0
Opleiding

Verdieping in het Bbz

4 dagen
15 deelnemers
1.599,-

Bent u verantwoordelijk voor het uitvoeren van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz)? Dan zult u herkennen dat er steeds meer van u wordt verwacht. Naast de basiskennis van het Bbz, heeft u ook bredere kennis en vaardigheden nodig. Tijdens deze opleiding verdiepen we uw kennis stapsgewijs en kunt u na afloop zelf het levensvatbaarheidsonderzoek uitvoeren.

Overzicht

  • U kunt bepalen wat er aan basismateriaal nodig is om tot een oordeel en besluit te kunnen komen bij een Bbz-vraagstuk
  • U kunt dit basismateriaal interpreteren en er een oordeel over vormen
  • U kunt de levensvatbaarheid goed inschatten en op de juiste manier rapporteren

Voor wie

  • Consulenten Bbz die de basistraining Bbz en Ioaz hebben gedaan en bij voorkeur enige ervaring hebben opgebouwd.
  • Medewerkers bezwaar en beroep die belast zijn met Bbz-zaken

Zo ziet de opleiding eruit?

Het is een 4-daagse opleiding. Tussen de opleidingsdagen door ontvangt u opdrachten om thuis of op het werk verder uit te werken.

Dit gaat u leren

In 2023 zullen er waarschijnlijk steeds meer ondernemers kredietaanvragen bij de gemeenten gaan doen op basis van een ongezonde balans. Daarnaast besluiten steeds meer gemeenten om zelf het levensvatbaarheidsonderzoek uit te voeren. Kortom er wordt steeds meer van u als consulent verwacht.

Bij iedere aanvraag zult u moeten bepalen welke gegevens nodig zijn. Vervolgens moet u een beoordeling van de stukken maken en een vertaalslag van deze stukken naar de eisen van het Bbz.

Tijdens deze opleiding krijgt u de juiste tools in handen om het levensvatbaarheidsonderzoek uit te kunnen voeren en op een goede manier te kunnen rapporteren.

Programma

Op de dag 1 van de opleiding staat de aangifte van belastingen centraal. Het herkennen hoe deze is opgebouwd en aandachtspunten voor ondernemers. Op dag 2 en 3 komen de jaarrekening en de winst- en verliesrekening aan bod, zeer belangrijk om de levensvatbaarheid goed te kunnen inschatten. En op dag 4 komt alle kennis samen en wordt het onderzoek naar de levensvatbaarheid verder geoefend.

  • Aangifte inkomstenbelasting van de ondernemer (IB en Vpb)
  • Begrip van hoe de Wet inkomstenbelasting is opgebouwd (box 1, box 2, box 3, persoonsgebonden aftrekposten, verliesverrekening, lijfrenten)
  • Verwerking privé gebruik auto in de IB/LB/Vpb
  • Wat betekent eea in een jaarrekening?
  • Wat te doen als een klant in de BBZ-regeling overlijdt? Wat als er schulden zijn en geen erfgenamen?
  • Hoe om te gaan met de FOR bij bedrijfsbeëindiging?

  • Administratie
  • Wat is een jaarrekening?
  • Wat is een balans?
  • Voorzieningen
  • Verschil tussen eigen vermogen en reserves
  • Vermogenspositie onderneming
  • Herwaardering balansposten
  • Vermogenstoets bij samenwerkingsverbanden
  • Vermogensgrenzen
  • Kengetallen balans
  • Consolidatie

  • Wat is een winst- en verliesrekening?
  • Inzicht in de winst- en verliesrekening
  • Kengetallen winst- en verliesrekening
  • Indicatoren van belang bij de beoordeling levensvatbaarheid
  • Betalingscapaciteit en marge
  • Liquiditeitsbegroting
  • Verschil tussen kosten en uitgaven
  • Verschil tussen opbrengsten en ontvangsten
  • Reële begroting versus taakstellende begroting
  • Consolidatie
  • Relatie tussen balans en winst- en verliesrekening

  • Wijzigingen in het Bbz 2004 sinds 1 januari 2020
  • Zelf een levensvatbaarheidsonderzoek doen
  • Verplichte en optionele onderdelen in de rapportage
  • Verplichte en optionele onderdelen in de beschikking
  • Welke gegevens zijn van belang in welke situatie?
  • Hoe maak ik een goede risicoafweging?
  • Wanneer besteed ik wel uit en wat zijn hierbij wensen/eisen?
  • Hoe beoordeel ik een adviesrapport inzake de levensvatbaarheid dat door derden is verricht?
  • Casus waarbij de aanvraag van een Bbz-krediet wordt behandeld
  • Voorbeeldrapportage

Data & Locatie

Lesdagen en tijd

do 16 maart 2023
9.30 -16.30
wo 22 maart 2023
9.30 -16.30
wo 29 maart 2023
9.30 -16.30
wo 5 april 2023
9.30 -16.30

Locatie

U bent welkom bij:

Aristo Utrecht Lunetten
Brennerbaan 150
3524 BN Utrecht

Trainer(s)

De opleiding wordt gegeven door Richard van der Zanden en Kitty van Gemert. Richard is bij Stimulansz verantwoordelijk voor adviezen op de Bbz 2004 en de IOAZ. Hij is werkzaam als ondernemersadviseur bij het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf). Kitty is trainer, coach en master financial planner. Zij is gespecialiseerd in gesprekstechnieken en de begeleiding van ondernemers.

Incompany

We bieden deze opleiding ook incompany aan. U krijgt de opleiding op maat, met onderdelen die belangrijk zijn voor uw organisatie. Wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Een week voor de start van de training krijgt u een e-mail met de locatiegegevens en een routebeschrijving. De locatie is al eerder te vinden op de trainingspagina, onder datum en locatie.

Ja, alle trainingslocaties zijn goed te bereiken zowel met de auto als het openbaar vervoer. Er zijn ook altijd voldoende parkeermogelijkheden bij de verschillende locaties. Een week voor de start van de training ontvangt u een e-mail met de locatiegegevens en de routebeschrijving.

Gemiste bijeenkomsten kunnen helaas niet worden ingehaald.

U kunt een inschrijving gratis annuleren tot 15 werkdagen voor de start van de training of opleiding. U stuurt uw annulering naar academie@stimulansz.nl. Het is ook mogelijk om een collega te laten deelnemen in uw plaats. Geeft u de wijziging uiterlijk 2 werkdagen voor de start van de training of opleiding door? Mail deze wijziging ook naar academie@stimulansz.nl.

U ontvangt een deelnemerscertificaat bij geaccrediteerde opleidingen. Als u een certificaat ontvangt, staat dat benoemd op de trainingspagina onder ‘overzicht’. In dat geval ontvangt u een certificaat aan het eind van de training als u aanwezig was bij minimaal 80% van de bijeenkomsten.

Dat verschilt per training. Als er onvoldoende inschrijvingen zijn, kunnen wij besluiten om de training door te schuiven of af te lasten. Natuurlijk laten we u dat zo snel mogelijk weten.

Als u zich inschrijft kunt u eventuele dieetwensen aan ons doorgeven. Wij zorgen ervoor dat er rekening wordt gehouden met uw wensen.

Bijna al onze trainingen organiseren we óók bij u op locatie. Wij denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw organisatie. Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Dan staan we gezamenlijk stil bij de vraag hoe deze training past bij de ontwikkelingen die in uw gemeente spelen en hoe deze bijdraagt aan een betere dienstverlening voor de inwoner.

Wanneer op onze website wordt vermeld dat een training fysiek wordt gegeven, dan doen we ons uiterste best om dit mogelijk te maken. Echter, de maatregelen die genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, maken dat we soms de keuze moeten maken om de training online aan te bieden.

Onze trainers zijn uitstekend toegerust om online trainingen te verzorgen. U heeft daardoor dezelfde leeropbrengst als wanneer u een fysieke training zou volgen.

Annuleren is uiteraard mogelijk. Hiervoor gelden onze algemene voorwaarden: u kunt tot 15 werkdagen voorafgaand aan de training kosteloos annuleren.

Als u zich inschrijft via onze website is uw inschrijving definitief. Als u contact met ons opneemt, kunnen we in overleg proberen om een plek voor u te reserveren. U kunt ons bereiken via academie@stimulansz.nl of 030 – 29 82 800.

U ontvangt een bevestiging binnen 2 werkdagen. Wij controleren alle inschrijvingen zelf, dit kost soms wat tijd. Heeft u drie werkdagen na uw inschrijving nog steeds geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800.

Meestal nemen we onze online trainingen niet op, omdat we geloven dat mensen het beste leren als zij live bij de bijeenkomsten zijn en vragen kunnen stellen. Als we de training bij uitzondering wél opnemen, staat dat vermeld op de trainingspagina onder ‘overzicht’.

We hebben een online leeromgeving voor een aantal van onze meerdaagse opleidingen. De leeromgeving ondersteunt u gedurende de hele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, studieopdrachten, een forum en de mogelijkheid tot contact met mededeelnemers en de trainer.

We denken graag met u mee over het beste leertraject voor uw situatie. Stuur een mail naar academie@stimulansz.nl of bel naar 030 – 29 82 800 om een afspraak te maken. Om u op weg te helpen in uw keuze hebben we ook een online keuzehulp ontwikkeld. U vindt de keuzehulp op onze website.

Voor de meeste trainingen is geen vooropleiding nodig. Soms is bepaalde werkervaring of voorkennis handig als basis voor u de training volgt. We vermelden het op de trainingspagina als er bepaalde voorkennis nodig is om de training te volgen.

De prijzen van onze trainingen en opleidingen zijn exclusief 21% BTW.

Sommige trainingen en opleidingen richten zich op het opdoen en verdiepen van kennis. In andere trainingen ontwikkelt u praktische vaardigheden (houding en gedrag). Ten derde hebben we platforms waarin u samen met collega’s van andere gemeenten kennis, vaardigheden en best practices uitwisselt. Wilt u op de hoogte blijven van de actuele wet- en regelgeving, jurisprudentie en best practices? Ga dan naar één van onze actualiteitendagen. In één dagdeel bent u weer helemaal bij.

We hebben trainingen en opleidingen op basis van open inschrijving én incompany trainingen. De incompany trainingen geven we samen met uw gemeente vorm en inhoud. Waar staat jullie gemeente nu? Waar willen jullie naartoe? En wat moet de training opleveren? Ook in de open trainingen behandelen we aandachtspunten die spelen in uw gemeente. U kunt ook kiezen voor een online training. Het doel is altijd dat u de kennis kunt vertalen naar uw dagelijkse werk.

img

Vragen of advies nodig?

adviseur Laurens Bouw helpt u graag verder.