Overzicht
Uw resultaat:
- U heeft basiskennis van wat stress doet met ons brein
- U krijgt meer inzicht in het gedrag van uw klanten en van uzelf als professional
- U wordt een betere dienstverlener doordat u de gevolgen van stressklachten eerder herkent en deze kan verminderen
- U wordt uitgedaagd om de kennis toe te passen in uw eigen organisatie
Voor wie
De training ‘Effectief omgaan met stress in het sociaal domein’ is nuttig voor iedereen die direct met klanten te maken heeft, omdat deze basiskennis overal van pas komt waar mensen met elkaar moeten samenwerken en communiceren. Denk aan:
- Klantmanagers
- Beleidsmakers
- Programmamanagers
- Teamleiders
Zo ziet de training eruit
De training ‘Effectief omgaan met stress in het sociaal domein’ is een training van één dag waarin theorie wordt afgewisseld met praktische voorbeelden. Ook werkt u uw eigen manier van stress-sensitief werken uit aan de hand van bouwstenen.
Vragen of advies nodig?
Jaqueline Clemens helpt je graag verder.
Dit ga je leren
Mensen raken ontregeld van langdurige stress. Ze reageren boos of emotioneel, zijn vergeetachtig of lijken ongevoelig voor advies. Probeer dan maar eens afspraken te maken of iemand op een goede manier te helpen. Als u dagelijks te maken heeft met klanten of collega’s die in een stressvolle situatie zitten, dan weet u dat dit heel lastig kan zijn. Deze brede praktische basistraining geeft dienstverleners in het sociaal domein inzicht in de gevolgen van chronische stress en schaarste, en hoe ze hier ‘stress-sensitief’ mee om kunnen gaan.
Wat is stress-sensitief werken?
Stress-sensitief werken heeft niets te maken met ‘gevoelig’ zijn voor andermans leed. Het gaat vooral om weten wat werkt; dat wil zeggen werken vanuit realistische verwachtingen en gericht op duurzame verbetering voor iemand. Deze aanpak is niet nieuw. Veel professionals in het sociaal domein weten inmiddels dat stress een enorme impact heeft op mensen en dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden. Maar toch vinden ze het lastig om die kennis in de praktijk te brengen.
Onze aanpak
Wel nieuw is de stress-sensitieve aanpak die Stimulansz heeft ontwikkeld en die aansluit bij het ‘omgekeerd denken’. Niet de regels zijn het vertrekpunt, maar het gewenste effect, dat wat u wilt bereiken met uw klant telt! Daarbij spelen Stimulansz kernwaarden als waardering voor de eigenheid van de inwoner en werken vanuit wederzijds vertrouwen en respect met de bedoeling bij te dragen aan het geluk van die ander een grote rol. Maar ook over grenzen heen kijken en een haalbare oplossing zoeken voor alle partijen.
De training wordt gegeven door twee trainers die ruime en internationale (praktijk)ervaring hebben met deze stressproblematiek.
Programma
- Hoe werkt stress (positief en negatief) in de hersenen?
- Welk effect heeft dit op het gedrag van u en uw klant?
- De basisbeginselen van omgaan met mensen met chronische stress
- Voorbeelden uit de praktijk
- Zelf aan de slag. U werkt aan de hand van bouwstenen aan uw eigen manier van stress-sensitief werken