar een interactieve opleiding waarbij je niet in slaap valt.”
Naomi Baas
Kwaliteitsmedewerker bij de gemeente Almere
“De opleiding Kwaliteitscoach is fantastisch. Ik heb zeer genoten van de opleidingsdagen. Op advies van collega’s en met steun van mijn leidinggevende ben ik de opleiding gaan volgen. De opleiding zit goed in elkaar en wordt gegeven door leuke en energieke trainers, die het talent hebben om deelnemers van het begin tot het einde te boeien en scherp te houden. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel als de trainers aan het woord zijn. Als resultaat van de opleiding heb ik nieuwe vakinhoudelijke inzichten opgedaan en heb ik mezelf beter leren kennen, waardoor ik nog beter in staat ben om collega’s op de werkvloer te begeleiden en coachen. De opleiding Kwaliteitscoach van Stimulansz is een absolute must voor kwaliteitsmedewerkers in het sociaal domein die méér uit zichzelf en hun werk willen halen.”
Andor Pouw
Consulent minimaregelingen bij de gemeente Amstelveen
“Je kunt natuurlijk een standaard coachopleiding volgen. Maar de opleidingen van Stimulansz komen op de praktijk van professionals in het sociaal domein. Dat heeft veel meerwaarde, ook omdat je opleiding volgt met vakgenoten.”
Dit ga je leren
Als kwaliteitsmedewerker ben jij verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering binnen jouw gemeente. Maar hoe zorg je ervoor dat collega’s hun werk duurzaam anders of beter gaan doen? De gangbare manier is die van de toetser: met een rode pen controleren op fouten. Maar daarmee zet je mensen niet in hun kracht en heb je geen impact. Als je mensen zelfstandig hun werk op een kwalitatief goede manier wilt laten uitvoeren, moet er op een andere manier naar het werk van de kwaliteitsmedewerker worden gekeken. Hiervoor heb je coachingsvaardigheden nodig. Tijdens deze opleiding ga je die vaardigheden leren zodat jij je collega’s kunt begeleiden in hun professionele ontwikkeling. Aan het einde van deze opleiding heb jij de switch gemaakt van kwaliteitsmedewerker als controleur/toetser naar een rol als kwaliteitscoach.
Programma
- je krijgt inzicht in het concept van coaching en reflecteert op je eigen kijk hierop;
- je onderzoekt het begrip kwaliteit, inclusief wat daaronder wordt verstaan;
- je verdiept je in de rol van een kwaliteitscoach en analyseert deze;
- je verkent het speelveld en brengt betrokkenen, zoals medewerkers en leidinggevenden, in kaart.je stelt een leerplan op en bewaakt dit;
- je verkent de rol en positie van kwaliteitscoach en kwaliteitsbewaker in een sterk veranderende werkomgeving;
- je richt je op de verschuiving van juridisch beoordelaar naar ondersteunend coach;
- je stelt een functieprofiel, competenties en een eigen leerplan op en bewaakt dit.
- je maakt een probleemanalyse;
- je stelt doelen op volgens context en vormvoorwaarden;
- je krijgt inzicht in gedrag, waaronder fixed en growth mindset, psychologische basisbehoeften en overtuigingen;
- je kent en herkent leerstijlen;
- je verdiept je in de kleurentheorie middels Insights Discovery;
- je stelt randvoorwaarden op voor effectief coachen;
- je voert individuele, resultaatgerichte coaching uit volgens het 7-stappenmodel: opzetten, uitvoeren en afronden, en beoordelen of het beoogde resultaat is bereikt;
- je geeft en ontvangt feedback;
- je past interventies toe in coaching;
- je richt je op aandachtspunten bij het coachen op kwaliteit;
- je voert groepscoaching uit, zoals instructies en trainingen;
- je sluit het coachingsproces af en reflecteert op wat je meeneemt.