Wat wij kunnen leren van Verantwoordingsdag

Elke derde woensdag van mei wandelt de president van de Algemene Rekenkamer met een transparant koffertje naar de Tweede Kamer. Dit koffertje symboliseert openheid: het is Verantwoordingsdag. Dé dag waarop het Rijk zich moet verantwoorden voor het gevoerde beleid en de besteding van publiek geld.
Transparant-koffertje-'Derde-woensdag-in-mei'-van-de-Algemene-Rekenkamer

Centraal staan de 3 z’s die de Rekenkamer hanteert: Zorgvuldig, zinnig en zuinig. Oftewel: is het beleid zorgvuldig voorbereid, zinnig van opzet en zuinig uitgevoerd? Vragen die niet alleen gelden voor ministers, maar net zo goed voor gemeentelijke bestuurders, beleidsmakers en interne controleurs. En dus ook voor gebruikers van Kwaliteit in Control (KiC): het systeem waarmee gemeenten hun kwaliteitsborging en rechtmatigheidsverantwoording vormgeven.

 

1. Formuleer doelen die je écht kunt verantwoorden

De Rekenkamer is kritisch op vaag geformuleerd beleid. Doelen zonder meetbare criteria maken het onmogelijk om achteraf te bepalen of ze zijn behaald. Dit geldt net zo goed voor gemeentelijk beleid: zonder heldere doelstellingen ontbreekt een basis voor effectieve controle en verantwoording.

2. Gebruik de 3 w-vragen als basis

Wat wil je bereiken? Wat ga je daarvoor doen? Wat kost het? Dat zijn vragen die krachtig zijn in hun eenvoud. Ze dwingen tot scherpte bij de start van beleid en bieden houvast bij de evaluatie ervan. Ook gemeentelijke plannen en jaarstukken winnen aan kwaliteit als deze vragen leidend zijn in opzet en toetsing.

3. Monitor en rapporteer structureel

Beleid verliest zijn kracht als er geen zicht is op de uitvoering. De Rekenkamer stelt dat transparantie over voortgang en resultaten noodzakelijk is voor vertrouwen en bijsturing. Dat geldt ook lokaal: monitoring moet een vast onderdeel zijn van de beleidscyclus, met rapportages die inzicht geven in effect en impact.

4. Neem rechtmatigheid mee aan de voorkant

Bij het aangaan van verplichtingen en het ontwerpen van uitvoeringsprocessen is het belangrijk dat rechtmatigheid direct wordt meegenomen. Gemeenten moeten verder kijken dan alleen de controle achteraf: ook preventief moet duidelijk zijn welke risico’s er zijn en hoe die worden beheerst.

5. Maak beleid inzichtelijk voor raad en inwoners

Goede verantwoording is niet alleen een boekhoudkundige exercitie. Het gaat om het verhaal achter de cijfers: wat is bereikt, wat niet, en waarom? Gemeenten doen er goed aan rapportages toegankelijk te maken in begrijpelijke taal en actief de dialoog aan te gaan met raad en samenleving.

6. Wees realistisch en eerlijk

Overambitieus beleid of beloftes die niet waargemaakt kunnen worden, ondermijnen het vertrouwen. Het is beter om helder te zijn over wat (nog) niet kan, dan verwachtingen te scheppen die niet waargemaakt worden.

 

Hoe Stimulansz gemeenten helpt

KiC (Kwaliteit in Control) biedt gemeenten een praktisch en gestructureerd systeem om kwaliteitscontroles en rechtmatigheidsbevindingen vast te leggen.

Door de opzet van KiC sluiten de controles naadloos aan op de eisen van rechtmatigheidsverantwoording en interne beheersing. Gemeenten kunnen met KiC zichtbaar maken of zij doelen behalen, risico’s beheersen en aanbevelingen opvolgen. Daarmee ondersteunt KiC niet alleen de controlerende rol van de raad, maar helpt het ook ambtelijke organisaties om professioneel te sturen op kwaliteit en effectiviteit – zorgvuldig, zinnig én zuinig.

 

Meer weten of sparren over hoe KiC kan helpen jouw gemeente verder te brengen? Neem gerust contact op – we denken graag mee.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Herbert Bloembergen helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

De zoektocht naar een baan

Gemeenten ondersteunen mensen die dat nodig hebben in hun zoektocht naar een baan. Daarvoor moeten ze niet alleen wetten en regelingen kennen, maar ook weten hoe bijvoorbeeld afstemming tussen betrokken partijen werkt en welke instrumenten ze kunnen inzetten. De menselijke maat en een integrale blik zijn daar onderdelen van. Waarom dat zo belangrijk is, komt naar voren in de gesprekken die ik met Dirkje heb. In deze blog vertelt Dirkje over haar zoektocht naar een baan.

Omgekeerd werken: van systeem naar samenwerken

De wijzigingen in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht, handhaving en schuldhulp zijn méér dan wetswijzigingen. Het doel is het wijzigen van de manier waarop inwoners en overheid met elkaar omgaan. Het vraagt om een andere manier van samenwerken en samenleven, om ruimte voor iedereen om mee te doen en van toegevoegde waarde te zijn. Het vraagt dan ook om een andere manier van werken. Omgekeerd werken is een inmiddels beproefde methode, waarmee precies dit beoogde effect bereikt kan worden. Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Stimulansz werkt mee aan regiodagen Participatiewet in Balans

Om gemeenten te ondersteunen bij de invoering van de Participatiewet in Balans organiseren VNG, Divosa en Stimulansz, in samenwerking met Present media en Optimalistic, een reeks regiodagen. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we samen in op de belangrijkste wijzigingen, de gevolgen voor de praktijk en de mogelijkheden om lokaal maatwerk vorm te geven.