Kennisbank Inzicht Sociaal Domein ontwikkelt door met AI

De kennisbank Inzicht Sociaal Domein is volop in ontwikkeling. De komst van AI speelt daarin een grote rol. Een mooie uitdaging voor onze nieuwe productmanager Joost van Houdt. “Met AI gaan we serieuze stappen vooruit zetten voor gebruikers.”

Joost woont in Overijssel met zijn vrouw en 2 kinderen, een derde op komst. Tijdens zijn studie sociaaljuridische dienstverlening begon hij een stichting die jongeren en ouderen met elkaar verbindt. Daarna werkte hij in diverse rollen bij een woningcorporatie. Na een jaar samen met zijn vrouw en kinderen te hebben rondgereisd met een camper, streek hij in april 2023 neer bij Stimulansz als redacteur schuldhulp. Samen met zijn broer runt hij daarnaast een bewindvoeringskantoor. “Dat is een heel praktische manier om mensen te helpen. Want als je financiën niet op orde zijn, heeft dat invloed op alles.”

 

Enorm veel kennis

Zijn drijfveer om mensen te helpen en zijn ondernemende aard sluiten mooi aan op zijn nieuwe rol van productmanager Inzicht Sociaal Domein. “Toen ik hier kwam werken, was ik meteen enthousiast over de producten van Stimulansz. Ik had ze zelf kunnen bedenken”, zegt hij met een knipoog. “De afgelopen 2 jaar heb ik veel in de kennisbank gewerkt. Er zit enorm veel kennis in, kennis die dus bij mijn collega’s aanwezig is. En toen kwam die vacature. Fantastisch dat ik nu op deze manier mijn bijdrage kan leveren.”

 

Joost noemt zichzelf rustig en sterk gericht op de relatie, zonder de inhoud uit het oog te verliezen. “Ik zie bijvoorbeeld mooie kansen in het nog actiever onderhouden van relaties met contactpersonen van gemeenten. Wat speelt er bij hen? Waar is behoefte aan vanuit de praktijk en hoe kunnen we de kennisbank daar nog beter op doorontwikkelen?”

 

De kennisbank doorontwikkelen

Hoe ziet de kennisbank er over 5 jaar uit? Joost heeft er wel een beeld bij: “Dan staat er een kennisbank die volledig is toegerust op de toekomst. Informatie is beter vindbaar door praktische en betrouwbare AI-toepassingen. Hierdoor neemt het gebruikersgemak toe.” Het doel van dit alles? “Dat gebruikers betere en snellere toegang krijgen tot de specialistische kennis die zij nodig hebben, zodat de inwoner beter en sneller kan worden geholpen. De kennisbank is echt een tijds- en geldbesparing als je het hebt over kwaliteit en snelheid van je dienstverlening als gemeente.”

 

Intensief samenwerken met gemeenten

Om samen met gemeenten voorbereid te zijn op de toekomst, is een goede onderlinge relatie belangrijk. Ook daarop wil Joost zich de komende tijd richten. Andere ontwikkelingen om rekening mee te houden zijn het ravijnjaar en de ‘brain drain’, dan gaan medewerkers weg bij gemeenten waardoor kennis verloren gaat. “Bij ons verdwijnt die kennis niet. Ik zie daarom veel meerwaarde in intensieve samenwerking met gemeenten. Die samenwerking kan ook bijdragen aan kostenefficiëntie voor gemeenten. Trouwens, gemeenten kunnen ook onderling veel van elkaar leren. Dat faciliteren we onder meer met onze trainingen en actualiteitendagen.”

 

Een toekomst met AI

Voor meer efficiency zorgt ook AI, benadrukt Joost. “Door de opkomst van AI gaan mensen hun informatie anders opzoeken en tot zich nemen. Achter de schermen zijn we er druk mee bezig. Hoe willen we in de toekomst de informatie uit de kennisbank aanbieden? Dat wordt onze grootste opgave en ambitie de komende jaren. Daarbij moeten we goed nadenken over wat we uit handen willen geven en waar we de controle op willen houden. In ons werkveld zijn er veel nuanceverschillen die grote invloed kunnen hebben. Menselijke controle blijft belangrijk om te garanderen dat de informatie 100% betrouwbaar is. We gaan zorgvuldig kijken naar hoe we daarmee omgaan.”

 

Gebruikers betrekken

Om de kennisbank zo goed mogelijk te laten aansluiten, is het belangrijk om gebruikers te betrekken. “Dit doen we bijvoorbeeld door het organiseren van klantpanels. Dat is een waardevolle manier om ervaringen van gebruikers op te halen. Verder zoeken we het contact via onze nieuwsbrieven, helpdeskaanvragen, themabijeenkomsten en LinkedIn-berichten.”

 

Meer weten over Inzicht Sociaal Domein?

Heeft jouw gemeente nog geen toegang tot onze kennisbank Inzicht Sociaal Domein? Onze collega Canan Kantar-Caliskan denkt graag mee met mee je over de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Redactie helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Meedoen is geen luxe maar noodzaak

Meedoen. Het is een term die je vaak hoort binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld als kernwaarde of leidend principe: ‘Iedereen doet mee!’ Het klinkt mooi, maar zonder toelichting is het moeilijk te duiden wat hier nu mee bedoeld wordt. Voor mij is meedoen meer dan alleen (betaald of onbetaald) werk of zinvolle dagbesteding. Het gaat ook om een plek in de wereld mogen innemen en regie kunnen voeren over je eigen leven. Meedoen is daarmee veel fundamenteler en raakt aan de psychologische basisbehoeften. En juist daarom is het zo leuk om dit thema goed op de kaart te zetten!

Stimulansz draagt bij aan het SAM congres 2025

Op dinsdag 11 november 2025 vindt het jaarlijkse SAM Jaarcongres plaats – dé dag voor uitvoerend professionals in het publiek sociaal domein. Dit jaar draait alles om één centrale vraag: ‘Hoe dan?!’

Kennisbank Inzicht Sociaal Domein ontwikkelt door met AI

De kennisbank Inzicht Sociaal Domein is volop in ontwikkeling. De komst van AI speelt daarin een grote rol. Een mooie uitdaging voor onze nieuwe productmanager Joost van Houdt. “Met AI gaan we serieuze stappen vooruit zetten voor gebruikers.”