Joost woont in Overijssel met zijn vrouw en 2 kinderen, een derde op komst. Tijdens zijn studie sociaaljuridische dienstverlening begon hij een stichting die jongeren en ouderen met elkaar verbindt. Daarna werkte hij in diverse rollen bij een woningcorporatie. Na een jaar samen met zijn vrouw en kinderen te hebben rondgereisd met een camper, streek hij in april 2023 neer bij Stimulansz als redacteur schuldhulp. Samen met zijn broer runt hij daarnaast een bewindvoeringskantoor. “Dat is een heel praktische manier om mensen te helpen. Want als je financiën niet op orde zijn, heeft dat invloed op alles.”
Enorm veel kennis
Zijn drijfveer om mensen te helpen en zijn ondernemende aard sluiten mooi aan op zijn nieuwe rol van productmanager Inzicht Sociaal Domein. “Toen ik hier kwam werken, was ik meteen enthousiast over de producten van Stimulansz. Ik had ze zelf kunnen bedenken”, zegt hij met een knipoog. “De afgelopen 2 jaar heb ik veel in de kennisbank gewerkt. Er zit enorm veel kennis in, kennis die dus bij mijn collega’s aanwezig is. En toen kwam die vacature. Fantastisch dat ik nu op deze manier mijn bijdrage kan leveren.”
Joost noemt zichzelf rustig en sterk gericht op de relatie, zonder de inhoud uit het oog te verliezen. “Ik zie bijvoorbeeld mooie kansen in het nog actiever onderhouden van relaties met contactpersonen van gemeenten. Wat speelt er bij hen? Waar is behoefte aan vanuit de praktijk en hoe kunnen we de kennisbank daar nog beter op doorontwikkelen?”
De kennisbank doorontwikkelen
Hoe ziet de kennisbank er over 5 jaar uit? Joost heeft er wel een beeld bij: “Dan staat er een kennisbank die volledig is toegerust op de toekomst. Informatie is beter vindbaar door praktische en betrouwbare AI-toepassingen. Hierdoor neemt het gebruikersgemak toe.” Het doel van dit alles? “Dat gebruikers betere en snellere toegang krijgen tot de specialistische kennis die zij nodig hebben, zodat de inwoner beter en sneller kan worden geholpen. De kennisbank is echt een tijds- en geldbesparing als je het hebt over kwaliteit en snelheid van je dienstverlening als gemeente.”
Intensief samenwerken met gemeenten
Om samen met gemeenten voorbereid te zijn op de toekomst, is een goede onderlinge relatie belangrijk. Ook daarop wil Joost zich de komende tijd richten. Andere ontwikkelingen om rekening mee te houden zijn het ravijnjaar en de ‘brain drain’, dan gaan medewerkers weg bij gemeenten waardoor kennis verloren gaat. “Bij ons verdwijnt die kennis niet. Ik zie daarom veel meerwaarde in intensieve samenwerking met gemeenten. Die samenwerking kan ook bijdragen aan kostenefficiëntie voor gemeenten. Trouwens, gemeenten kunnen ook onderling veel van elkaar leren. Dat faciliteren we onder meer met onze trainingen en actualiteitendagen.”
Een toekomst met AI
Voor meer efficiency zorgt ook AI, benadrukt Joost. “Door de opkomst van AI gaan mensen hun informatie anders opzoeken en tot zich nemen. Achter de schermen zijn we er druk mee bezig. Hoe willen we in de toekomst de informatie uit de kennisbank aanbieden? Dat wordt onze grootste opgave en ambitie de komende jaren. Daarbij moeten we goed nadenken over wat we uit handen willen geven en waar we de controle op willen houden. In ons werkveld zijn er veel nuanceverschillen die grote invloed kunnen hebben. Menselijke controle blijft belangrijk om te garanderen dat de informatie 100% betrouwbaar is. We gaan zorgvuldig kijken naar hoe we daarmee omgaan.”
Gebruikers betrekken
Om de kennisbank zo goed mogelijk te laten aansluiten, is het belangrijk om gebruikers te betrekken. “Dit doen we bijvoorbeeld door het organiseren van klantpanels. Dat is een waardevolle manier om ervaringen van gebruikers op te halen. Verder zoeken we het contact via onze nieuwsbrieven, helpdeskaanvragen, themabijeenkomsten en LinkedIn-berichten.”
Meer weten over Inzicht Sociaal Domein?
Heeft jouw gemeente nog geen toegang tot onze kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Onze collega Canan Kantar-Caliskan denkt graag mee met mee je over de mogelijkheden voor jouw organisatie.