Opleiding

Verdieping in het Bbz

Word de specialist in het Bbz en bied ondernemers een nieuwe kans met maatwerk en zekerheid.

Ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz)? Dan zal je herkennen dat er steeds meer van je wordt verwacht. Naast de basiskennis van het Bbz heb je ook bredere kennis en vaardigheden nodig. Tijdens deze opleiding verdiep je jouw kennis stapsgewijs en kun je na afloop zelf het levensvatbaarheidsonderzoek uitvoeren.

Alles nog eens rustig nalezen?

Start van de opleiding

Woensdag,
4 juni 2025
9:30 - 16:30

Pagina delen op socials

Overzicht

Na deze opleiding…

  • weet je welk basismateriaal nodig is om tot een oordeel en besluit te kunnen komen bij een Bbz-vraagstuk;
  • kun je dit basismateriaal interpreteren en er een oordeel over vormen;
  • weet je de levensvatbaarheid goed in te schatten en op de juiste manier te rapporteren.

Voor wie?

  • consulenten Bbz die de basistraining Bbz en IOAZ hebben gevolgd;
  • medewerkers bezwaar en beroep die zich bezighouden met Bbz-zaken.

Hoe ziet de opleiding eruit?

  • deze opleiding bestaat uit 4 dagen;
  • tussen de lesdagen door ontvang je opdrachten om thuis of op het werk uit te werken;
  • je ontvangt een certificaat bij succesvolle deelname en minimale aanwezigheid (80%).
blog card header

Vragen of advies nodig?

Laurens Bouw helpt je graag verder.

Dit ga je leren

Ondernemers hebben vaak nog met een ongezonde balans te maken door de kredietaanvragen van de afgelopen jaren. Daarnaast besluiten steeds meer gemeenten om zelf het levensvatbaarheidsonderzoek uit te voeren. Kortom, er wordt steeds meer van jou als consulent verwacht.

Bij deze opleiding leer je welke gegevens bij elke aanvraag nodig zijn. Hoe je vervolgens de stukken beoordeelt en een vertaalslag maakt naar de eisen van het Bbz. Ook krijg je de juiste tools in handen om het levensvatbaarheidsonderzoek uit te kunnen voeren en op een goede manier te kunnen rapporteren.

ober met twee borden bbz

Anders kijken
is meer bereiken

Hoe ziet het programma eruit?

Bekijk stap voor stap wat je kunt verwachten.

  • aangifte inkomstenbelasting van de ondernemer (IB en Vpb);

  • begrip van hoe de Wet inkomstenbelasting is opgebouwd (box 1, box 2, box 3, persoonsgebonden aftrekposten, verliesverrekening, lijfrenten);

  • verwerking privé gebruik auto in de IB/LB/Vpb;

  • wat te doen als een klant in de BBZ-regeling overlijdt en  wat als er schulden zijn en geen erfgenamen;

  • hoe om te gaan met de FOR bij bedrijfsbeëindiging.

  • administratie;
  • wat is een jaarrekening;
  • wat is een balans;
  • voorzieningen;
  • verschil tussen eigen vermogen en reserves;
  • vermogenspositie onderneming;
  • herwaardering balansposten;
  • vermogenstoets bij samenwerkingsverbanden;
  • vermogensgrenzen;
  • kengetallen balans;
  • consolidatie.
  • wat is een winst- en verliesrekening;
  • inzicht in de winst- en verliesrekening;
  • kengetallen winst- en verliesrekening;
  • indicatoren van belang bij de beoordeling levensvatbaarheid;
  • betalingscapaciteit en marge;
  • liquiditeitsbegroting;
  • verschil tussen kosten en uitgaven;
  • verschil tussen opbrengsten en ontvangsten;
  • reële begroting versus taakstellende begroting;
  • consolidatie;
  • relatie tussen balans en winst- en verliesrekening.
  • wijzigingen in het Bbz 2004 sinds 1 januari 2020;

  • zelf een levensvatbaarheidsonderzoek doen;

  • verplichte en optionele onderdelen in de rapportage;

  • verplichte en optionele onderdelen in de beschikking;

  • welke gegevens zijn van belang in welke situatie;

  • hoe maak je een goede risicoafweging;

  • wanneer besteed je wel uit en wat zijn hierbij wensen/eisen;

  • hoe beoordeel je een adviesrapport inzake de levensvatbaarheid dat door derden is opgesteld;

  • casus waarbij je de aanvraag van een Bbz-krediet behandelt;

  • voorbeeldrapportage.

Waar en wanneer kan je meedoen?

Starten op wo 4 juni 2025, Utrecht

+ Bekijk dagen en locatie – Verberg dagen en locatie
Aanmelden

Lesdagen & Tijden

  • Woensdag, 4 juni 2025
    09:30 – 16:30
  • Woensdag, 11 juni 2025
    09:30 – 16:30
  • Woensdag, 18 juni 2025
    09:30 – 16:30
  • Woensdag, 25 juni 2025
    09:30 – 16:30

Locatie

U bent van harte welkom bij:

Stimulansz
Koningin Wilhelminalaan 5
3527 LA Utrecht

Incompany

We bieden deze opleiding ook incompany aan. U krijgt de opleiding op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over onze trainingen

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Als je je inschrijft via onze website, is je inschrijving definitief. Als je contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor je te reserveren. Je kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

Je kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. Je stuurt je annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in jouw plaats. Geef je de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

Een week voor de start van de training krijg je een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Nee, een inschrijving is persoonlijk en geeft alleen jou toegang tot het webinar. Dit zorgt ervoor dat alle deelnemers een optimale ervaring hebben.

Je ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als je een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvang je een certificaat aan het eind van de training als je aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we je dat zo snel mogelijk weten.

Als je je inschrijft kunt je eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met jouw wensen.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Houd wel rekening met parkeerkosten. Een week voor de start van de training ontvang je een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij jou op locatie. Wij denken graag met je mee over het beste leertraject voor jouw organisatie. Neem contact met ons op om jouw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in jouw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Je ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heb je 3 werkdagen na je inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt je gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met je mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor je de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkel je praktische vaardigheden (houding en gedrag).

 

Via onze platforms kun je samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselen. Ben je abonnee van de Juridische Kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Bij elke module organiseren we twee gratis themabijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen.

 

Wil je op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices op het gebied van de Wmo 2015? Ga dan naar één van onze Wmo-actualiteitendagen. In één dag ben je weer helemaal bij.

 

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met jouw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in jouw gemeente. Je kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat je de kennis kunt vertalen naar jouw dagelijkse werk.

Andere bekeken ook

Participatiewet in balans voor uitvoerders

Ontdek hoe de nieuwe Participatiewet jouw werk vereenvoudigt en versterkt, met meer ruimte voor de menselijke maat.

Wet banenafspraak

Ontdek wat de Wet banenafspraak betekent voor jouw dagelijkse werk.

Kwaliteitscoach

Van toetsen naar coachen: versterk juridische kwaliteit met persoonlijke begeleiding en praktische tools.