Tip 1: Werkprocessen verbeteren en aanvragen sneller afhandelen
Veel verzoeken waar het maatwerkbudget voor wordt toegekend kunnen gewoon uit de bijzondere bijstand of minimaregelingen worden betaald, maar dat lukt niet omdat de doorlooptijd te lang is. Zonde! Je kunt de werkprocessen ook zodanig inrichten dat vragen die echt spoed hebben in korte tijd kunnen worden afgehandeld. Ook voor aanvragen zonder spoed die weinig controle vragen, is het mogelijk om snel toe te kennen door een goed geolied werkproces waarbij digitaal wordt afgehandeld wat digitaal kan.
Tip 2: Kleine vragen, kleine oplossingen
Sommige vragen zijn klein, de oplossingen tijdrovend. Op vrijdagmiddag zijn voorschotten vaak niet mogelijk, terwijl bij sommige mensen de rekening wel leeg is en het weekend voor de deur staat. Dat kan tot hoogoplopende emoties leiden in het gemeentehuis. Simpelweg een kaart van een supermarkt met een tegoed erop zodat iemand boodschappen kan doen in het weekend kan dan al uitkomst bieden. Geen gedoe met voorschotten, gewoon een pasje zodat er komende dagen wel eten in huis gehaald kan worden. Aanvullende tip: leg ook een paar OV-chipkaarten klaar voor mensen die niet genoeg geld hebben om met het OV naar hun werk te gaan.
Tip 3: Samenhang in het pakket
Heb je een gemeentebrede doelstelling? Bijvoorbeeld duurzaamheid, gezondheid of meedoen? Daar kun je met de minimaregelingen goed aan bijdragen! Een pakket met duurzaamheidsmaatregelen, abonnement op de sportschool of op de bibliotheek of de krant? Juist door met verschillende afdelingen aan eenzelfde doel te werken kun je meer bereiken. Je oplossing is dan geen doekje voor het bloeden, maar onderdeel van een samenhangend pakket om je gemeente op dat onderdeel echt te verbeteren.
Tip 4: Risicobereidheid vergroten
We weten dat juist de angst voor terugvorderingen maakt dat mensen minder gebruik maken van regelingen dan wenselijk is. Waarom niet kiezen voor eens gegeven blijft gegeven? Is dat juridisch houdbaar? Het is niet altijd makkelijk, want in sommige gevallen moet je terugvorderen als er teveel is verstrekt. Maar je kunt hier wel de ruimte opzoeken door de minimaal noodzakelijke controle vooraf te doen en dan niet meer terug te kijken. Bestaat de kans dat je dan teveel betaalt? Ja, die bestaat. Net als de kans dat je te weinig betaalt als je streng bent aan de voorkant.
Tip 5: Maak het begrijpelijk
Nee, dit is niet nieuw, maar toch blijft dit een lastig punt. Waar kunnen inwoners informatie vinden? Hoe kunnen ze een aanvraag doen? Moeten ze digitaal vaardig zijn, weten ze waar ze hulp kunnen krijgen als het ze niet zelf lukt? De regelingen bevatten veel ambtelijke taal, waar je als ‘nieuwkomer in de minimaregelingen’ niet direct chocola van kunt maken. Wat is een individuele inkomenstoeslag (en wanneer ga je daar op zoeken?), wanneer heb je een gezamenlijke huishouding en wat wordt er onder inkomen verstaan? Door inwoners met verschillende achtergronden mee te laten lezen krijg je scherper wat begrijpelijk is en wat helemaal niet.
Heb je nog meer tips? Laat het me gerust weten.