“AI is in het sociaal domein niet te negeren”

AI en ChatGPT gaan impact hebben, ook in het sociaal domein. Dat verwachten juridisch redacteur Kris Park en productontwikkelaar Maarten Simons.

hero afbeelding "AI is in het sociaal domein niet te negeren"
21 november 2023

Door Redactie

Artificial Intelligence (AI) en ChatGPT gaan impact hebben, ook in het sociaal domein. Dat verwachten juridisch redacteur Kris Park en productontwikkelaar Maarten Simons van Stimulansz. Maar wat kun je er precies mee als professional? Hoe communiceer je met een taalmodel als ChatGPT? Wat laat je wel en niet over aan AI? En wat zijn de risico’s? Het komt allemaal aan bod in het webinar ‘Taal als brug tussen mens en machine: het sociaal domein & ChatGPT’ op 6 februari 2024.

“Bij Stimulansz zijn we aan het verkennen welke impact AI kan hebben op het sociaal domein, en in hoeverre AI het leven van professionals in het sociaal domein makkelijker kan maken”, vertelt Kris. “We zijn volop aan het uitproberen welke meerwaarde een AI-tool als ChatGPT heeft. Ook krijgen we de risico’s steeds beter in beeld.” Dát we AI in het sociaal domein niet kunnen negeren, staat voor Kris en Maarten wel vast. “Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat taalmodel GPT-4 beter presteert dan 90% van de studenten in de Verenigde Staten die slagen voor de Beroepsopleiding Advocaten. Dan te bedenken dat we aan het begin staan van de AI-taalmodellen. Wat vandaag niet kan, kan morgen misschien wel.” 

Tijd én kwaliteit

Als je ChatGPT goed onder de knie krijgt en slim inzet, kun je tijd besparen, stellen Kris en Maarten. Dat is natuurlijk fijn, nu vacatures zo lastig zijn in te vullen en er steeds meer werk moet gebeuren met minder mensen. Maarten: “Het kost ChatGPT nauwelijks tijd om een tekst te genereren. Zo’n tool heeft ook nooit een slechte dag, waardoor de kwaliteit altijd gelijk is. Maar je krijgt alleen kwalitatief goede output als je weet hoe je moet communiceren met ChatGPT.”

AI inzetten voor je werk

Hoe kunnen professionals in het sociaal domein ChatGPT inzetten? Kris geeft voorbeelden: “Je kunt denken aan het laten formuleren van een stuk tekst, het herschrijven van jouw tekst in begrijpelijke taal, het vertalen van een tekst naar een andere taal, off werkinstructies structureren of genereren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het samenvatten van teksten zoals rapporten en juridische uitspraken.” 

Belangrijk is vooral dat je weet hoe je ChatGPT de juiste opdracht geeft: een prompt. “De kwaliteit van zo’n prompt bepaalt de kwaliteit van de output. Je kunt bijvoorbeeld aangeven voor welke doelgroep de tekst is bedoeld. Ook kun je ChatGPT vertellen in welk format je het antwoord wilt ontvangen, bijvoorbeeld in tabellen. De mogelijkheden zijn enorm groot.”

Niet altijd betrouwbaar 

ChatGPT is geen alleskunner. Tenminste, nu nog niet. “Het is bekend dat de informatie die ChatGPT geeft, lang niet altijd klopt”, vertelt Maarten. “Je zou willen dat je 100% kunt vertrouwen op de inhoud van de tekst die je terugkrijgt, maar dat is dus niet het geval. Je krijgt nu soms heel stellige teksten terug waarin iets staat dat totaal onjuist is. Het risico is dat je het voor waar aanneemt.”

Kris: “Andersom sta ik vaak versteld van wat ChatGPT kan. Ik heb een stuk tekst laten vertalen naar zowel Engels als Duits; talen die ik goed kan beoordelen. Ik was verrast hoe snel en goed ChatGPT dit doet, zelfs inclusief de termen uit de sector. Het waren geen vage vertalingen zoals sommige vertaalapps die maken.” 

Privacy van informatie 

Naast de betrouwbaarheid is de privacy een groot aandachtspunt. Wat gebeurt er met de data die je deelt met een AI-tool? Worden deze data opgeslagen in een bepaalde vorm? Worden daar misschien AI-modellen op getraind? Maarten: “Mijn advies: ga op een bewuste manier om met de data die je invoert. Per specifieke tool of abonnement verschilt het hoe er met data wordt omgegaan.”

De deelnemers aan het seminar krijgen uitleg over de werking van AI en ChatGPT, tips over het gebruik en de vertaalslag naar het sociaal domein. Deelnemers zijn daarna weer bij met de ontwikkelingen rond AI-taalmodellen, begrijpen hoe ze ermee kunnen communiceren en wat AI kan betekenen voor het sociaal domein. Voor Stimulansz is het webinar een stap in verder onderzoek naar AI voor het sociaal domein. Wij zien daarin een belangrijke rol weggelegd voor ons als kennis- en adviespartner.

Wat kunt u doen?

Wilt u als professional in het sociaal domein meer weten over werken met ChatGPT? Kris Park en Maarten Simons geven op 6 februari 2024 het webinar ‘Taal als brug tussen mens en machine: het sociaal domein & ChatGPT’

 

Nieuw: Winterschool

6 interessante webinars in de periode van 23 januari tot 8 februari 2024 met als rode draad het belang van taal in de uitvoering van het sociaal domein.