0
Training

Stabiliseren in stappen

1 dagdeel + 1,5 uur online
12 deelnemers
600

Niet alle inwoners hebben bij aanmelding voor schuldhulp een stabiele (financiële) situatie, waardoor het regelen van schulden niet direct mogelijk is. Om dit wel mogelijk te maken moet er vaak veel geregeld worden. Dit kan lastig zijn als cliënten door stress het overzicht verliezen. Tijdens deze training bespreken we hoe u uw cliënt in haalbare stappen naar een stabiele situatie begeleidt en uitval voorkomt.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U weet welke ondersteuning uw cliënt nodig heeft om de zaken op orde te brengen en te houden.
  • U weet welke (praktische) zaken de cliënt moet regelen voordat de schulden geregeld kunnen worden.
  • U bent in staat om uw inwoners in stappen te begeleiden bij het op orde brengen van de financiële situatie.
  • U heeft kennis van de bijzondere situaties die de stabilisatie kunnen belemmeren.
  • U kunt de cliënt motiveren bij het maken van ingewikkelde keuzes rondom zijn financiële situatie.

Voor wie

Schuldhulpverleners

Zo ziet de training eruit

De training Stabiliseren bij schulden bestaat uit 1 fysieke bijeenkomst waarin we alle aspecten van de stabilisatiefase bespreken. Een aantal maanden later is er 1 online ‘terugkombijeenkomst’ van 1,5 uur waarin we de opgedane ervaringen van de groep bespreken.

Dit gaat u leren

Mensen met schulden ervaren vaak veel stress. Hierdoor zijn zij minder goed in staat om taken uit te voeren en overzicht te behouden. En dit zijn nou net de vaardigheden die iemand nodig heeft op het moment dat de financiële situatie op orde gebracht moet worden. Wanneer iemand tijdens de stabilisatiefase wordt overvraagd, is de kans groot dat de cliënt vroegtijdig uitvalt. Dat wilt u natuurlijk voorkomen.

Tijdens deze training leert u niet alleen wat u en uw cliënt moeten regelen tijdens de stabilisatiefase, maar ook hoe u dit in haalbare stappen kunt doen. Hierdoor draagt uw dienstverlening bij aan het verminderen van stress in plaats van het verhogen van de stress.

Daarnaast besteden we tijdens de training ook aandacht aan situaties die de stabilisatie kunnen belemmeren. U cliënt kan dan in een complexe situatie terecht komen, waarbij een oplossing voor de schulden nog ver weg lijkt. U leert daarom ook hoe u uw cliënt coachend kunt adviseren.

Na afrondingen van deze interactieve training bent u als schuldhulpverlener in staat om uw cliënt op een passende manier te begeleiden door deze belangrijke en veelomvattende fase van het schuldhulpverleningstraject.

  • De gevolgen van geldstress
  • Niet-willers, niet-kunners en niet-lukkers
  • Het gewenste effect bepalen
  • Aanmelding, intake en plan van aanpak
  • Financiële begeleiding (zoals budgetbeheer, beschermingsbewind, budgetcoaching)
  • Inkomsten op orde (zoals de inspanningsverplichting, fluctuerende of meerdere inkomsten, toeslagen en minimaregelingen)
  • Uitgaven
  • Stabiliseren in haalbare stappen
  • Bijzondere situatie (zoals koopwoning, alimentatie en fraude)
  • Praktische zaken die geregeld moeten worden in de stabilisatiefase
  • Coachend adviseren

  • Opgedane ervaringen delen
  • Casusbespreking
  • Gestelde doelen evalueren

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

do 6 oktober 2022
9.30 - 17.00
do 8 december 2022
13.00 - 14.30

Locatie

De locatie voor de fysieke bijeenkomst op 6 oktober 2022:

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

De terugkombijeenkomst op donderdag 8 december vindt online plaats.

Trainer(s)

Deze training wordt verzorgd door:

Marion Bijveld

Schuldhulpadviseur gespecialiseerd in uitvoeringsvraagstukken bij gemeenten.

06 82 43 22 38

Incompany

Wij bieden deze training ook incompany aan. U krijgt de opleiding van op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Wanneer op onze website wordt vermeld dat een training fysiek wordt gegeven, dan doen we ons uiterste best om dit mogelijk te maken. Echter, de maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maken dat we soms de keuze moeten maken om de training online aan te bieden.

Onze trainers zijn uitstekend toegerust om online trainingen te verzorgen. U heeft daardoor dezelfde leeropbrengst als wanneer u een fysieke training zou volgen.

Annuleren is uiteraard mogelijk. Hiervoor gelden onze algemene voorwaarden: u kunt tot 15 werkdagen voorafgaand aan de training kosteloos annuleren.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Jaqueline Clemens helpt u graag verder.