- Leerdoelen: u maakt een leerplan en bewaakt dit
- Wat is coaching? Hoe kijkt u daarnaar?
- Wat is kwaliteit en wat verstaan wij eronder?
- De rol van kwaliteitscoach
- Het speelveld: wie spelen een rol hierbij (medewerkers/leidinggevende)?
Kwaliteitscoach
De rol van kwaliteitsmedewerker verandert van een juridisch beoordelaar naar ondersteunend coach. Coaching op kwaliteitsverbetering vraagt andere vaardigheden dan voorheen. Hoe vult u uw rol in? Hoe kan coaching op kwaliteit een plek krijgen in uw werk? Welke interventiemogelijkheden zijn er? Daarvoor biedt deze opleiding u handvatten.
Overzicht
Uw resultaat:
- U bent in staat om de switch te maken van een controlerende rol naar een coachende rol
- U herkent de leerstijl en het gedrag van uw collega’s en stemt daar uw acties op af
- U bent in staat om een coaching plan te maken en dat uit te voeren
- U bent in staat een probleemanalyse te maken
Voor wie
- Kwaliteitsmedewerkers
- Juridisch medewerkers
Zo ziet de opleiding eruit
Dit is een 5-daagse opleiding die praktisch is van opzet. We nemen uiteraard de tijd om stil te staan bij de theorie, maar gaan vooral aan de slag met het toepassen van nieuw opgedane kennis. Tijdens de opleiding werken we regelmatig samen met een acteur om uw vaardigheden te oefenen. Ook tussen de bijeenkomsten door kunt u oefenen met wat u heeft geleerd. Tijdens de eindopdracht oefent u met een eigen coachee.
Certificaat
Aan het eind van de opleiding ontvangt u een certificaat als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.
“De opleiding Kwaliteitscoach is fantastisch. Ik heb zeer genoten van de opleidingsdagen. Op advies van collega’s en met steun van mijn leidinggevende ben ik de opleiding gaan volgen. De opleiding zit goed in elkaar en wordt gegeven door leuke en energieke trainers, die het talent hebben om deelnemers van het begin tot het einde te boeien en scherp te houden. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel als de trainers aan het woord zijn. Als resultaat van de opleiding heb ik nieuwe vakinhoudelijke inzichten opgedaan en heb ik mezelf beter leren kennen, waardoor ik nog beter in staat ben om collega’s op de werkvloer te begeleiden en coachen. De opleiding Kwaliteitscoach van Stimulansz is een absolute must voor kwaliteitsmedewerkers in het sociaal domein die méér uit zichzelf en hun werk willen halen."
Dit gaat u leren
Herkent u deze situatie? U bent als kwaliteitsmedewerker verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering binnen uw organisatie. U controleert het werk van uw collega’s in de uitvoering en zorgt dat er geen fouten in het werk zitten. U ziet dat de medewerkers hierdoor niet direct hun werk anders of beter gaan doen en u zou graag meer impact willen hebben.
Dit vraagt om een meer coachende rol: u gaat meer naast uw collega’s staan en begeleidt ze in hun leerproces om nóg beter in hun werk te worden. Wij bieden u de mogelijkheid om de switch te gaan maken van de kwaliteitsmedewerker als controleur naar een rol als kwaliteitscoach.
Kwaliteitsmedewerker als coach
Wilt u ervaren hoe kwaliteitscoaching positief kan bijdragen aan de kwaliteit van de werkprocessen? Wilt u bijdragen aan de professionele ontwikkeling van uw collega’s op de werkvloer? Wilt u impact hebben bij het bereiken van meer tevredenheid onder uw cliënten? Tijdens deze opleiding krijgt u meer zicht op uw rol van kwaliteitscoach en versterkt u uw coachingsvaardigheden. Daarmee bereikt u gedragen resultaten.
- De rol en positie van kwaliteitscoach en kwaliteitsbewaker in een sterk veranderende werkomgeving
- Van juridisch beoordelaar naar ondersteunend coach
- Functieprofiel, competenties en eigen leerplan opstellen en bewaken
- NLP; een methode van communiceren en samenwerken
- Inzicht in gedrag, waaronder fixed en growth mindset
- Kennen en herkennen van leerstijlen
- Kleurentheorie middels Insights discovery
- Randvoorwaarden opstellen voor effectief coachen
- Individuele, resultaatgerichte coaching (7 stappenmodel): opzetten, uitvoeren en afronden; is het beoogde resultaat bereikt?
- Feedback geven en ontvangen
- Interventies in coaching
- Het coachen op kwaliteit; aandachtspunten
- Groepscoaching (o.a. instructies/training)
- Afsluiting coachingsproces.; wat neem je mee?
Data & Locatie
Lesdagen en tijden
Locatie
Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht
Lesdagen en tijden
Locatie
Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht
Ervaringen van de Opleiding Kwaliteitscoach
Deelnemers geven onze trainingen een
“Onwijs boeiende opleiding en enthousiaste trainers. Na een fusie moest ik nieuwe teammedewerkers inwerken en begeleiden bij de brede uitvraag zoals wij die toepassen. Met deze kennis sta ik steviger in mijn schoenen.”
“Voor mijn nieuwe functie moest ik een coachingsopleiding volgen. Ik heb voor de opleiding Kwaliteitscoach van Stimulansz gekozen, omdat collega’s deze eerder hadden gevolgd en hierover positief waren. De opleiding zat goed in elkaar en werd verzorgd door verschillende docenten. Ik vond de afwisseling tussen theorie en praktijkonderdelen prettig. Als resultaat van de opleiding Kwaliteitscoach ben ik nu beter in staat om collega’s aan te spreken, te motiveren en te begeleiden. De opleiding is aan te bevelen voor professionals die op zoek zijn naar een interactieve opleiding waarbij je niet in slaap valt."
“De opleiding Kwaliteitscoach is fantastisch. Ik heb zeer genoten van de opleidingsdagen. Op advies van collega’s en met steun van mijn leidinggevende ben ik de opleiding gaan volgen. De opleiding zit goed in elkaar en wordt gegeven door leuke en energieke trainers, die het talent hebben om deelnemers van het begin tot het einde te boeien en scherp te houden. Je zit letterlijk op het puntje van je stoel als de trainers aan het woord zijn. Als resultaat van de opleiding heb ik nieuwe vakinhoudelijke inzichten opgedaan en heb ik mezelf beter leren kennen, waardoor ik nog beter in staat ben om collega’s op de werkvloer te begeleiden en coachen. De opleiding Kwaliteitscoach van Stimulansz is een absolute must voor kwaliteitsmedewerkers in het sociaal domein die méér uit zichzelf en hun werk willen halen."
Trainer(s)

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in de Wmo.

Opleidingsadviseur en trainer, gespecialiseerd in gedrag en gesprekstechniek.

Opleidings- en organisatieadviseur, trainer en e-learning specialist.

Teammanager Innovatie en Strategie. ‘Omdenker’ van het sociaal domein.

Trainer en opleidingsadviseur gespecialiseerd in schuldhulpverlening.
Incompany
We bieden de Opleiding tot kwaliteitscoach ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
Veelgestelde vragen
Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.
Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.
Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.
U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.