0
Training

Saneringskredieten

1 dag + 1,5 uur online
12 deelnemers
600,-

Er is bij veel gemeenten de wens om meer saneringskredieten in te zetten in plaats van schuldbemiddelingen. Wilt u ook vaker saneringskredieten inzetten en bent u benieuwd in welke situaties een saneringskrediet de beste oplossing is? Tijdens deze interactieve training gaan we in gesprek over de effecten, de financiële aspecten en de randvoorwaarden van saneringskredieten.

Overzicht

Uw resultaat:

  • U heeft een visie over de mogelijkheid tot de inzet van een saneringskrediet
  • U bent in staat om een keuze te maken tussen een saneringskrediet en een schuldbemiddeling
  • U bent in staat de keuze van een saneringskrediet te onderbouwen en te motiveren aan schuldeisers waardoor schuldeisers eerder instemmen met het voorstel

Voor wie

  • Schuldhulpverleners

Zo ziet de training eruit

De training Saneringskredieten bestaat uit 1 fysieke bijeenkomst waarin we alle aspecten van saneringskrediet bespreken. Een aantal maanden later is er 1 online ‘terugkombijeenkomst’ van 1,5 uur waarin we de opgedane ervaringen van de groep bespreken.

Dit gaat u leren

De laatste jaren zien we een ontwikkeling op het gebied van minnelijke schuldregelingstrajecten. Er is bij veel gemeenten de wens om meer saneringskredieten in te zetten in plaats van schuldbemiddelingen. Steeds meer gemeenten maken daarom afspraken met een (krediet)bank om dit te realiseren. Ook de overheid ziet het belang van saneringskredieten in en wil met de komst van een ‘landelijk waarborgfonds saneringskredieten’ bevorderen dat meer mensen snel uit de schulden geholpen worden.

Schuldsanering of schuldbemiddeling?

De vraag is of alleen financiële middelen voldoende zijn om daadwerkelijk meer schuldregelingstrajecten op basis van een saneringskrediet op te starten. Hiervoor is ook een verandering in de werk- en denkwijze van de schuldhulpverlener nodig. Zonder de overtuiging dat een saneringskrediet een beter alternatief is voor de schuldeisers en de inwoner met schulden, wordt waarschijnlijk niet het gewenste resultaat behaald. Na afrondingen van deze interactieve training bent u als schuldhulpverlener in staat om een gemotiveerde keuze te maken tussen schuldsanering en schuldbemiddeling.

  • Wat is een saneringskrediet?
  • Kwijtschelding van schulden in onze maatschappij
  • De afloscapaciteit berekenen
  • Achtergrondinformatie over saneringskredieten
  • Theorie over stress
  • De kosten van een saneringskrediet ten opzichte van een bemiddeling berekenen
  • Wanneer is een saneringskrediet mogelijk?
  • De effecten van saneringskredieten
  • Hoe ga je om met de obstakels van saneringskredieten?
  • Oefenen met casussen
  • Gemotiveerde betalingsvoorstellen
  • Randvoorwaarden van saneringskredieten

  • Opgedane ervaringen delen
  • Casusbespreking
  • Gestelde doelen evalueren

Data & Locatie

Lesdagen en tijden

do 23 september 2021
9.30 – 16.30
do 16 december 2021
9.30 – 11.00

Locatie

NDC den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht

Trainer(s)

Marion Bijveld

Schuldhulpadviseur gespecialiseerd in uitvoeringsvraagstukken bij gemeenten.

06 82 43 22 38

Incompany

We bieden de Training Saneringskredieten ook incompany aan. U krijgt de training dan op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Ook tijdens de coronaperiode kunt u bij Stimulansz terecht voor opleidingen en trainingen. Lees hier hoe Stimulansz haar trainingen organiseert op een veilige en verantwoorde manier.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

Silke van Alphen helpt u graag verder.