Blogs & Nieuwsartikelen

Blijf op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. Lees onze blogs van experts, toelichting op (nieuwe) wetgeving en interessante interviews.

Recente publicaties

Er zijn 428 resultaten gevonden
Pagina 3 van 36
header zo-leest-en-begrijpt-u-wetteksten-en-jurisprudentie-beter

Zo leest en begrijpt u wetteksten en jurisprudentie beter

Worstelt u ook met lezen en begrijpen van wetteksten en jurisprudentie? Juridisch adviseurs Wim Peters en mr. Charlotte Vanderhilt geven tips.

05 dec. 2023
header handreiking-bbz-verschenen

Handreiking Gegevensuitvraag Bbz - Informatie voor gemeenten

Stimulansz heeft in opdracht van het ministerie van SZW een handreiking geschreven over de gegevensuitvraag bij de aanvraag van een Bbz-uitkering en/of Bbz-krediet. Deze handreiking biedt gemeenten inzicht en handvatten om tot een uniformere manier van de uitvoering van Bbz-aanvragen te komen.

01 dec. 2023
header goed-rapporteren-in-de-wmo-vraagt-om-zorgvuldigheid-en-zelfreflectie

“Goed rapporteren in de Wmo vraagt om zorgvuldigheid en zelfreflectie”

Goed rapporteren volgens het stappenplan van de CRvB, hoe gaat dat? Wmo-trainer Anitra Vink geeft antwoord.

29 nov. 2023
header ai-is-in-het-sociaal-domein-niet-te-negeren

"AI is in het sociaal domein niet te negeren"

AI en ChatGPT gaan impact hebben, ook in het sociaal domein. Dat verwachten juridisch redacteur Kris Park en productontwikkelaar Maarten Simons.

21 nov. 2023
header het-bestaansminimum-moet-omhoog-maar-hoe

Het bestaansminimum moet omhoog, maar hoe?

Juridisch redacteur Eva Labrujère bespreekt de uitdagingen en initiatieven rond het verhogen van het bestaansminimum in Nederland.

14 nov. 2023
header een-goede-uitleg-over-de-vtlb-berekening-motiveert-mensen

“Een goede uitleg over de vtlb-berekening motiveert mensen”

Hoe legt u als schulphulpverlener de vtlb-berekening uit aan een inwoner? Trainer en adviseur Jaqueline Clement geeft tips.

13 nov. 2023
header een-brief-die-staat-als-een-huis

Een brief die staat als een huis

Gemeenten verbinden zich aan duidelijke communicatie met inwoners; essentieel zijn helderheid, structuur en begrijpelijke taal.

07 nov. 2023
header de-teksten-in-de-kennisbank-zijn-heel-begrijpelijk-en-toegankelijk-geschreven

"De teksten in de Kennisbank zijn heel begrijpelijk en toegankelijk geschreven"

Wendy van de Bosch is klantmanager bij de gemeente Voorne aan Zee en vertelt over haar ervaring met de Kennisbank van Stimulansz

06 nov. 2023
header de-digitale-grote-almanak-helpt-anderen-daar-doe-ik-het-voor

"De Digitale Grote Almanak helpt anderen; dáár doe ik het voor"

Coördinerend redacteur mr. Marie-Claire Freijser vertelt over haar werk voor de Digitale Grote Almanak.

01 nov. 2023
header hoe-zit-dat-pgb-fraude-in-de-wmo-2015

Hoe zit dat? pgb-fraude in de Wmo 2015

Sinds 2007 kennen we het pgb in de Wmo. Het pgb is een geldbedrag, bedoeld om ondersteuning in te kopen. Voor veel mensen is dat pgb echt een uitkomst. In deze blog vertelt mr. Paul Norp meer over de uitvoering van het pgb en het voorkomen van pgb-fraude.

24 okt. 2023
header de-kunst-van-het-positief-beinvloeden-in-de-spreekkamer

De kunst van het positief beïnvloeden in de spreekkamer

Hebt u als klantmanager soms het gevoel dat u tegen een muur praat tijdens gesprekken met 'lastige' inwoners? Als dat zo is, kan de beïnvloedingstheorie van Robert Cialdini, sociaal psycholoog en auteur van het boek “Invloed: De zes geheimen van het overtuigen”, nieuwe perspectieven openen.

17 okt. 2023
header waarom-maatwerk-in-de-wmo-onmisbaar-is

Waarom maatwerk in de Wmo onmisbaar is

Leonie Ramaker geeft 7 gouden adviezen aan beleidsadviseurs en kwaliteitsmedewerkers voor Wmo-maatwerk.

10 okt. 2023