0
Opleiding

Bbz en Ioaz (basis)

3 dagen
15 deelnemers
1.299,-

Door de coronacrisis zijn veel zelfstandigen getroffen in hun bestaan. Hierdoor gaat het aantal aanvragen Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) fors toenemen bij gemeenten. Klantmanagers werk en inkomen leren tijdens deze opleiding hoe ze een aanvraag Bbz kunnen afnemen.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U weet hoe u een Bbz aanvraag en de levensvatbaarheid van een onderneming (goed geargumenteerd) beoordeelt
  • U weet hoe u een gesprek kunt voeren (i.v.m. beoordeling Bbz aanvraag) en hoe u omgaat met verwachtingen
  • U kent de verschillende Bbz doelgroepen en de doorstroom vanuit de ToZo-regeling
  • U weet hoe u een Bbz uitkering voor levensonderhoud definitief vast kunt stellen

Voor wie

  • klantmanagers en consulenten inkomen die zich bezig (gaan) houden met de uitvoering van het Bbz 2004 en de Ioaz. Kennis over de Participatiewet is gewenst.

Zo ziet de opleiding eruit

De opleiding Bbz en Ioaz is een meerdaagse opleiding van drie dagen. Tijdens deze opleiding komt zowel praktische kennis als het oefenen van vaardigheden aan bod. Tussen de bijeenkomsten door oefent u met opdrachten en bereidt u zich voor op de volgende bijeenkomst. Daarmee bent u gemiddeld 2-3 uur bezig voor elke bijeenkomst.

Dit gaat u leren

Door de coronacrisis worden veel zelfstandigen getroffen in hun bestaan. De regering heeft hen ondersteund via verschillende financiële regelingen. Alleen deze financiële ondersteuning heeft ook een tijdigheid, want de middelen van de overheid zijn niet oneindig. Het is reëel te verwachten dat dit jaar nog het aantal aanvragen (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) Bbz (voor beëindiging, continuering of start van een onderneming) fors gaat toenemen. Bijvoorbeeld in de vorm van ondernemers die vanuit de Tozo doorstromen naar de Bbz.

Houdt u zich bezig met de uitvoering van het Bbz 2004 en de Ioaz of gaat u zich daar mee bezig houden? Dan is deze nieuwe en unieke opleiding ideaal voor u.

  • Het doel van bijstandverlening aan zelfstandigen
  • Het Bbz 2004, de Ioaz en de Participatiewet, het begrip zelfstandige en personenkring
  • Coronacrisis en steunpakketten voor ondernemers en gevolgen voor het Bbz
  • De verschillende groepen zelfstandigen binnen het Bbz (starter, gevestigde enz.)
  • Vaststelling van de doelgroep
  • De levensvatbaarheid van het bedrijf (beoordelen, beargumenteren en toetsen)
  • De aanvraagprocedure Bbz en Ioaz met aandachtspunten
  • Vermogen en inkomen
  • Voorliggende voorzieningen
  • Uitkeringsvormen en voorwaarden
  • Bijstand voor levensonderhoud (voorlopig recht en definitieve vaststelling)
  • Bedrijfskapitaal
  • Rechtsbescherming, bezwaar en beroep
  • Het voeren van het gesprek met de ondernemer/inwoner over doorstarten, beeindigen, etc.
  • Valkuilen en aandachtspunten in het gesprek in het kader van verwachtingen na de lockdown-periode
  • Eisen en beoordeling inhoud deskundigenrapport
  • Berekening definitieve vaststelling van de Bbz-uitkering en rentereductie
  • Verplichtingen, terugbetaling, uitstel of verlaging van aflossing
  • Terugvordering en beëindiging Bbz en Ioaz
  • Het collegebesluit

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

do 13 januari 2022
9.30 - 16.30
do 20 januari 2022
9.30 - 16.30
do 27 januari 2022
9.30 - 16.30

Locatie

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

Trainer(s)

De opleiding wordt verzorgd door Richard van der Zanden en Kitty van Gemert. Richard is bij Stimulansz verantwoordelijk voor adviezen op de Bbz 2004 en de IOAZ. Hij is werkzaam als ondernemersadviseur bij het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf). Kitty is trainer, coach en master financial planner. Zij is gespecialiseerd in gesprekstechnieken en de begeleiding van ondernemers.

Incompany

We bieden de opleiding Bbz en Ioaz ook incompany aan. U krijgt de opleiding dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt u graag verder.