Overplaatsing en wachttijd
Omdat de school niet meer weet wat ze met Karel aan moeten, hebben ze in overleg met de ouders besloten naar een andere school te zoeken. Die school is inmiddels gevonden en die is ook bereid Karel op te nemen, alleen: er is een wachtlijst van 8 maanden.
Verzoek aan de gemeente
De school benadert daarom de gemeente met de vraag of zij voor die tussentijd een plaats in een dagopvang kunnen regelen en financieren. In de klas is hij niet meer hanteerbaar, dus zit hij thuis en dat is niet goed. Omdat de school verwacht dat Karel later niet aan het werk zal kunnen, kan de dagopvang hem misschien meteen alvast beoordelen op een mogelijke plek.
Is dit een taak voor de Jeugdwet?
Vraag is: is dit iets voor de Jeugdwet? Jij overlegt het met een collega. Die zegt dat de gemeente regelmatig dit soort vragen krijgt en daar positief op ingaat. Zelf twijfel je.
Onduidelijkheid over verantwoordelijkheden
Er is veel verwarring over waar de taak van een school stopt en waar de taak van de Jeugdwet begint. Dit is al niet duidelijk als het gaat om extra hulp in de klas, en al helemaal niet als het gaat om, bijvoorbeeld zoals hier, het opvullen van een wachttijd bij overgang naar een andere school.
Rol van de Wet op het Passend Onderwijs
Het is de Wet op het passend onderwijs die aan deze onduidelijkheid een einde zou moeten maken. Helaas lukt dat niet. En dat om verschillende redenen:
- Zowel scholen als gemeenten weten soms niet hoe de Wet op het passend onderwijs het een en ander regelt, of ze doen net of ze het niet weten;
- Er wordt geen rekening mee gehouden dat leerlingen leerplichtig zijn, totdat de leerplicht is beëindigd;
- Scholen hebben soms geen budget (meer) omdat dit al is besteed.
Samenhang werkt
Alleen als zowel gemeenten als scholen goed op de hoogte zijn van de strekking van de Wet op het passend onderwijs en de consequenties van de leerplichtwet, wordt hulp geboden op de plek waar die echt geboden moet worden.
Wie is verantwoordelijk in Karels geval
Als het gaat om Karel, die is leerplichtig. Hij heeft dus recht op onderwijs. Het is de plicht van zijn ouders om te zorgen dat hij ook onderwijs volgt. Daarom hebben zij hem bij een school aangemeld. Die school heeft hem geaccepteerd en heeft vanaf dat moment zorgplicht.
Deze school kan dan bij problemen niet tegen Karel zeggen: vertrek maar. Zij moeten in overleg met de ouders zorgen voor een beter geschikte school. Dat hebben zij gedaan en die is gevonden. Helaas met een wachtlijst.
De periode dat hij moet wachten is Karel nog steeds leerplichtig en heeft dus recht op onderwijs. De oude school is verantwoordelijk voor die periode. En niet de Jeugdwet.
Dat zou niet zo zijn als duidelijk geworden was dat Karel op school niets meer kan leren en als op basis daarvan een aanvraag is ingediend de leerplicht te beëindigen. Als de leerplichtambtenaar dat heeft besloten, na advies van een psycholoog, valt Karel niet meer onder het onderwijs maar onder de Jeugdwet.
Praktijkvoorbeeld van een veelgemaakte fout
Dit is één van de voorbeelden die in praktijk vaker fout dan goed gaan.
Webinar over Passend Onderwijs
In het webinar Passend onderwijs op 17 juni van 13.00 – 14.30 uur gaan we 1,5 uur in op deze problematiek. Na afloop is duidelijk wie welke verantwoordelijkheid heeft in dit soort situaties. Zodat in geval van Karel zowel school als gemeente weten wie er aan de bak moet!