Zó activeerde gemeente Nijmegen duizenden inwoners voor minimaregelingen

Hoe zorg je er als gemeente voor dat meer inwoners gebruikmaken van minimaregelingen? Gemeente Nijmegen verstuurde dit najaar een flyer naar het thuisadres van mensen die eerder energietoeslag hadden aangevraagd, maar nog geen gebruikmaakten van andere Nijmeegse regelingen. Best spannend, want wat zou dit losmaken?
Man achter bureau

In 2022 en 2023 stelde het Rijk een energietoeslag beschikbaar voor alle inwoners met een laag inkomen. De uitvoering lag bij gemeenten. In Nijmegen kon je de energietoeslag 2023 aanvragen tot en met 31 maart 2024. Maar liefst 18.500 huishoudens deden dit. “Het bereik van andere minimaregelingen ligt bij ons veel lager”, vertelt Tessa de Swart, senior beleidsadviseur financiële bestaanszekerheid. “Van onze succesvolste regeling, het goedkope busabonnement, maken zo’n 12.000 inwoners gebruik. Zo’n 7.000 inwoners gebruiken onze meedoenregeling, waarbij inwoners € 150 krijgen voor onder meer sport en cultuur. Dat zijn er dus veel minder dan die 18.500.”

Op een presenteerblaadje

De gemeente voert een omvangrijk armoedebeleid, met diverse regelingen en veel aandacht voor preventie en vroegsignalering. Bijvoorbeeld met hulpverleners in de wijk die een vertrouwensband opbouwen met inwoners en hen breed ondersteunen. En met financiële experts in de wijk die inwoners helpen bij hun financiële knelpunten. “Toch blijft het een uitdaging inwoners te bereiken en te activeren”, signaleert Tessa. “Mensen kennen de weg niet óf denken dat ze niet in aanmerking komen. En soms wíllen mensen geen gebruikmaken van ondersteuning.”

Door de energietoeslag kreeg de gemeente de gegevens van mensen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum op een presenteerblaadje aangereikt. Een mooie kans, vonden ze. “Onder meer van Stimulansz hoorden we dat het vanuit wetgeving is toegestaan de NAW-gegevens van de energietoeslag te gebruiken om mensen te wijzen op de andere minimaregelingen. We moesten er niet te lang mee wachten, omdat de inkomensgegevens natuurlijk op een gegeven moment niet meer kloppen.”

Veel afgeronde aanvragen

De gemeente ontwikkelde een flyer en verstuurde die naar de huisadressen. Op de flyer stonden een QR-code naar BerekenUwRecht én een verwijzing naar vergoedingen.nijmegen.nl. Op deze pagina staat een overzicht van alle regelingen van de gemeente en hoe je die kunt aanvragen. Ook werd verwezen naar de Steun- en informatiepunten (Stips) in de wijken. Stimulansz zorgde ervoor dat de gemeente Nijmegen kon zien hoeveel mensen gebruikmaken van die QR-code.

“In 5 weken tijd registreerden we zo’n 3.800 opgestarte aanvragen van de BerekenUwRecht-tool”, vertelt Tessa tevreden. “Daarvan zijn zo’n 2.800 ook echt afgerond. Ook daarna druppelden nog aanvragen binnen. Half november werd BerekenUwRecht nog gemiddeld 47 keer per dag geraadpleegd. Ook de vrijwilligers van de Stips waren drukker dan normaal met het geven van advies en hulp bij het aanvragen. “Het precieze effect op onze regelingen weten we na dit jaar, omdat we de verschillen tussen de maanden dan pas goed kunnen vergelijken.”

Spannend

Achter de schermen was veel regelwerk nodig voor de actie, vertelt Tessa. “We wisten niet hoeveel mensen ineens aanvragen zouden indienen. We wisten dus ook niet wat dit precies zou betekenen voor de kosten. Ook was het spannend hoe druk de uitvoerders het zouden krijgen, want vooral de aanvragen bijzondere bijstand zijn tijdsintensief. We schoven de actie iets op in het jaar én breidden het aantal uitvoerders tijdelijk uit. Zo konden we alle vragen en aanvragen goed aan.”

Niet te voorzichtig

Tessa kijkt terug op een geslaagde actie. “Mooi hoe we de energietoeslag hebben kunnen inzetten om inwoners te attenderen op andere vergoedingen waar ze recht op hebben. Tegen andere gemeenten zou ik willen zeggen: grijp deze kans, het mag! Maar je moet niet te lang wachten. Hoe lang je deze actie kunt doen met de gegevens van de energietoeslag? Daar is geen richtlijn voor, dus die afweging moet je als gemeente zelf maken.”

Overigens hóef je in de communicatie de energietoeslag niet te vermelden. “Wij deden dit wel, om te legitimeren waarom we mensen nu opnieuw benaderden. Sommige inwoners dachten daardoor dat ze weer energietoeslag konden aanvragen. Toch pakt het al met al goed uit. Het moedigde mensen aan in actie te komen en langs te gaan bij een Stip, waardoor nu meer inwoners krijgen waar ze recht op hebben.”

BerekenUwRecht is een tool die jou als gemeente help bij het toegankelijk maken van de gemeentelijke minimaregelingen. Met deze webapplicatie heb je als gemeenten alle lokale regelingen op één centrale plaats. Zo kunnen jouw inwoners eenvoudig berekenen voor welke regelingen zij in aanmerking komen en die direct aanvragen. Kijk voor meer informatie over BerekenUwRecht op onze productpagina.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Andere bekeken ook

Handreiking Minimaregelingen en zelfstandigen

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de uitvoering van de minimaregelingen bij de doelgroep zelfstandigen. Deze handreiking geeft inzicht en handvatten om de minimaregelingen goed in te kunnen zetten bij de doelgroep zelfstandigen. De handreiking bevat achtergrondinformatie, praktische informatie, voorbeelden en advies.

Casusbesprekingen: hoe de Omgekeerde Toets® helpt

De Omgekeerde Toets® is niet alleen helpend in het gesprek met de inwoner, maar ook bij casuïstiekbesprekingen. Dit helpt om te leren werken met de Omgekeerde Toets®. En het helpt om te blijven leren van elkaar. Maar hóe zet je de Omgekeerde Toets® in bij casuïstiek? Opleidings- en organisatieadviseur Laurens Bouw geeft nuttige tips.

40 jaar interne controle: van Exelletjes naar KiC

Elke euro die een gemeente uitgeeft, moet rechtmatig worden besteed. Als interne controleur hield Hans Vugts daar toezicht op, met behulp van de tool Kwaliteit in Controle (KiC). Eind 2024 ging hij met pensioen. “KiC helpt interne controleurs hun werk goed te doen. De tool is gebruiksvriendelijk, overal toegankelijk en biedt handige overzichten.”