Afscheid van te weinig verstrekken

Bij het bestrijden van armoede in Nederland keert steeds weer de vraag terug: hoe zorgen we dat mensen die te weinig geld hebben om rond te komen, de voorzieningen krijgen die voor hen beschikbaar zijn? De Commissie Sociaal Minimum heeft uitgebreid onderzocht dat de mensen met lage inkomens feitelijk geld te kort komen. Maar de praktijk is dat een fors deel van de groep voor wie de regelingen bedoeld zijn er niet om vraagt.
Vader en zoon op galerij van galerijflat

Tussen behoefte en aanbod liggen nogal wat bureaucratische hindernissen op de loer. Het lijkt er soms op of we niet willen dat mensen genoeg geld in de portemonnee krijgen.

 

Onze directeur Mr. Evelien Meester deelt in haar blog ‘Omgekeerd werken: van systeem naar samenwerken’ de analyse: “Opvallend is dat we als samenleving heel bang zijn om ten onrechte een uitkering of voorziening te verstrekken, maar niet zo bang om te weinig te verstrekken.”

Te weinig verstrekken… terwijl genoeg verstrekken voorkomt dat mensen in de problemen komen. En voorkomt dat ze op zwaardere en duurdere voorzieningen een beroep doen. Goedkoop is duurkoop, zeg maar.

 

Recht of aanspraak? 

Nibud en Stimulansz hebben al jaren de applicatie BerekenUwRecht waarmee inwoners hun recht op landelijke en gemeentelijke voorzieningen kunnen berekenen. BerekenUwRecht is sinds kort vernieuwd en heet nu Bereken Je Recht.

 

Rond de decentralisaties van de wetten in het sociaal domein zo’n 10 jaar geleden, was er enige kritiek op de naam BerekenUwRecht. Men was van mening dat mensen met geldzorgen alleen aanspraak konden maken op voorzieningen. Bereken Uw Aanspraak, de geest van liefdadigheid gluurde om de hoek.

 

Veel gemeenten hebben geïnvesteerd in het bieden van overzicht van de beschikbare voorzieningen. Maar nog steeds zorgde het aanvraagproces met allerhande formulieren en het aanleveren van (een veelheid aan) bewijsstukken ervoor dat mensen liever geen aanspraak deden. Terwijl we al zo lang weten dat deze bureaucratische handelingen het niet-gebruik van voorzieningen in de hand werken.

 

We zien steeds weer de bekende bureaucratische belemmeringen van mensen die afhankelijk zijn van voorzieningen terug: “gebeld worden door anonieme 06-nummers en in formele taal geschreven brieven ontvangen, tig formulieren moeten invullen als je wilt participeren, veel regels, wantrouwen (ervan uitgaan dat je sjoemelt), ongeloof, lange wachttijden, moeten volharden om een voorziening te krijgen, enzovoort.”

 

Simpel en toegankelijk, hoe dan? 

Het blijft een worsteling hoe we sociale voorzieningen in Nederland beter toegankelijk maken. Sinds een aantal jaar is er het besef dat het echt mensvriendelijker en eenvoudiger moet. Maar systemen verander je niet zo snel, net zo min als de angst om te veel te verstrekken.

 

Bij Stimulansz zijn we voorstander van de menselijke maat; maak zaken voor inwoners toegankelijk, in begrijpelijke taal en correct qua informatie en berekeningen. Met als resultaat dat mensen het geld waar zij recht op hebben daadwerkelijk op hun bankrekening krijgen, en dat ze niet te weinig krijgen. Daarom zijn we blij met de vernieuwde applicatie Bereken Je Recht. Eenvoudig aan de voorkant, simpel in gebruik, een makkelijk hulpmiddel om complexe voorzieningen snel te checken en aan te kunnen vragen. Gratis en snel kun je als inwoner bekijken waar je recht op hebt.

Heeft jouw gemeente al Bereken Je Recht?

Ontdek hoe de tool werkt, wat het kan betekenen voor jouw gemeente.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze adviseurs om de mogelijkheden voor jouw gemeente te bespreken.  

Pagina delen op socials

Meer weten over dit onderwerp?

Wilma Kuiper helpt je graag verder.

Nieuwsbrief Sociaal Domein

Binnen 5 minuten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het sociaal domein? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief. Met onder andere blogs van experts, interessante whitepapers en toelichting op wet- en regelgeving.

Anderen bekeken ook

Ethiek is meer dan regeltjes

Het loopt weer tegen het einde van het jaar; een mooie tijd voor reflectie en voor leestips (het is altijd een mooie tijd voor leestips). Dit keer het boek ‘Ethiek: emoties & argumenten’ van Rob van Es. De titel klinkt zwaar, maar dat is het boek niet. Het is helder, to the point en luchtig om te lezen. De eerste les die ik uit het boek gehaald heb? Ethiek is een werkwoord (oké, dat staat er niet letterlijk). Het is een vorm van interactie tussen 2 zaken die gezamenlijk tot resultaat kunnen leiden: een morele dialoog over de onderlinge relaties en een moreel debat over de inhoud.

Een brief die staat als een huis

Gemeenten verbinden zich aan duidelijke communicatie met inwoners; essentieel zijn helderheid, structuur en begrijpelijke taal.

Stimulansz genomineerd Nederlandse Privacy Awards 2026

We zijn trots om te delen dat Stimulansz is genomineerd voor de Nederlandse Privacy Awards 2026 met ons Privacy Kwartet. Deze nominatie is een mooie erkenning. Ze laat zien dat een praktische werkvorm echt verschil kan maken in het sociaal domein.